Homofilie deel 5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor mealybug » 20 mei 2013 22:16

JeeWee schreef:Boer, je boodschap begint pathetisch te worden.
Elke keer bestijg je weer je stokpaardjes.
Niet zo erg op zich, maar je verstiert zo menig topic en geeft er je eigen draai aan.
In dit topic gaat het over homoseksualiteit en niet over jouw ideale wereld.

Nee, het voortdurend pushen van jouw visie is pathetisch aan het wordden, en je wordt boos als je geen inhoudelijk verweer hebt tegen de argumenten die ik aanvoer.
Niet zo erg op zich, maar geef het gewoon eens toe.
Bekering is niet het belijden van een geloof en een kerk, maar een afkeren van een leven naar het vlees .

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 mei 2013 22:50

mealybug schreef:
Nee, het voortdurend pushen van jouw visie is pathetisch aan het wordden, en je wordt boos als je geen inhoudelijk verweer hebt tegen de argumenten die ik aanvoer.
Niet zo erg op zich, maar geef het gewoon eens toe.
Bekering is niet het belijden van een geloof en een kerk, maar een afkeren van een leven naar het vlees .

Moeilijk hè, gewoon lezen. Ik push nooit mijn visie. Ik probeer slechts respect en tolerantie te vragen voor andermans visies. Keer op keer zeg ik heel duidelijk dat ik het respecteer als mensen een homoseksuele relatie afwijzen. Maar dat wil onze meelworm kennelijk niet lezen.

In zowel een homo- als een heteroseksuele relatie kun je volgens mij leven naar de Geest of naar het vlees.
Maar ok, dat geloof jij dan weer niet.
Ook niet zo erg...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 21 mei 2013 07:55

boer schreef:De dood is overwonnen.
Van overwonnen kwaad in de wereld is niets te zien...

Okee, okee..

Mijn punt was dat ik helemaal niets heb met gesomber over het kwaad in de mens zonder dat er de positiviteit van het goede tegenover staat.
Al dat geneuzel heeft al veel te veel mensen van het geloof afgeholpen.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 21 mei 2013 09:14

JeeWee schreef:
Maar dat wil onze meelworm kennelijk niet lezen.

In zowel een homo- als een heteroseksuele relatie kun je volgens mij leven naar de Geest of naar het vlees.
Maar ok, dat geloof jij dan weer niet.
Ook niet zo erg...

Behalve een bijbelcursus is een cursus engels ook niet weg, een mealybug is geen meelworm.
Maar goed, je wil natuurlijk ook wel eens slim lijken :-)
Hoe wil jij een leven naar de geest binnen een lichamelijk seksuele relatie tussen 2 kerels invullen?
Leg me dat nu eens uit.
En dat in ''liefde en trouw'' mag je gerust weglaten als motivatie, want de afgoden aanbiddende hindoe mevrouw en meneer Singh in India zijn elkaar ook trouw in de liefde.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 21 mei 2013 11:07

JeeWee:Ik probeer slechts respect en tolerantie te vragen voor andermans visies. Keer op keer zeg ik heel duidelijk dat ik het respecteer als mensen een homoseksuele relatie afwijzen.

Vooropgesteld dat ik het heel goed vind dat je opkomt voor rechten van homoseksuelen in de refokerken. Rechten in die zin dat zij zichzelf mogen zijn, net zo als iedere andere gelovige. Ik begrijp echter niet dat je zelfs (als homo) zover gaat dat je respect kunt opbrengen voor mensen die een homorelatie afwijzen. Waarom respect voor een mening (oordeel) die m.i. zo tegen de hele bedoeling van het Evangelie ingaat. Waarom zou je aan zelfdiscriminatie doen? Je zou m.i. beter kunnen zeggen dat je mensen met een andere mening weliswaar accepteert, maar hun visie niet deelt. Tenzij jezelf ook vindt dat een homoseksuele relatie niet kan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2013 12:00

hubert schreef:
Vooropgesteld dat ik het heel goed vind dat je opkomt voor rechten van homoseksuelen in de refokerken. Rechten in die zin dat zij zichzelf mogen zijn, net zo als iedere andere gelovige. Ik begrijp echter niet dat je zelfs (als homo) zover gaat dat je respect kunt opbrengen voor mensen die een homorelatie afwijzen. Waarom respect voor een mening (oordeel) die m.i. zo tegen de hele bedoeling van het Evangelie ingaat. Waarom zou je aan zelfdiscriminatie doen? Je zou m.i. beter kunnen zeggen dat je mensen met een andere mening weliswaar accepteert, maar hun visie niet deelt. Tenzij jezelf ook vindt dat een homoseksuele relatie niet kan.

