Depressief in een reformatorische omgeving...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@nnie23
Verkenner
Verkenner

Depressief in een reformatorische omgeving...

Berichtdoor @nnie23 » 29 mei 2013 19:10

Hoi,
Ik ben net nieuw hier dus geen idee hoe alles werkt, maar ik wil wel even mijn verhaal kwijt.
Ik ga sinds kort weer naar de psycholoog, daar is uitgekomen dat ik depressief ben.
Nu zien mijn omgeving dat niet, enkelen weten dat ik naar de psycholoog ga.
Maar ik kom uit een christelijk/reformatorische familie ook de familie van mijn man.
En vertellen dat je naar de psycholoog ga is al vreemd, laat staan vertellen dat je depressief bent!
Uitleggen kan ik niet, waarschijnlijk accepteer ik het zelf niet. En hou me groot voor iedereen, ook voor mijn man. Als ik alleen ben 'stort' ik in, ik voel me moe, wil het liefst op de bank blijven liggen. Aan het einde van de dag, als mn man bijna thuis komt begint het schuld gevoel dat ik zo weinig heb gedaan en dat het huis een rommeltje is. Maar ik hou me groot en doe dan wel de dingen die moeten gebeuren zoals eten koken enz.
Nu heb ik als taak/opdracht van de psycholoog dat ik mijn man betrek in hoe ik me voel en wat er in me omgaat. Wat het eigelijk inhoud en waar hij me in kan steunen, omdat ik dit eigelijk niet uit naar hem en het ook ziet als iets van mij. Maar ik zie er zo tegen om om dit probleem samen aan te pakken, ik wil hem hier helemaal niet mee opzadelen. Ook wil ik niet zeggen wat er in me omgaat omdat ik bang ben dat ik hem alleen maar ongelukkig maak. En ik ben ook bang om door hem gekwetst te worden omdat hij niks van psychologen wil weten en te nuchter denkt over veel dingen.
Daarbij vermijd hij vaak problemen en wil hij alleen een vrolijke energierijke vrouw (in mijn ogen)
Het ergste vind ik dat we nog maar een half jaar getrouwd zijn en ook graag een kindje willen, maar ik mezelf dat nu niet gun. Ik had het liefst gelukkig geweest met mn mannetje, en er nu niet zo bij willen zitten!
Bedankt voor het lezen...

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Depressief in een reformatorische omgeving...

Berichtdoor schaapje » 29 mei 2013 19:23

@annie23 welkom op het forum.

Wat een problemen, ik heb je schrijven gelezen, en weet nog niet wat ik moet zeggen, maar het raakt me wel.

Zou je kunnen zeggen waar je geloof in God in deze situatie is en of dat een rol speelt, als je het op dit moment niet weet laat het dan maar hoor.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

@nnie23
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor @nnie23 » 29 mei 2013 19:58

Bedankt voor je snelle reactie!
Ik vind dat moeilijk om te zeggen maar ik denk altijd aan dat gedicht over die voetstappen in het zand:

Ik droomde eens en zie
ik liep aan 't strand bij lage tij.
Ik was daar niet alleen,
want ook de Heer liep aan mijn zij.

We liepen samen het leven door,
en lieten in het zand,
een spoor van stappen; twee aan twee,
de Heer liep aan mijn hand.

Ik stopte en keek achter mij,
en zag mijn levensloop,
in tijden van geluk en vreugde,
van diepe smart en hoop.

Maar als ik het spoor goed bekeek,
zag ik langs heel de baan,
daar waar het juist het moeilijkst was,
maar één paar stappen staan.

Ik zei toen "Heer waarom dan toch?
Juist toen ik U nodig had,
juist toen ik zelf geen uitkomst zag,
op het zwaarste deel van mijn pad..."

De Heer keek toen vol liefde mij aan,
en antwoordde op mijn vragen;
"Mijn lieve kind, toen het moeilijk was,
toen heb ik jou gedragen..."

