Geheel onverwachts is overleden...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Geheel onverwachts is overleden...

Berichtdoor schaapje » 28 mei 2013 12:09

hubert schreef:Maar dat je je als een bloem naar het licht moet keren dat spreekt mij enorm aan.

Is dat omdat je moeite hebt jezelf een zondaar te nomen, zoals je het eerder had over imperfectie?

Probeer als een rechtvaardig iemand te leven.

Rechtvaardig proberen te leven? Hoe bedoel je dat als je tegen een ongelovige over God praat?

Wellicht valt het op en wordt iemand jaloers en is er een mooie kans om het zaad van Gods liefde te strooien.

Daarnet zei je nog dat zovelen ongelovigen proberen goed te leven en ook goede werken doen zoals vrijwilligerswerk.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mei 2013 13:20

Beste mensen, dit gaat allang niet meer over de vraag van dit topic.
Dominee van Kooten heeft een boekje geschreven: Dichter bij het einde.
Dit geldt dus voor ons allemaal, of we nog jong, oud(er), ziek of gezond zijn.
Een stukje van de inhoud:
De predikant ds. R van Kooten schreef een uiteenzetting over het naderende sterven en dan? Het gaat hierbij om diep geestelijke zaken, als wel om vele praktische zaken die bij een sterven naar voren komen. Het gaat meer om belangrijke zaken bespreekbaar te maken, die kans lopen anders onbespreekbaar te blijven.

De auteur heeft het boek onverdeeld in vier stukken. Het eerste deel gaat over het ernstig ziek zijn. Het sterven zelf en de stervensbegeleiding. Hij gaat allereerst in op het sterven in Bijbels licht, waarna hij dieper ingaat op het sterven zelf. Wat betekent sterven en verschijnt de stervende naar zijn dood direct voor de troon van God? In dit eerste deel komen duidelijk de twee wegen naar voren. De wegen van zonde en genade. Ook wijst de auteur erop dat de beslissing niet valt bij de dood, maar reeds in dit leven is gevallen. Men haalt in dit verband vaak aan wat er staat in Psalm 68:10 “Hij kan en wil en zal in nood, zelfs bij het naderen van de dood, volkomen uitkomst geven” Dit heeft echter betrekking op de volkomen uitkomst die er is voor hen die in dit leven genade hebben leren kennen.

Het tweede deel gaat in op het regelen van de begrafenis. Tegen dit licht wordt ook het ‘cremeren’ uitgelegd, en waarom dit niet kan. Ook gaat hij in op de vraag of je bij een crematie aanwezig mag zijn of niet. Allemaal vragen die een antwoord krijgen in dit boek. De titel van een hoofdstukje van dit deel “Bereid Uw huis, want gij zult sterven”, staat niet in de Bijbel, is een vaak gehoorde uitdrukking, ook vanaf de kansel. Dit is echter niet in Gods Woord opgetekend. Wel staat er “Geef bevel aan uw huis, want gij zult sterven” (geschiedenis van Hizkia). Op talrijke zaken als sectie verrichten, Namen op de rouwkaart (een kruisje voor of achter een overleden) geeft de auteur een Bijbels gefundeerd antwoord.

Deel 3 gaat in op het rouwen en de rouwverwerking, zoals rouw in de kerk brengen etc. Deel 4 spits zich als laatste toe op onze eeuwige bestemming: de hel of de hemel. De auteur geeft duidelijk aan dat de prediking van de hel, niet automatisch (de veel gebruikte uitdrukking) “hel- en verdoemenis leer” opgeplakt kan krijgen. Hoewel velen er niet meer aan willen, zijn en blijven er twee wegen. De auteur maakt in dit laatste deel een duidelijk onderscheid tussen wie door genade hem toegeëigend kregen en zij die nog lopen op de brede weg des verderfs.

Een indrukwekkend boek met veel zaken die eigenlijk nooit in een boek worden besproken, maar die desondanks nodig zijn om voor het voetlicht gebracht te worden. Overdenk het, neem en lees!

