catechismus van belang?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: catechismus van belang?

Berichtdoor schelpje3 » 15 mei 2013 15:19

Nee precies, die gelden niet meer wanneer de Heilige Geest in iemands hart gaat werken!
Dat is dus iets anders dan zoals jij zegt.
Je kunt zelfs hier op het forum lezen dat mensen niet willen.

Ik heb niet gezegd dat elk mens op dezelfde manier toegebracht wordt.
De één zit vanaf zijn jonge jeugd onder het Woord en op de weg van geleidelijkheid bekeerd.
Er worden ook mensen krachtdadig gegrepen, midden uit de wereld.
Ja, de verhalen zullen anders zijn, maar toch zijn er overeenkomsten.
Ik blijf helaas bij jou activiteit van de mens lezen. Ik mis de Verwondering.

Als een onbekeerde volgens jouw wijze bekeerd wordt, en dat geloof wordt beproefd, vraag ik of dat standhoudt.
Je weet wel, huis op zandgrond, huis op de rots?
5 wijze maagden, 5 dwaze maagden, ze leken op elkaar, hadden OGENSCHIJNLIJK hetzelfde gedaan, stonden op diezelfde Bruidegom te wachten, toch.... er mochten er maar 5 naar binnen.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 15 mei 2013 15:19

Hmmm, heb het idee dat ook dit een eeuwige discussie blijft. Hebben mensen ideeen hoe we ooit eens hier tot elkaar kunnen komen. Of zijn beide kanten ervan overtuigd dat de tegenstander door de duivel geleid wordt? Of zit de duivel tussen ons in te lachen in zijn vuistje?

PS dit is een serieuze reactie
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 15 mei 2013 15:23

schelpje3 schreef:Ik blijf helaas bij jou activiteit van de mens lezen. Ik mis de Verwondering.

Als een onbekeerde volgens jouw wijze bekeerd wordt, en dat geloof wordt beproefd, vraag ik of dat standhoudt.
5 wijze maagden, 5 dwaze maagden, ze leken op elkaar, hadden OGENSCHIJNLIJK hetzelfde gedaan, stonden op diezelfde Bruidegom te wachten, toch.... er mochten er maar 5 naar binnen.

Ik vind het nogal hard en stellig hoe je dit zegt, ook al begrijp ik je frustratie. Zou het ook niet een huis van goud en een huis van stro, beiden op het Fundament kunnen zijn?

Korinthe 3:

"Naar de genade Gods, die mij gegeven is, heb ik als een wijs bouwmeester het fondament gelegd; en een ander bouwt daarop. Maar een iegelijk zie toe, hoe hij daarop bouwe.
Want niemand kan een ander fondament leggen, dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus.
En indien iemand op dit fondament bouwt: goud, zilver, kostelijke stenen, hout, hooi, stoppelen;
Eens iegelijks werk zal openbaar worden; want de dag zal het verklaren, dewijl het door vuur ontdekt wordt; en hoedanig eens iegelijks werk is, zal het vuur beproeven.
Zo iemands werk blijft, dat hij daarop gebouwd heeft, die zal loon ontvangen.
Zo iemands werk zal verbrand worden, die zal schade lijden; maar zelf zal hij behouden worden, doch alzo als door vuur.
"
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 mei 2013 15:24

1a2b3c schreef:Ik zeg niets anders dan wat er in m'n Bijbel staat hoor! Als ik het over aannemen/vertrouwen/geloof heb, dan heb ik het niet over vruchten. Die komen pas na het geloof.

Juist, de vruchten komen na bekering. Kan een dode boom vruchten voortbrengen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 mei 2013 15:25

alexander91 schreef:Hmmm, heb het idee dat ook dit een eeuwige discussie blijft. Hebben mensen ideeen hoe we ooit eens hier tot elkaar kunnen komen. Of zijn beide kanten ervan overtuigd dat de tegenstander door de duivel geleid wordt? Of zit de duivel tussen ons in te lachen in zijn vuistje?

Maar wel een hele foute. :?

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 15 mei 2013 15:34

schelpje3 schreef:Maar wel een hele foute. :?
Mijn excuses dan daarvoor, want dat is niet mijn intentie (hoewel een menselijke intentie eigenlijk altijd fout is als je er goed over nadenkt).

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 mei 2013 15:38

alexander91 schreef:
Ik vind het nogal hard en stellig hoe je dit zegt, ook al begrijp ik je frustratie. Zou het ook niet een huis van goud en een huis van stro, beiden op het Fundament kunnen zijn?