Dit klinkt voor mij nog wel hoop vol. Toch een beetje het gevoel dat ik het niet alleen doet zeg maar...
Als ik mijn geloof niet zou hebben zou mijn leven me helemaal niet meer interesseren denk ik.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 29 mei 2013 20:06

Hoi!
Moeilijke tijd maak je door, zeg! Zeker als je pas getrouwd bent, had je je dat ws. wel anders voorgesteld.
Wat je zegt, over het delen van je gevoelens met je man, dat herken ik wel. Maar dan andersom. Ik vond het moeilijk om te zien dat het met mijn partner niet goed ging. Hij vond het moeilijk om erover te praten. En dat veroorzaakte dan weer conflicten.
Toen hij leerde om er wel over te praten, te benoemen hoe hij zich voelde, vielen veel dingen op z'n plek. Dat heeft onze relatie echt sterker gemaakt.
Praten is echt heel belangrijk, vooral in een huwelijk!
Veel sterkte!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 mei 2013 20:09

Het is belangrijk te beseffen en ook duidelijk te maken dat depressie een serieuze aandoening is en niet 'je zomaar wat naar voelen' wat iedereen wel eens heeft.

Helaas is het voor mensen die het niet zelf hebben meegemaakt nauwelijks of niet voor te stellen. Wat dat betreft zit het je ook niet mee.

Maar goed, je probeert nu allerlei dingen te doen die je niet kunt. Als je beide benen kwijt was, zou je toch ook niet net doen alsof er niets aan de hand is?

Als het goed is heeft je man je trouw belooft in goede, maar ook in slechte tijden. Veel slechter dan depressie zul je het niet krijgen, maar je mag je man dus best wijzen op zijn trouwbelofte als hij je niet de steun geeft die jij nodig hebt. maar aan de andere kant kan je man je misschien ook op een positieve manier verrassen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 mei 2013 20:11

Dat gedicht ken ik en is inderdaad heel mooi.
Zoals cornelia al zei is praten in een huwelijk belangrijk.
Maar nog belangrijker is praten met God, heb je wel zo,n relatie met Hem dat je alles met Hem kan bespreken, ik bedoel dat je je hart uit kan storten over alles wat je voelt en bezig houdt?

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 29 mei 2013 20:35

Hoe vaak ga je naar de psycholoog? Eigenlijk moet die je praatpaal zijn, waar je je twijfels en zorgen neer kunt leggen. Wij hier zijn ook maar leken die goedbedoeld naar je luisteren en een adviesje proberen te geven.

Gebruik je medicijnen?

Je man weet waarschijnlijk dat je naar de psycholoog gaat, dus hij weet dan dat er iets aan de hand is. Is het dan toch nog zo moeilijk om openheid te geven? Misschien kan hij anders een keer mee naar de psycholoog, dat die je helpt te vertellen hoe je je echt voelt?

@nnie23
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor @nnie23 » 29 mei 2013 20:40

@cornelia: wel fijn dat jij het van de andere kant kan vertellen. Ik denk dat het bij mijn man onbekendheid is, en zijn nuchter denken en dit ook uiten naar mij wat bij mij de ramen en deuren dicht houd om te praten. Stimuleerde jij je partner om te praten tegen jou?
Ik had idd het begin van mijn huwelijk anders voor gesteld. Ik liep een jaar geleden ook bij de psycholoog en ben daar denk ik te vroeg gestopt. Toen ging het namelijk echt goed met praten over gevoelens en gedachten. Ik weet dat het heel belangrijk is.

@mortlach: wat een goed voorbeeld! Als ik mijn benen kwijt zou zijn... Zo had ik het nog niet bekeken.
Ik denk dat mijn man nog moet wennen aan de slechte tijden, hij heeft alleen maar goede tijden meegemaakt...

@schaapje: ik vind het zo klagerig overkomen om zo te praten tegen God. Ik probeer op 'goeie' momenten God te danken. Wanneer ik dus geen 'goeie' momenten heb praat ik dus ook niet. Ik weet dat dat niet goed is maar als ik daaraan denk ga ik me alleen maar rotter voelen.

@nnie23
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor @nnie23 » 29 mei 2013 20:46

Ik heb nu 'overbruggings' gesprekken. Wanneer mijn therapie begint weet ik nog niet. De gesprekken nu zijn om de twee weken.
Ik ben in februari naar de ha gegaan voor een verwijsbrief dus ik loop er al bijna heel 2013 mee!
Ik heb dit wel in overleg gedaan met mijn man. Hij wil niet mee naar de psycholoog, daar moet hij niks van weten. En ik ben bang dat ik dan ook niks durft te zeggen of me weer net zo groot hou als ik thuis doe.
Ik krijg geen medicijnen, eerst kijken wat therapie doet.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 29 mei 2013 20:54