Jij vindt dat die mening tegen het evangelie ingaat!
Wij moeten wel respect hebben voor jouw mening, maar je brengt het niet op om de tegenstanders van een homohuwelijk begripvol tegemoet te treden.
De wereld op zn kop.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 21 mei 2013 14:28

Schelpje haalt het een en ander door elkaar. Het is trouwens een vraag voor JeeWee! Ik ben benieuwd hoe hij daarin staat. Persoonlijk heb ik geen respect, wat iets anders is dan begrip, voor mensen die andere mensen be- en veroordelen in privezaken als het hebben van een liefdevolle relatie. Ik vind het zelfs strijdig met het christelijk geloof en in strijd met de Boodschap van liefde en compassie en kan dat dan ook niet respecteren. Ik begrijp wel dat ze zo denken (meestal door een bepaalde manier van Bijbellezen), maar ik zal het altijd met argumenten bestrijden. Het is namelijk een groot goed dat de mens (door God) instaat is gesteld lief te hebben inclusief seksualiteit. Dat mag je niemand onthouden. In het begin van de Bijbel staat er niet voor nietsl: 'het is niet goed dat de mens alleen is'. Ik zie in mijn gemeente heel veel goede voorbeelden van homo's en lesbiennes die gelukkig zijn met hun partner.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 21 mei 2013 15:22

hubert schreef:Ik begrijp echter niet dat je zelfs (als homo) zover gaat dat je respect kunt opbrengen voor mensen die een homorelatie afwijzen. Waarom respect voor een mening (oordeel) die m.i. zo tegen de hele bedoeling van het Evangelie ingaat.

Ik heb dat vaker gehoord: "Hoe kun je nou als homo begrip opbrengen voor mensen die een homorelatie afwijzen".
Ingewikkeld om dat uit te leggen. Inderdaad deel ik die visie niet en respecteer ik die mening. Ik ga dan nog verder: ik begrijp het ook. Het is een mogelijkheid om de bijbel op die manier te lezen. Het gaat mij om de oprechtheid: ik ken ook maar twee soorten mensen, twee soorten visie: oprechet en niet oprechte...
Ik kan elke visie hebben van authentieke mensen. Want die wordt niet opgelegd aan de ander maar gedeeld.

Ik zie echt veel mensen om me heen die oprecht geen mogelijkheid zien om in bijbels perspectief een homorelatie goed te keuren. Dat respecteer ik. Zelf zeg ik dan: ik zie het anders, met dezelfde bijbel in handen

Wat hier vaak gebeurt, is dat homo's worden aangevallen om wat zij geloven. Daar is geen enkele ruimte voor enige tolerantie. Je moet denken zoals zij denken en anders zit je er naast. Vaak mis ik juist hier de liefdevolle omgang. De zweep (van de interpretatie) van de wet gaat er over heen. En door de wet is nog nooit iemand tot geloof gekomen.

Om man en paard te noemen: ik steiger bij de harde reacties van mealybug. Dat is geen afkeuring maar pure afkeer. Twee mannen... bah. (Twee vrouwen... wow)
Misschien reageer ik daar te fel op. Dat is mijn gevoelige punt. Maar wat kan ik het goed begrijpen als mensen vanuit hun opvoeding oprecht veel moeit hebben met een homorelatie...