Korinthe 3:

"Naar de genade Gods, die mij gegeven is, heb ik als een wijs bouwmeester het fondament gelegd; en een ander bouwt daarop. Maar een iegelijk zie toe, hoe hij daarop bouwe.
Want niemand kan een ander fondament leggen, dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus.
En indien iemand op dit fondament bouwt: goud, zilver, kostelijke stenen, hout, hooi, stoppelen;
Eens iegelijks werk zal openbaar worden; want de dag zal het verklaren, dewijl het door vuur ontdekt wordt; en hoedanig eens iegelijks werk is, zal het vuur beproeven.
Zo iemands werk blijft, dat hij daarop gebouwd heeft, die zal loon ontvangen.
Zo iemands werk zal verbrand worden, die zal schade lijden; maar zelf zal hij behouden worden, doch alzo als door vuur.
"

Soms is de Bijbel ook hard en stellig. En nee, ik ben niet gefrustreerd, maar kan het niet zien dat het werk van de Heilige Geest op deze wijze overbodig lijkt.
Het fundament moet goed zijn, dat zei ik toch ook?
Zandgrond - rots.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 mei 2013 15:45

schelpje3 schreef:Nee precies, die gelden niet meer wanneer de Heilige Geest in iemands hart gaat werken!
Als iemand Jezus heeft aangenomen heeft de Heilige Geest ook in zo'n hart gewerkt. Anders had hij/zij niet gewild en geloofd
Ik heb het toch totaal niet over de mensen (hier op het forum) die niet willen. Ik heb het over mensen die Jezus hebben aangenomen.
schelpje3 schreef:Ik heb niet gezegd dat elk mens op dezelfde manier toegebracht wordt.
De één zit vanaf zijn jonge jeugd onder het Woord en op de weg van geleidelijkheid bekeerd.
Geloven en (dagelijkse) bekering is dan ook een activiteit.
schelpje3 schreef:Als een onbekeerde volgens jouw wijze bekeerd wordt, en dat geloof wordt beproefd, vraag ik of dat standhoudt.
'Mijn' werkwijze??? Wees nou eens concreet, wat heb ik gezegd wat je niet in de Bijbel kunt terugvinden?

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 15 mei 2013 15:45

schelpje3 schreef:Soms is de Bijbel ook hard en stellig. En nee, ik ben niet gefrustreerd, maar kan het niet zien dat het werk van de Heilige Geest op deze wijze overbodig lijkt.
Zandgrond - rots.

Op die manier bedoelde ik de frustratie niet hoor.
In de woorden van 1a2b3c lijkt het werk van de Heilige Geest voor jou misschien overbodig, maar dat is het niet. De Heilige Geest doet ons gelovig Zijn Genade aannemen.

Als ik je reactie lees, dan kijk jij eerder naar het bouwsel, datgene wat 1a2b3c zegt, en dat refereert meer naar de korinthetekst dan naar zand-steen fundament. 1a2b3c belijdt Christus ook als Redder.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 mei 2013 15:48

schelpje3 schreef:Juist, de vruchten komen na bekering. Kan een dode boom vruchten voortbrengen?
Helemaal niets, nooit gezegd ook.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 mei 2013 15:49

http://refoweb.nl/nieuws/1115/vraag-en- ... -ds-pronk/

Dominee Pronk over geloven.

Even "doorspoelen" het is het tweede stukje :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 mei 2013 15:52

schelpje3 schreef:Soms is de Bijbel ook hard en stellig. En nee, ik ben niet gefrustreerd, maar kan het niet zien dat het werk van de Heilige Geest op deze wijze overbodig lijkt.
Zandgrond - rots.
Mij heb je NOOIT horen zeggen dat het werk van de Heilige Geest overbodig is. Ik zeg juist vaak nadrukkelijk het tegenovergestelde, maar wel in de juiste context. Dus als dat jou zo lijkt dan lees je gewoon niet goed.

Het fundament moet zeker goed zijn, helemaal mee eens. Iemand die Jezus heeft aangenomen hoeft dan ook niet bang te zijn voor zandgrond.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 15 mei 2013 17:50

Schelpje schreef:
Nee precies, die gelden niet meer wanneer de Heilige Geest in iemands hart gaat werken!

Schelpje, kan je toelichten waarop je hier reageert, ik volg het even niet helemaal... wat geldt niet meer als de Heilige Geest in iemands hart gaat werken?

Ik heb niet gezegd dat elk mens op dezelfde manier toegebracht wordt.