Beste Annie,
Fijn dat je hier je verhaal wilt delen met ons! Ik schrijf wat losse flodders op hieronder, in de hoop dat een enkel iets ervan nuttig is. De achilleshiel is immers nooit duidelijk :-). Bij voorbaat alvast excuses als iets verkeerd gezegd is. Mijn doel is om je te helpen...
Ik ben het eens met wat Mortlach zegt. Probeer eens onder woorden te brengen wat je wilt doen. Wat wil je bereiken in je leven op dit moment? Is het thuiszitten het probleem? Er is genoeg vrijwillegerswerk te vinden, en je kunt er veel voldoening uit halen! Dat kan je dagen een prettige variatie geven. Of misschien is er iets anders dat je wilt doen of bereiken, waar je energie en voldoening uit haalt. Deel dat met je man, en kijk samen hoe jullie daarin verder kunnen komen. En dat het huis wat rommeliger wordt als jij niet alle dagen thuis bent, nou ja, daar kunnen jullie samen aan werken. Als vrouw hoef je niet alles in het huis te doen.

Waarschijnlijk zal je man ook meer doorhebben dan jij denkt, en hij zal misschien niet durven of niet weten hoe te reageren of te helpen (ik spreek enigzins uit ervaring). Minstens een van jullie moet de zaken (keer op keer) bespreekbaar maken bij elkaar of de ander, wil je het huwelijk op dezelfde golflengte houden. Voel je daar dus ook verantwoordelijk voor, ook al wil je niet. Jullie moeten een zijn in geest en gedachte. Als jullie los van elkaar dit probleem gaan aanpakken, wie weet waar jullie afzonderlijk uitkomen. Het is een huwelijkse plicht, maar ook een voorrecht. Ik kan je ook vertellen dat het delen en bespreekbaar maken op het eerste gezicht de situatie misschien alleen maar verslechtert, maar, echt waar, het effect is andersom! Als je samen een gesprek hebt kunnen voeren over jullie diepste gevoelens, dan kan dat zeer veel voldoening en genegenheid opleveren. En denk maar niet dat hij uiteindelijk veel gelukkiger wordt als je niets met hem deelt. En als je gelooft dat hij het "hoofd van jullie gezin" is, dan moet hij hier zelfs mee opgezadeld worden. Jouw geluk en levensvreugde valt dan ook voor zijn verantwoordelijkheid, en daar mag jij op wijzen. Als hij een vrolijke energierijke vrouw wil hebben, dan moet hij ook de omstandigheden mogelijk maken waarin dat mogelijk is. Ik kan van mijn vrouw ook wel eisen dat zij vrolijk of energierijk is, maar als zij met een depressie zit, dan zal ik haar daar toch eerst mee moeten helpen. En de eerste stap daarin is om die depressie serieus te nemen.

Depressie echt niet iets wat slechts "tussen de oren" zit. Het is dus goed om bij een psycholoog te zitten (en sterker nog, bedenk je maar dat veel meer mensen dat eens zouden kunnen gebruiken; er zijn meer mensen ontspoord dan dat het soms lijkt, zie de psycholoog dus ook als een mogelijkheid om je levensvreugde en geluk te verbeteren). Schaam je er dus niet voor. Een ander had in jouw situatie hetzelfde kunnen overkomen.

Tenslotte raad ik je aan om nog niet aan kinderen te beginnen. Kinderen kunnen heel makkelijk werken als uitstel en verstopping van werkelijke problemen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Jullie zijn nog maar pas gehuwd, en moeten nu eerst nog goed aan elkaar wennen en op dezelfde golflengte komen in de huwelijkse staat. Pas als jullie volledig een zijn in geest, is de tijd rijp voor een kind, tenzij God anders beslist. En zelfs al zouden jullie eerder met een kind gezegend worden, verstop deze problemen niet. Eens komen ze terug, en dan vaak harder dan wanneer je ze aangepakt zou hebben, toen je die mogelijkheid geboden was.

Heb moed! Vertrouw op God en lees (en hoor) Zijn Woord. Vanuit een gelovig perspectief zou ik zeggen dat God jullie niet voor niets hier in het diepe laat gaan. Juist om er beter uit te komen. Juist om je de mogelijkheid te bieden echt iets van je leven en je huwelijk te maken. Dat is onze plicht, met een dergelijk leven, van Hem gegeven. God weet wat je zult doen, jij nog niet, jouw keuze is bij Hem bekend.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 mei 2013 20:56

@nnie23 schreef:
@schaapje: ik vind het zo klagerig overkomen om zo te praten tegen God. Ik probeer op 'goeie' momenten God te danken. Wanneer ik dus geen 'goeie' momenten heb praat ik dus ook niet. Ik weet dat dat niet goed is maar als ik daaraan denk ga ik me alleen maar rotter voelen.