Waarom zou je aan zelfdiscriminatie doen? Je zou m.i. beter kunnen zeggen dat je mensen met een andere mening weliswaar accepteert, maar hun visie niet deelt. Tenzij jezelf ook vindt dat een homoseksuele relatie niet kan.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 21 mei 2013 15:26

schelpje3 schreef:JWij moeten wel respect hebben voor jouw mening, maar je brengt het niet op om de tegenstanders van een homohuwelijk begripvol tegemoet te treden.
De wereld op zn kop.

Je reageert op Hubert, maar je trekt een verkeerde conclusie. Zelf heb ik veel begrip voor tegenstanders van het homohuwelijk. Maar ik accepteer het niet dat ze zover gaan dat ze mensen die een andere keuze maken dan jij, gaan belemmeren in die keuze.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2013 15:37

JeeWee schreef:
Je reageert op Hubert, maar je trekt een verkeerde conclusie. Zelf heb ik veel begrip voor tegenstanders van het homohuwelijk. Maar ik accepteer het niet dat ze zover gaan dat ze mensen die een andere keuze maken dan jij, gaan belemmeren in die keuze.

Ook niet als die ander (laat ons zeggen de predikant bijv.) in gewetensnood komt?
Wat bedoel je precies met belemmeren?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 21 mei 2013 16:00

schelpje3 schreef: Ook niet als die ander (laat ons zeggen de predikant bijv.) in gewetensnood komt?
Wat bedoel je precies met belemmeren?

Voor ons allemaal geldt dat we zouden moeten leren om los te laten. Je verkondigt je visie en dat ben je er klaar mee. Dat is wat anders dan door de strot dringen.
Ik kan me voorstellen dat een dominee er erg veel moeite mee heeft als er bij hem in de gemeente een homostel zit dat ook wil deelnemen aan het Avondmaal, ambten wil vervullen enz.
En toch denk ik dat zo'n dominee dan eens voorbij zichzelf moet proberen te komen en oprecht in gesprek moet gaan met zo'm stel. Hoe is hun relatie met God, waarom is er het verlangen om aan de tafel van de Here te gaan?

Zelf vond ik het best een offer, toen ik aan mijn predikant vroeg om er voor te zorgen dat ik nooit kandidaat zou worden gesteld voor een plaats in de kerkenraad. Daarmee wil ik voorkomen dat er ruzie in de gemeente zou ontstaan om wie ik ben.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 21 mei 2013 16:07

JeeWee: Ik zie echt veel mensen om me heen die oprecht geen mogelijkheid zien om in bijbels perspectief een homorelatie goed te keuren. Dat respecteer ik. Zelf zeg ik dan: ik zie het anders, met dezelfde bijbel in handen

Ik weet niet of ik het helemaal goed begrijp en het is ook moeilijk onder woorden te brengen. Ik denk dat het vastzit op het woord 'respecteren'. Ik begrijp hoe het komt dat mensen iets op een bepaalde manier zien. Daar kan ik enig begrip voor opbrengen (het zijn ook maar mensen), maar als ik homo zou zijn, zou ik het niet kunnen respecteren als mensen mij een liefdevolle relatie zouden ontzeggen.
Dat zou enorm tegen mijn christelijk geloof ingaan. Het zou voor mij zelfs een reden kunnen zijn om het geloof af te zweren. En dat gebeurt helaas op grote schaal.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 21 mei 2013 16:18

hubert schreef: maar als ik homo zou zijn, zou ik het niet kunnen respecteren als mensen mij een liefdevolle relatie zouden ontzeggen.
Dat zou enorm tegen mijn christelijk geloof ingaan. Het zou voor mij zelfs een reden kunnen zijn om het geloof af te zweren. En dat gebeurt helaas op grote schaal.

Het is inderdaad moeilijk te verwoorden.
Allereerst is er geen MENS die mij van mijn geloof kan afbrengen. Zoals Corrie ten Boom ooit zei: God is wel goed, maar het is vaak enorm tobben met zijn grondpersoneel.

Tja, het ontzeggen van een leifdevolle relatie...
Dat kan op twee manieren.
:arrow: Men komt met de wet aanzeulen en legt de vinger bij wat zij denken dat Gods bedoeling is. Dat is vaak hard en leifdeloos. Je moet het straatje passen waarvan zij de klinkers zorgvuldig in elkaar gepast hebben.

