Zijn de doctrines van de katholieke kerk vals?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Zijn de doctrines van de katholieke kerk vals?

Berichtdoor schelpje3 » 15 mei 2013 15:39

mohamed schreef:Abraham was geen moordenaar en liegen is minder grote zonde dan moord.

Wie zich schuldig maakt aan het overtreden van één gebod, maakt zich schuldig aan het overtreden van de ganse wet. De ene zonde is niet minder erg dan de andere, in de ogen van God.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 mei 2013 16:14

mohamed schreef:Abraham was geen moordenaar en liegen is minder grote zonde dan moord.

schelpje3 schreef:Wie zich schuldig maakt aan het overtreden van één gebod, maakt zich schuldig aan het overtreden van de ganse wet. De ene zonde is niet minder erg dan de andere, in de ogen van God.

Dus een appel stelen is voor God net zo erg als een groenteboer vermoorden wou je zeggen? Welke kerk ga je heen, ik meld me vandaag nog aan! ](*,)

Wat een geestelijke blindheid, ik ben letterlijk met stomheid geslagen. :shock:

'Maar de dood heeft geheerst van Adam tot Mozes toe, ook over hen, die niet gezondigd hadden in de gelijkheid van de overtreding van Adam, die een voorbeeld is van Hem, Die komen zou.' (Rom 5,14)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 mei 2013 11:25

Schelpje verwijst naar Jakobus 2:10: Want wie de hele wet in acht neemt, maar op één punt struikelt, die is schuldig geworden aan alle geboden.

Het gaat hierbij niet zozeer over de vraag wat er nou erger is dan het andere, maar over de vraag hoe je tegenover God staat als je een "kleine zonde" hebt gedaan. In dat opzicht maakt het geen verschil: zonder de genade van Christus ben je er dan net zo erg aan toe als iemand die een "grote zonde" heeft begaan.
Natuurlijk is het wel zo dat de gevolgen van de ene zonde anders (ingrijpender) zijn dan die van de andere.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 mei 2013 11:30

elbert schreef:Schelpje verwijst naar Jakobus 2:10: Want wie de hele wet in acht neemt, maar op één punt struikelt, die is schuldig geworden aan alle geboden.

Het gaat hierbij niet zozeer over de vraag wat er nou erger is dan het andere, maar over de vraag hoe je tegenover God staat als je een "kleine zonde" hebt gedaan. In dat opzicht maakt het geen verschil: zonder de genade van Christus ben je er dan net zo erg aan toe als iemand die een "grote zonde" heeft begaan.
Natuurlijk is het wel zo dat de gevolgen van de ene zonde anders (ingrijpender) zijn dan die van de andere.

Maar nu was Jacobus' brief natuurlijk aan de joden gericht die de wet hadden.
Wie zich bekeert en de wet van Christus houdt, valt toch onder de genade?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mei 2013 12:26

boer schreef:
Maar nu was Jacobus' brief natuurlijk aan de joden gericht die de wet hadden.
Wie zich bekeert en de wet van Christus houdt, valt toch onder de genade?

Nee, de brief is aan ons allemaal gericht!
En het is onmogelijk om de wet te houden. We struikelen dagelijks.
Misschien niet in daad, maar wel in woord en gedachte!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 mei 2013 12:33

Het stelen van een appel gelijkstellen aan moord is wel een beetje apart, laat ik het maar zachtjes zeggen. En uit de verzen die Jakobus heeft geschreven maak ik niet op dat hij daar anders over dacht.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 mei 2013 12:40

schelpje3 schreef:Nee, de brief is aan ons allemaal gericht!
En het is onmogelijk om de wet te houden. We struikelen dagelijks.
Misschien niet in daad, maar wel in woord en gedachte!

De brief is gericht aan de "twaalf stammen in de diaspora" (Jac 1:1)

Maarten Luther noemde de Jakobusbrief een strooien brief.

Wat vind je daar nu van?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 16 mei 2013 12:48

Wat @elbert al schreef voor het stelen heeft men vergeving nodig voor een moord heeft men ook vergeving nodig.

Iemand die een appel heeft gestolen en Christus niet kent gaat verloren.
Iemand die een moord heeft gepleegd en tot berouw komt en Christus aanneemt als verlosser zal gered worden.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 mei 2013 07:03

Aangezien het blijkbaar erg moeilijk is om ontopic te blijven en niet te verzanden in persoonlijke aanvallen, gaat het topic dicht.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “[Religie] - Open forum”