catechismus van belang?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Floppie
Sergeant
Sergeant

Re: catechismus van belang?

Berichtdoor Floppie » 10 mei 2013 08:32

mealybug schreef:(Zondag 7 vraag 23) heeft het over Jezus zijnde ''nedergedaald ter helle''.
Maar de Bijbel spreekt over : Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.

Iets moet hier natuurlijk verkeerd vertaald zijn,
[ah daar is de menselijke feilbaarheid ...]

Onder andere door jou. Als je dit namelijk heel letterlijk uitlegt dan kan Jezus ook niet meer gezegd hebben: Het is volbracht. Want 'heden' wijst in jouw uitleg op 'op dat moment' of 'terstond'.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 10 mei 2013 08:57

mealybug schreef:

(Zondag 7 vraag 23) heeft het over Jezus zijnde ''nedergedaald ter helle''.
Maar de Bijbel spreekt over : Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.

Iets moet hier natuurlijk verkeerd vertaald zijn,
[ah daar is de menselijke feilbaarheid ...]

Floppie schreef:
Onder andere door jou. Als je dit namelijk heel letterlijk uitlegt dan kan Jezus ook niet meer gezegd hebben: Het is volbracht. Want 'heden' wijst in jouw uitleg op 'op dat moment' of 'terstond'.

Ik denk dat Mealybug bedoelt dat Jezus òf naar het paradijs ging na Zijn sterven, òf naar de hel; maar dat zal hij zelf wel toelichten.
Ikzelf heb de gedachte dat Jezus naar de hel zou gaan altijd uiterst vreemd gevonden: waarom, en wat zou Hij daar gedaan moeten hebben?
Het is een vreemde zin in de geloofdbelijdenis, die ikzelf dan ook niet uitspreek.
In mijn thuisgemeente laten ze deze zin dan ook uit de belijdenis.
Laatst gewijzigd door Boaz op 17 mei 2013 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 10 mei 2013 09:05

schelpje3 schreef:En maar blijven rafelen, je doet er beter aan eens naar een goede uitleg te luisteren. Op internet zijn honderden kerkdiensten te vinden over dit onderwerp.
De Heere Jezus is mens geworden, en door de kruisiging is hij neergedaald tot in het rijk van de dood, zoals dat tegenwoordig gezegd wordt. Hij is 3 dagen daar geweest, waar geen mens van terug kan keren.
Tegen de moordenaar zegt hij: U zult met mij in het paradijs zijn.
Dat betekent dat Hij de moordenaar vergiffenis heeft geschonken, zoals alleen God dat kan doen.
Het is een belofte voor na het sterven van de moordenaar!
Twee verschillende zaken dus.
Tegen de misdadiger zegt Hij: HEDEN zult u MET MIJ in het paradijs zijn. Nedergedaald ter helle stond oorspronkelijk niet in de geloofsbelijdenis, maar is later toegevoegd.
De S.V. vertaald de woorden hades en gehenna beide met hel, en dat klopt niet. De hades is het dodenrijk en de gehenna is 'de hel, de poel van vuur welke is de tweede dood'.
Toen Jezus zei: het is volbracht was het ook volbracht, hij is daarna niet naar de hel/gehenna gegaan maar naar het dodenrijk/hades en heeft de satan te niet gedaan.

In het verhaal van de rijke man en arme Lazarus kun je lezen dat er in het dodenrijk/hades twee kanten zijn waar de doden verblijven. De kant van de pijn en de kant waar de geredden zijn in de schoot van Abraham, die ook het paradijs genoemd wordt.

Riska

Berichtdoor Riska » 10 mei 2013 09:10

Boaz schreef:Ikzelf heb de gedachte dat Jezus naar de hel zou gaan altijd uiterst vreemd gevonden: waarom, en wat zou Hij daar gedaan moeten hebben?
Het is een vreemde zin in de geloofdbelijdenis, die ikzelf dan ook niet uitspreek.
In mijn thuisgemeente laten ze deze zin dan ook uit de belijdenis.

Dan haal je een van de kernen van ons geloof onderuit.
Nedergedaald ter helle - is: nedergedaald in het dodenrijk.
Als Christus niet was afgedaald tot in het dodenrijk, was Zijn opstanding ontkracht.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 10 mei 2013 10:01

Dan haal je een van de kernen van ons geloof onderuit.
Nedergedaald ter helle - is: nedergedaald in het dodenrijk.
Als Christus niet was afgedaald tot in het dodenrijk, was Zijn opstanding ontkracht.

Hel en dodenrijk zijn niet hetzelfde (al wordt er geen onderscheid gemaakt in de Statenvertaling, maar dat is een forse fout)
De hel, of de poel van vuur en zwavel, heeft God bereid voor satan en de gevallen engelen, en waar allen die God's offer niet .
Er staat ook verschillende benamingen voor in zowel het Grieks als Hebreeuws.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 10 mei 2013 16:57

1a2b3c schreef:Tegen de misdadiger zegt Hij: HEDEN zult u MET MIJ in het paradijs zijn. Nedergedaald ter helle stond oorspronkelijk niet in de geloofsbelijdenis, maar is later toegevoegd.
De S.V. vertaald de woorden hades en gehenna beide met hel, en dat klopt niet. De hades is het dodenrijk en de gehenna is 'de hel, de poel van vuur welke is de tweede dood'.
Toen Jezus zei: het is volbracht was het ook volbracht, hij is daarna niet naar de hel/gehenna gegaan maar naar het dodenrijk/hades en heeft de satan te niet gedaan.

