Het wordt allemaal wat onduidelijk wie zich boven wie verheft en wie er wel of niet op een voetstuk staan.
In principe is de catechismus een staaltje theologie, bedoeld om de leringen uit de Bijbel bijeen te brengen (op onderwerp te ordenen; zie vele verwijzingen) en samen te vatten, op papier. Sommige mensen en kerken onderschrijven dit. Andere kerken doen dat niet, maar hebben net zo goed een eigen theologie, en die zetten ze misschien niet op papier, maar deze wordt wel breeduit onderschreven/geleerd door de mensen in die kerk/gemeente (onderschrijf je die niet, dan leidt dat vaak tot conflict).
Niet iedereen doet aan theologie (wij op dit forum allemaal wel), en het is ook allerminst nodig om tot geloof te komen en een goed christen te zijn. Het is anderzijds wel goed om als grote kerk, duidelijk te hebben waar je voor staat en waarmee je daartoe komt (de Bijbelteksten).
Veel zaken, zoals (sorry voor het weer aansnijden) de kinderdoop/volwassendoop, worden aan "leken" of niet-theologen (zoals wij) uitgelegd zonder een volledige en grondige Bijbelstudie welke nodig is om de onderste steen boven te halen. Je kunt niet bij iedere vragensteller alle argumenten en tegenargumenten meteen oplepelen en het definitieve antwoord geven. De afweging is al eerder gedaan, en je ziet maar fracties van het hele betoog. Eenvoudigweg omdat de meeste mensen de volledige afweging niet kunnen/willen volgen. Daar is de catechismus dus voor, en daar zijn andere (on)geschreven theologien (boeken van hoge pieten in de eigen kerk/gemeente) voor.
Het blijft alleen mensenwerk, en daar zal ik de HC ook onder scharen; Ik kijk altijd naar de teksten die gerefereerd staan en de teksten daaromheen. Voor mij is de HC een van de middelen om snel een bepaald onderwerp te kunnen onderzoeken. De HC is meer een soort collectieve en zeer uitgebreide geloofsbelijdenis van de schrijvers. Zij belijden dus hun geloof in Christus op basis van de Schrift.
Echter, we moeten ervoor oppassen dat we de HC niet op een negatieve wijze gaan wegzetten omdat wij onszelf als een stier hebben aangeleerd dat het in de rode lap van de traditie zit. Uiteindelijk is alles interpretatie, en het juiste beslissen we meer op gevoel dan op waarheid, ook al willen we allemaal het laatste. In elk geval kiezen veruit de meeste mensen niet op basis van eigen Bijbelstudie, maar op wat hen verteld wordt door andere gemeenteleden. En dat geldt in alle christelijke gemeenschappen, ondanks dat er in de meeste van deze gemeenschappen gezegd wordt niet te geloven omdat zij iets zeggen, maar omdat het in de Bijbel staat; of Lees het na!.
Als je de HC niet gebruikt en het griezelig noemt en een deur die wagenwijd openstaat voor problemen, dan raad ik aan om naar de eigen theologie te kijken, of die niet net zo griezelig is...