Ik denk dat je hier niet goed aan doet annie, zo probeer je iets te verbergen voor Hem (onbewust)
Dacht je dat Hij niet zal weten hoe het met je is? Denk je niet dat Hij verlangend is om te luisteren naar je problemen?
Je zou eens in de psalmen moeten lezen hoe er geklaagd wordt tegen onze God, alles wordt er gezegd
niets wordt er verzwegen over gevoelens, soms was er zelf een doodsverlangen.

God is onze Trooster en Hij kan uitkomst geven.

@nnie23
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor @nnie23 » 29 mei 2013 21:31

Zo, allereerst wil ik zeggen dat ik blij ben dat ik hier mn verhaal heb neer gezet! Ik lees al veel goede dingen van jullie, dingen die ik zelf niet wist of bedacht zou hebben!

@alexander: ik werk gewoon 32 uur in de week waardoor ik genoeg tijd heb om het huishouden ernaast te doen. Maar ik wil minder gaan werken om iets er bij te gaan doen wat me energie geeft. Maar hier is mijn man niet positief over maar toch wil ik dat door zetten. Wat ik wil bereiken is dat ik wat betekend voor mijn naaste. Ik werk in de zorg, zorg al heel mijn leven voor alles en iedereen dat is waarschijnlijk nu ook wat me opbreekt.
Het probleem is ook dat ik alles zelf/alleen wil doen: het huishouden, mijn problemen oplossen, alleen zorgen dat ons huwelijk goed blijft enz.
Dat over kinderen, die mening deel ik met je. Alleen voor de bruiloft ging alles goed dus dachten we er klaar voor te zijn.
Bedankt voor je uitgebreide verhaal!

@schaapje: ik ga me verdiepen in de psalmen. Zeker op momenten dat ik energieloos op de bank lig.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 29 mei 2013 21:41

Ik heb er wat moeite mee dat je niet helemaal open bent met je man. Hij moet dat eigenlijk toch allemaal weten. Eigenlijk is het te zot voor woorden dat wij op het forum bij wijze van spreken meer weten van je dan hij.
En als ik dan nu lees dat je eigenlijk wat minder wil werken, om voor jou belangrijke redenen, kun je niet verwachten dat hij dat begrijpt als hij niet weet hoe het met je is.
Ik vind het wel een beetje zorgelijk eigenlijk. Je staat nog aan het begin van je huwelijk, het is zo belangrijk dat je open bent onder elkaar, dat er goede communicatie is. Als je belangrijke dingen achterhoudt (hoe begrijpelijk ook bij deze materie), staat er wat tussen jullie in en dat is niet goed.

Schrijf het anders eens op voor hem. Alsjeblieft, doe moeite om hem er bij te betrekken.

@nnie23
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor @nnie23 » 29 mei 2013 21:51

Ja dat is ook te zot voor woorden ja, maar ik heb het gevoel dat ik het hem niet kan vertellen. Alsof ik hem in bescherming moet nemen ofzo. Dus liever niet vertel wat er in me omgaat, kan hij er ook niet ongelukkig van worden.
Dat was ook een tip van de psycholoog om op te schrijven wat depressie is om hem zo te laten weten wat er aan de hand is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 mei 2013 22:10

@nnie23 schreef:Ja dat is ook te zot voor woorden ja, maar ik heb het gevoel dat ik het hem niet kan vertellen. Alsof ik hem in bescherming moet nemen ofzo. Dus liever niet vertel wat er in me omgaat, kan hij er ook niet ongelukkig van worden.
Dat was ook een tip van de psycholoog om op te schrijven wat depressie is om hem zo te laten weten wat er aan de hand is.

Hoi @nnie,
Als je zelf nooit depressief bent geweest, kan het best moeilijk zijn om je in te leven wat dat betekent.
Verwacht je dat je man het niet begrijpt?
Knap van je dat je toch nog zoveel uren werkt, en in de zorg, wat op zich ook al behoorlijk heavy is.
Ga je nu samen met een therapeut uitzoeken waar dat depressieve gevoel vandaan komt?
Heb je zelf een idee erover?
Ik wens je heel veel sterkte en geduld!

Terug naar “Archief”