===================
Bereid uw huis, want gij zult sterven, staat dus niet in de Bijbel!
Ik heb het boek (nog) niet, maar denk er sterk over het te bestellen.

PropertyOfJesus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PropertyOfJesus » 28 mei 2013 14:04

hubert schreef: Geloofsbegrippen als: genade, koninkrijk der hemelen en bekering is voor ongelovigen een brug te ver. Dat is al meer voor de incrowd.

Bij ongelovigen zonder enige Bijbelse kennis kan je ook gewoon beginnen bij het begin, Genesis, de schepping van de wereld en van de mens & de zondeval door het bedrog van de satan met alle gevolgen van dien. En verder gaan van Noach & de zondvloed naar de patriarchen, Mozes en de 10 geboden, Israël het volk van God en de Oud-Testamentische offers en profeten die heenwijzen naar Christus het Lam Gods dat voor onze zonden is geslacht.
1 Korinthe 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mei 2013 14:08

off topique-smile
Please...

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 mei 2013 14:53

schaapje schreef:Sorry hubert ik vind dat zo,n rare vraag, beantwoord jij het eens: Wat heeft een ongelovige er aan om te weten dat er een hiernamaals is?
Welk "hiernamaals" bedoel jij eigenlijk?

Sorry hoor Schaapje, ik schei ermee uit met je. Ik stel je een vraag. Jij antwoord met een wedervraag, omdat je het zogenaamd niet begrijpt. Als je niet weet wat met het hiernamaals bedoeld wordt, dan neem ik je niet serieus. Doeiiii!
Schaap blijf bij je leest, ga lekker in de wei verder blaten! :lol:

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 mei 2013 15:21

hubert schreef:Wat er na de dood komt weten we eenvoudig niet.

In het boek Openbaringen kan je daar over lezen.....maar dan moet de Bibel wel gelezen worden als de Waarheid.

Jezus heeft met zijn opstanding en opname bij God iets anders laten zien. Dat is op zich bemoedigend en hoopvol. De meeste mensen vinden het toch wel een prettig idee als het leven na de dood op de een of andere manier wordt gecontinueerd. God in Allen.

Hoezo ...God in Allen. :shock: :shock: :shock:

Zou het trouwens erg zijn als er na de dood niets meer is? Ik ken ook wel dominees die er niet in geloven.

We denken even aan de meelezers waar je het over had, nou verwarring alom denk ik zo, en ook voor mij. :shock:

Kijk omdat soort uitspraken ben ik blij dat je wil stoppen met reageren, want je draait aan alle kanten, en jij bent degene juist die mijn post niet goed leest soms wel quote andere keren weer niet.
En vragen weer opnieuw stellen waar ik al een antwoord op heb gegeven.

Even goed vrienden :D ....je laatste denigrerende opmerking was niet echt nodig.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 mei 2013 15:39

Nieuwe hemelen en een nieuwe aarde

11 Als deze dingen dus allemaal vergaan, hoedanig behoort u dan te zijn in heilige levenswandel en in godsvrucht;

12 u, die de komst van de dag van God verwacht en daarnaar verlangt, de dag waarop de hemelen, door vuur aangestoken, zullen vergaan en de elementen brandend zullen wegsmelten.

13 Maar wij verwachten, overeenkomstig Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont.

14 Daarom, geliefden, terwijl u deze dingen verwacht, beijver u om onbevlekt en smetteloos door Hem bevonden te worden in vrede

15 en beschouw het geduld van onze Heere als zaligheid; zoals ook onze geliefde broeder Paulus, naar de wijsheid die hem gegeven is, u geschreven heeft,

16 zoals ook in alle brieven, wanneer hij deze dingen ter sprake brengt. Daaronder zijn sommige zaken die moeilijk te begrijpen zijn, die de onkundige en onstandvastige mensen verdraaien, tot hun eigen verderf, net als de andere Schriften.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Een Heerlijke Boodschap voor wie geloven dat God tot Zijn doel zal komen, Zijn doel met deze aarde en met de gelovigen, die het offer van de Here Jezus Christus hebben aangenomen, gestorven voor wie gelooft een zondaar te zijn en deze redding nodig hebben.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mei 2013 16:02

GEHEEL ONVERWACHTS IS OVERLEDEN...