:arrow: Er zijn mensen dei oprecht geloven dat een liefdevolle homorelatie je bij God vandaan houdt. Uit liefde en zorg en met de beste bedoelingen waarschuwen ze dan. En dan zijn ze er ook van af. Men blijft niet bezig, men blijft hooguit voor je bidden.

Voor zo'n laatste houding kan ik veel begrip en respect opbrengen. Ze staan er meestal ook open voor om naar je te luisteren. En wellicht zonder de zelfde mening te hebben, is er wederzijds respect.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2013 16:49

JeeWee schreef:
Voor ons allemaal geldt dat we zouden moeten leren om los te laten. Je verkondigt je visie en dat ben je er klaar mee. Dat is wat anders dan door de strot dringen.
Ik kan me voorstellen dat een dominee er erg veel moeite mee heeft als er bij hem in de gemeente een homostel zit dat ook wil deelnemen aan het Avondmaal, ambten wil vervullen enz.
En toch denk ik dat zo'n dominee dan eens voorbij zichzelf moet proberen te komen en oprecht in gesprek moet gaan met zo'm stel. Hoe is hun relatie met God, waarom is er het verlangen om aan de tafel van de Here te gaan?

Zelf vond ik het best een offer, toen ik aan mijn predikant vroeg om er voor te zorgen dat ik nooit kandidaat zou worden gesteld voor een plaats in de kerkenraad. Daarmee wil ik voorkomen dat er ruzie in de gemeente zou ontstaan om wie ik ben.

Ik kan me voorstellen dat je dit zo zegt, maar toch ben ik het niet geheel met je eens. Dominee en k.r. zijn tenslotte wel opzichters van de kerkelijke gemeente.
En als dan e.e.a. gaat wrikken, onbijbels is, zondig, hebben zij als taak om te verhinderen dat die zonden doorgang vinden.
Jij verkondigt ook jouw visie, maar je bent er toch ook niet klaar mee?

Ik vind dat inderdaad ook een offer van jou. En prijzenswaardig. Maar zulk een offer zal altijd gezegend worden JeeWee, want achter de Heere Jezus aangaan, is jezelf soms wegcijferen voor de ander.
Dat heb jij dus nu gedaan.
Want degenen door wie de ruzie ontstaat, of de tweespalt, worden in de Bijbel bestraft.
Het blijft lastig om echt helemaal op één lijn te komen he. :-k
Maar ik realiseer me dat jij natuurlijk vanuit een ander uitgangspunt als ik praat.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 23 mei 2013 09:39

JeeWee:
Er zijn mensen dei oprecht geloven dat een liefdevolle homorelatie je bij God vandaan houdt. Uit liefde en zorg en met de beste bedoelingen waarschuwen ze dan. En dan zijn ze er ook van af. Men blijft niet bezig, men blijft hooguit voor je bidden.

Uit de praktijk weet en zie ik (het zijn mijn vrienden en vriendinnen) dat hun relatie hen niet van God vandaan houdt. Dus ik kan met zo'n visie niets. Voor mij is het iets onzinnigs en ook niet 'waar'. Ook al begrijp ik deze visie. Ze komt m.i. door een onjuiste manier van lezen van (losse) teksten. En dat niet alleen voor dit aspect maar bijna in alles. Ik kan er dus to mijn spijt geen respect voor opbrengen, al blijft ik altijd respectvol naar die mensen toe iets anders beweren in de hoop dat zij er eens werkelijk iets van gaan verstaan. Want er wordt wat onnodig veel geleden!!!! Die hoop is m.i. gerechtvaardigd, want in alle kerken is het op den duur zo gegaan. Het is namelijk zo'n verrijking van je geloofsleven als je het starre dogmatische Bijbellezen achter je kan laten en de volle essentie enigszins kan duiden en begrijpen. Ik hoop ook zo JeeWee dat je dat ook zelf eens mag ervaren! De Geest maakt namelijk zo ontzettend levend en het Evangelie zo de moeite waard. De Wet echter maakt dood. Maar goed, dat is een andere discussie.

Terug naar “Archief”