Waar staat in de Bijbel iets over 'verwondering'? Het is zo'n typisch reformatorische term, waarbij ik me afvraag wat er toch precies mee wordt bedoeld.. Als je met 'verwondering' diepe dankbaarheid bedoelt, waarom vind je dat dat expliciet moet worden genoemd? Dacht je dat iemand die niet tot geloof komt via 'ellende-verlossing-dankbaarheid' geen dankbaarheid kent?

'De gelijkenis over het bouwen van een huis op zand of op een rots, gaat helemaal niet over tot bekering komen. Jezus zegt in Matth.8:24 'Daarom, ieder die deze woorden van Mij hoort en ze doet, die zal Ik vergelijken met een verstandig man; die zijn huis op een rots gebouwd heeft.... En ieder die deze woorden van Mij hoort en ze niet doet zal met een dwaze man vergeleken worden...
Het gaat hier helemaal niet over standhouden in geloof, maar over doen wat Jezus zegt.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 mei 2013 17:52

alexander91 schreef:Hmmm, heb het idee dat ook dit een eeuwige discussie blijft. Hebben mensen ideeen hoe we ooit eens hier tot elkaar kunnen komen. Of zijn beide kanten ervan overtuigd dat de tegenstander door de duivel geleid wordt? Of zit de duivel tussen ons in te lachen in zijn vuistje?

Ik denk dat de duivel zich een ongeluk lacht wanneer hij ziet dat er mensen zijn die graag het evangelie willen aannemen maar het niet durven omdat ze denken dat ze daarvoor de juiste bevindingen missen, of omdat ze het werk van de Heilige Geest in zichzelf niet kunnen opmerken en zich daarom niet durven overgeven.
Hij lacht zich een slag in de rondte als er serieus gedacht wordt dat een actieve daad (geloof/bekering) passief in zijn werking gaat, want anders is aannemen stelen.
Hij heeft er een duivels plezier in wanneer mensen denken dat geloven een verdienstelijk werk is ipv het aannemen van JEZUS EN ZIJN VERDIENSTEN
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik vind het jammer dat de catechismus zo vaak als een bevindelijk systeem gepreekt wordt. Ellende, verlossing en dankbaarheid. Waaruit ken je je ellende? Uit de wet.
Ik geloof heus dat dat kan, maar niet dat het altijd zo gaat. Paulus zei van zichzelf dat hij naar de wet een onberispelijk leven leidde. Hij raakte pas overtuigd van zijn ellende toen Jezus Zelf hem tegenkwam.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 15 mei 2013 18:21

Ik vind het jammer dat de catechismus zo vaak als een bevindelijk systeem gepreekt wordt. Ellende, verlossing en dankbaarheid. Waaruit ken je je ellende? Uit de wet.
Ik geloof heus dat dat kan, maar niet dat het altijd zo gaat. Paulus zei van zichzelf dat hij naar de wet een onberispelijk leven leidde. Hij raakte pas overtuigd van zijn ellende toen Jezus Zelf hem tegenkwam.

Ik denk dat ik het wel eens eerder heb genoemd, bij ons in de gemeente is Joop Gottmer eens geweest om zijn getuigenis te geven.
Hij was drugsbaron, zelf verslaafd, kickboxer en leefde er op los. Het is echt een schitterend verhaal, als je zijn boek te pakken kunt krijgen, moet je het echt lezen.

De eerste keer dat iemand hem vertelt dat hij God nodig heeft in zijn leven, lacht hij die persoon vierkant uit. Dan daagt deze persoon hem uit om naar de Bijbelstudie te komen, en Joop doet dit enige maanden lang. Uiteindelijk wanneer hij in de cel belandt, en uit wanhoop tot God bidt, grijpt God in in zijn leven. Joop ervaart in zijn cel de intense liefde van God en wil niets anders meer dan lezen in de Bijbel en bidden.
Maar Joop, die met leugen en bedrog is opgevoed, blijft er op los liegen, tot God op bovennatuurlijke wijze ingrijpt en Joop zo duidelijk maakt dat liegen niet bij zijn nieuwe leven past.
Geen 'ellende-verlossing-dankbaarheid' als stappenplan, maar wel een oprechte bekering van iemand die zijn oude leven daadwerkelijk achter zich heeft gelaten, en nu niets anders doet dan overal naar toe gaan (scholen, jeugdgroepen enz) om mensen te vertellen over zijn Schepper.

Ook als ik naar mijn eigen leven kijk, moet ik zeggen dat diepgaand berouw over mijn zonden er niet meteen was, maar over sommige pas jaren later. God gaat met ieder weer een andere weg.

Terug naar “Archief”