Refowebkids deel 18

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Re: Refowebkids deel 18

Berichtdoor Jannoek » 22 mei 2013 07:43

Thanks! Weet niet zo goed hoe ik het zou kunnen minderen eigenlijk. Gisteravond laat werd hij ook wakker en vroeg om drinken. Dan drinkt hij zo bijna een beker leeg..
Hij eet ernaast wel goed, dus dat scheelt als ik jouw stukje lees haai..

Hij maakt verder geen zieke indruk oid, dus nog maar even aankijken dan...

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 22 mei 2013 08:06

Hoi Jannoek,

Ik wil je niet bang maken, maar houd het alsjeblieft goed in de gaten! Extreem veel drinken kan namelijk een signaal zijn van suikerziekte... Hopelijk is dát niet aan de orde!

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 22 mei 2013 08:14

Maar daarnaast zijn er dan toch altijd meer signalen? Zoals gewichtsverlies, lusteloosheid, moeheid etc.? Dat is tenminste wat ik altijd begrepen heb.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 mei 2013 08:33

Volgens mij ook Sophie.

Hoe lang dringt hij al zo veel? S. drinkt hier soms ook veel, maar soms ook erg weinig. Van de week toen hij koorts had dronk hij 's avonds en 's nachts ook. Maar geen hele bekers.
Hier merk ik wel dat als hij van het KDV komt (en hij eet daar ook) het eerste wat hij doet is naar z'n waterbeker en drinkt dan best wel wat slokken water.

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 22 mei 2013 08:49

Een éérste signaal is vaak veel drinken en veel plassen. De andere signalen komen vaak later pas. Dorst, dorst, dorst is wel degelijk een signaal waarbij dokters aan diabetes moeten denken.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 22 mei 2013 13:24

Eens met Joos, bij kleine kinderen is het moeilijk om diabetus vast te stellen omdat het signaal van dorst dorst en nog eens dorst vaak normaal gevonden word door ouders.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 mei 2013 13:35

Wat ik merk aan mijn zoon, wat ik hiervoor al in m'n vorige posting heb geschreven, dat als hij op het KDV heeft gegeten dat hij thuis dorst heeft. Als hij thuis eet heeft hij geen dorst. Ik heb het idee dat het eten op het KDV anders is dan thuis. En bij koorts (dus ziek zijn) drinkt hij iets meer.
Ik weet 100% zeker als ik hier mee naar m'n HA ga dat hij ons niet door zal sturen of een test zal laten doen.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 22 mei 2013 14:53

Jannoek Ik zou zelf even de HA bellen voor advies.

Evelien bij jou is het toch een andere situatie? Je legt zelf al uit waardoor het waarschijnlijk komt?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 mei 2013 15:01

Jannoek schreef:Vraagje: F drinkt de laatste tijd vrij veel, zeker 1,5 liter per dag. Is dat normaal of iets om me zorgen over te maken?

Een simpel bloedonderzoekje kan aantonen of er sprake is van beginnende diabetes.
Als het alleen dorst is, hoeft het niet zo te zijn. Vaak zie je ook toenemende moeheid, hangerig zijn, "appelflauwtes" dus geeuwen als het bijna etenstijd is en dan een licht misselijk gevoel krijgen.
Hoe oud is F Jannoek?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 22 mei 2013 18:42

Ik denk eigenlijk dat het allemaal wat overtrokken is om een kind van 2 gelijk te laten testen op DM type1. Natuurlijk kan het zo zijn, maar over het algemeen is er bij type 1 wel sprake van een erfelijke component. Een kind kan ook wennen aan een bepaalde hoeveelheid drinken en dat als 'normaal' beschouwen. Daarnaast drinkt het ene kind ook gewoon meer dan het andere kind. Ik zou overdag proberen het wat te minderen en als hij 's nachts om drinken vraagt, ook langzaam aan minder gaan geven. Dan went hij langzaam aan minder drinken.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 22 mei 2013 20:51

Hier ook één enorme nat-hals terwijl je bij de andere het erin moet proppen. Snachts gingen er soms 4 bekers in, ik vond het prima want ze zweette ook best veel. Zolang ze niet meer symptomen krijgen zou ik geen actie ondernemen. Maargoed, net wat je er zelf ook van vind. Liever extra controle, dan moet je dat doen. maar F heeft toch ook wat urine onderzoeken gehad, al is dat even geleden? Dan zou dat toch ook afwijkend moeten zijn geweest?

De jongste drinkt naar mijn zin veel te weinig, maarja je doet er weinig aan. Gelukkig haalt hij het snachts wel in aan de borst, maar daar wil ik eigenlijk mee gaan afbouwen in de hoop dat hij gaat doorslapen :wink:

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 22 mei 2013 21:05

aan dat wennen zat ik zelf ook te denken ajl. Als je natuurlijk altijd een bepaalde hoeveelheid drinkt dan wordt dat ook 'normaal'. Ik drink zelf ook altijd vrij veel denk ik ;-)
Hij heeft verder nergens last van, niet van moeheid, hangerigheid o.i.d.

Ik heb 'm vandaag alleen uit een open beker laten drinken, en volgens mij dronk hij daardoor wel wat minder. Morgen 's goed in de gaten houden.
Normaal drinkt hij vaak uit een rietjesbeker, en dat is natuurlijk veel makkelijker, dan om steeds te moeten vragen om wat drinken ;-)

@schelpje, hij is net 2.

@lammetje, klopt. Verschillende urineonderzoeken gehad, maar dat is inderdaad ook al weer een poosje geleden.
Sloopt het je niet dat de jongste nog niet doorslaapt? Ik was er met 11 maanden redelijk klaar mee... of slaapt hij nog in de co-sleeper? Dan is het wellicht een stuk minder ingewikkeld om 's nachts te moeten voeden?

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 23 mei 2013 07:26

Nina drinkt naar mijn zin ook niet veel misschien amper 400 cc (gewoon uit een normale beker) Terwijl ik zelf heeel veel drink. Al riep ze vannacht wel mama dorst drinken haha dan drinkt ze zo een half glas water leeg.

Jannoek Hoe gaan de nachten nu bij jullie een stuk rustiger?

Lammetje respect nog steeds van die zware nachten

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 23 mei 2013 08:31

@ liefie Hier ook een meisje dat weinig drinkt. Nu moet ze verplicht haar beker leeg drinken en anders mag ze niet van tafel af. Onder die druk drinkt ze 4 bekertjes leeg op een dag. Aan de andere kant eet ze wel altijd een toetje na het eten en ook veel fruit en dat mag ook als extra vocht meegeteld worden.

@ lammetje Verschuift jullie jongste zijn drinkpatroon niet naar de nacht? Als hij s'nachts voldoende vocht binnen krijgt, hoeft hij natuurlijk overdag ook niet zoveel te drinken.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 23 mei 2013 12:13

Het kan absoluut hoor, DM type 1 zo jong. In onze nabije omgeving heeft een paar maanden geleden een meisje van net 3 die diagnose gekregen. Heel heftig, voor haar en voor de ouders. Zij dronk van de ene op de andere dag extreem veel, dan heb ik het echt over een beker per half uur of zelfs nog vaker. Ze had er ook de andere verschijnselen bij, maar dat hoeft niet direct begrijp ik van joos en christien.

Terug naar “Archief”