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 mei 2013 16:03

OooH Schaap: Je wist dus wel degelijk wat met het hiernamaals bedoeld wordt! Je bent dus echt onoprecht!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 mei 2013 17:03

De opstanding van de doden

12 Als nu van Christus gepredikt wordt dat Hij uit de doden is opgewekt, hoe kunnen sommigen onder u dan zeggen dat er geen opstanding van de doden is?

13 En als er geen opstanding van de doden is, dan is Christus ook niet opgewekt.

14 En als Christus niet is opgewekt, dan is onze prediking zonder inhoud, en zonder inhoud is ook uw geloof.

15 En dan blijken wij ook valse getuigen van God te zijn. Wij hebben namelijk van God getuigd dat Hij Christus heeft opgewekt, terwijl Hij Die niet heeft opgewekt als inderdaad de doden niet opgewekt worden.

16 Immers, als de doden niet opgewekt worden, is ook Christus niet opgewekt.

17 En als Christus niet is opgewekt, is uw geloof zinloos; u bent dan nog in uw zonden.

18 Dan zijn ook zij die in Christus ontslapen zijn, verloren.

19 Als wij alleen voor dit leven op Christus onze hoop gevestigd hebben, zijn wij de meest beklagenswaardige van alle mensen.

20 Maar nu, Christus ís opgewekt uit de doden en is de Eersteling geworden van hen die ontslapen zijn.

21 Want omdat de dood er is door een mens, is ook de opstanding van de doden er door een Mens.

22 Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.
_______________________________________________________________________________-

Ja dat is erg, want heb je een geloof zonder inhoud!
_____________________________________________________________________________________

Ik had al geantwoord op jouw vraag of het erg zou zijn niet in het hiernamaals te geloven. zie pag. 1
Ik heb meer de indruk dat jij er niet zo zeker van bent.

En het lijkt me beter dat je niet meer reageert en zeker niet als je mij beschuldigt van onoprechtheid.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 mei 2013 10:42

Soms wordt het nog heftiger: "op het alleronverwachts" heeft de HEERE van ons weggenomen...
En dan kijk je naar de leeftijd en zie je 78, 86, 92 of noem maar wat.

Mooi om te lezen hoe iedereen leest.
Dat alleronverwachts of "geheel naar alle verwachting" [-X is heel interpreteerbaar en eigenlijk niet zo relevant maar de tweede helft van de zin, daar val ik nu over.
Neemt de Here weg? Of doet de dood dat? Of doet de satan dat?
Is het naar Zijn welbehagen? ( of ondoorgrondelijke wijsheid?)

Ik neem dan het advies van Schaapje ter harte, om Prediker nog eens goed te lezen.
Alles onder de zon is immers ijdelheid, en het loon van de zonde is de dood toch?

Laat God nu echt in Zijn welbehagen mijn kind sterven? Is dat Zijn ondoorgrondelijke Wijsheid?
Is het leven op aarde dan zo prettig en zaligmakend?
Is de dood dan een straf?

En wat nog erger is ,,,als er staat " in de hope des Eeuwige Levens". Heeft een gelovige dan niet de ZEKERHEID die Romeinen 8 beschrijft?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 29 mei 2013 11:53

Wilsophie schreef:Mooi om te lezen hoe iedereen leest.
Dat alleronverwachts of "geheel naar alle verwachting" [-X is heel interpreteerbaar en eigenlijk niet zo relevant maar de tweede helft van de zin, daar val ik nu over.

Ik neem dan het advies van Schaapje ter harte, om Prediker nog eens goed te lezen.
Alles onder de zon is immers ijdelheid, en het loon van de zonde is de dood toch?

Laat God nu echt in Zijn welbehagen mijn kind sterven? Is dat Zijn ondoorgrondelijke Wijsheid?

En wat nog erger is ,,,als er staat " in de hope des Eeuwige Levens". Heeft een gelovige dan niet de ZEKERHEID die Romeinen 8 beschrijft?

Precies Wilsophie.
Totdat de zondaar zich bekeert, loopt hij voortdurend gevaar.
maar in het kader van de semi bevindelijke mystiek, en de verdaaing dat er niets gebeurt zonder dat de Vader het wil, ipv het WEET(wat er goed vertaald werkelijk staat), kom je dan tot het soort bevindelijke gedachtengoed wat je hier vaak leest. Dan openbaart ook de mens zich die slechts voorwaardelijk vergeeft (alleen wanneer de overtreder er om vraagt)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 mei 2013 13:03

Wilsophie schreef:

Ja, de bezoldiging der zonden is de dood.
En veel mensen hebben het op aarde prima naar de zin, die hebben hun pinnen vast in de aarde gestoken.
Je ziet het wel eens bij mensen die ernstig ziek zijn en de dokter zegt dat ze nog maar zoveel weken te leven hebben. Het loslaten kan ontzettend zwaar en moeilijk zijn.

De hope des Eeuwigen Levens is niet de hoop zoals je zegt in: ik hoop dat het morgen droog blijft.

ds. F. Bakker zei er o.a. dit over:Zo staat het ook met de hoop. Het is waar, dat de Schrift zegt: "De hoop die gezien
wordt, is geen hoop". Het is waar, dat Gods kind hier nog slechts in hope zalig
wordt en dat die hoop ook eens vervuld zal worden. Maar er zal in de hemel toch
ook geen stilstand zijn. En in deze zin zal de hoop blijven, dat er een eeuwige
voortgang zal zijn van de ene heerlijkheid tot de andere. Leven is hopen. En dat
geldt toch zeker niet minder van het eeuwige leven.

Zo is ook de hoop zonder de liefde een valse hoop. Al zou er ook gewezen worden
op Christus, het anker der hoop, als het een hoop zonder liefde is, dan is dat toch
niet meer dan een zelfzuchtig begeren, een hoop uit baatzucht. En al zou iemand
dan zijn lichaam geven om verbrand te worden, al wat uit baatzucht geschiedt, dat
zal toch niet baten.

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 29 mei 2013 16:13

Wilsophie schreef:Mooi om te lezen hoe iedereen leest.

De uitdrukking 'hope des eeuwigen levens' wil zeggen dat het bij die persoon een zekerheid was.
Dat is tenminste de bijbelse hoop.
Tegenwoordig zeggen we: ik hoop dat ik geslaagd ben en dat betekent dan dat het allerminst zeker is.
Maar de bijbelse hoop geeft zekerheid.
Hoop of Hopende was ook degene die met Christen in Bunyans Christenreis de hemelstad bereikte.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 30 mei 2013 09:10

Citaat
Jezus heeft met zijn opstanding en opname bij God iets anders laten zien. Dat is op zich bemoedigend en hoopvol. De meeste mensen vinden het toch wel een prettig idee als het leven na de dood op de een of andere manier wordt gecontinueerd. God in Allen.

Reactie Schaapje: Hoezo ...God in Allen. :shock: :shock: :shock:

Merkwaardig Schaapje dat je dat niet eens weet. Je strooit zoveel teksten rond? En wat bedoel je met alverzoening?
Als ik me niet vergis staat er ergens dat Christus is gekomen om de wereld te verzoenen.
Daarom toch maar even een bronvermelding ook met het oog op de meelezers.
God in alles en in allen is dus ontleend aan Paulus:
1 Cor.15:28 'En wanneer alles aan hem is onderworpen, zal ook de Zoon zichzelf onderwerpen aan God, die alles aan hem heeft onderworpen. Dan zal God alles in allen zijn'.

Terug naar “[Religie] - Open forum”