In het verhaal van de rijke man en arme Lazarus kun je lezen dat er in het dodenrijk/hades twee kanten zijn waar de doden verblijven. De kant van de pijn en de kant waar de geredden zijn in de schoot van Abraham, die ook het paradijs genoemd wordt.
Heden met Mij, en toch een werkwoord met een toekomende tijd erin (ZULT). Er staat dus niet: u bent op dit moment met Mij in het paradijs. Het zal in de toekomst geschieden. Of lees ik het nu verkeerd of bedoelen jullie dat ook?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 10 mei 2013 17:01

Daar doelde ik dus ook op...

Riska

Berichtdoor Riska » 10 mei 2013 21:48

Er zijn twee versies in de HC:

Zondag 7 zegt:
als antwoord op vraag 23 over de Apostolische Geloofsbelijdenis wordt de formulering "neergedaald in het rijk van de dood" gebruikt.
Zondag 16, vraag 44 over de term 'nedergedaald ter helle' opdat ik in mijn hevigste aanvechtingen verzekerd ben en volkomen getroost moge zijn, dat mijn Here Jezus Christus door zijn onuitsprekelijke angst, smarten, verschrikking en helse kwelling, die Hij ook in zijn ziel, zowel aan het kruis als tevoren heeft doorleden, mij van de helse angst en pijn verlost heeft.

Er staat een aantekening bij: Omdat antw.44 betrekking heeft op de uitdrukking "nedergedaald ter helle" die in de oude lezing van de Catechismus voorkomt, wordt die hier overgenomen, in afwijking van de lezing van het Apostolicum in Zondag 7, waar staat "in het rijk van de dood".

Dat ik het het dodenrijk noem is dus niet zo vreemd...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 mei 2013 22:44

Riska schreef:Er zijn twee versies in de HC:

Zondag 7 zegt:
als antwoord op vraag 23 over de Apostolische Geloofsbelijdenis wordt de formulering "neergedaald in het rijk van de dood" gebruikt.
Zondag 16, vraag 44 over de term 'nedergedaald ter helle' opdat ik in mijn hevigste aanvechtingen verzekerd ben en volkomen getroost moge zijn, dat mijn Here Jezus Christus door zijn onuitsprekelijke angst, smarten, verschrikking en helse kwelling, die Hij ook in zijn ziel, zowel aan het kruis als tevoren heeft doorleden, mij van de helse angst en pijn verlost heeft.

Er staat een aantekening bij: Omdat antw.44 betrekking heeft op de uitdrukking "nedergedaald ter helle" die in de oude lezing van de Catechismus voorkomt, wordt die hier overgenomen, in afwijking van de lezing van het Apostolicum in Zondag 7, waar staat "in het rijk van de dood".

Dat ik het het dodenrijk noem is dus niet zo vreemd...

Integendeel, dat is de juiste vertaling.
Maar het feit dat de opstellers van de oude lezing zo onzorgvuldig te werk zijn gegaan, en dat het nog steeds zo wordt voorgelezen in menige kerk, is erg.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 mei 2013 23:07

Art. 7 leert Vanwaar Hij zal komen ‘om te
oordelen de levenden en de doden’.

Maar waar is de verwachting van de
gelukzalige hoop van Christus’
wederkomst voor de Zijnen om hen te
verlossen van de toekomende toorn en
hen in te voeren in het Vaderhuis met
de vele woningen ??
(Joh. 14:1-3; 1
Thess. 1:9-10).

Riska

Berichtdoor Riska » 11 mei 2013 06:08

Dat is juist de genade.
Niet de toornende God van het Oude Testament (ver)oordeelt.
In Johannes 5:22 en Openbaring 5 staat dat de Vader het oordeel overlaat aan de Zoon.
Aan het einde der tijden zal voor ieder die in Hem gelooft het oordeel liefdevol en ruimhartig zijn.
Want Christus is Liefde, al zijn er strenge grenzen.
Oordelen is niet ver-oordelen... Dat maken wij er meestal van.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 11 mei 2013 06:16

alexander91 schreef:Heden met Mij, en toch een werkwoord met een toekomende tijd erin (ZULT). Er staat dus niet: u bent op dit moment met Mij in het paradijs. Het zal in de toekomst geschieden. Of lees ik het nu verkeerd of bedoelen jullie dat ook?
De misdadiger leefde dan ook nog enkele uren (en beslist niet in het paradijs). Zijn vraag ging ook over de (nabije) toekomst: gedenk mijner, als Gij in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 11 mei 2013 10:55

1a2b3c schreef:De misdadiger leefde dan ook nog enkele uren (en beslist niet in het paradijs). Zijn vraag ging ook over de (nabije) toekomst: gedenk mijner, als Gij in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn.
Volgens mij zei Christus ook dat het Koninkrijk der Hemelen nabij was... en nu zijn we toch 2000 jaar verder. Ik vind dat dus geen sterke onderbouwing.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 mei 2013 11:09

Teruglezend in dit topic vind ik het werkelijk stuitend hoe sommigen hier zich verheven voelen boven de schrijvers van de catechismus.
Heb je er wel eens bij stilgestaan dat deze mensen van Boven geïnspireerd kunnen zijn geweest?
In die tijd was het ook dwalingen, kerkverlating, allerlei winden van leer.
Als er een forum was geweest, was het misschien nog erger er aan toe geweest, dan nu.
M.i. is het een zonde om de catechismus zo af te branden en weg te zetten.
We kunnen beter dankbaar zijn voor hetgeen God ons geeft in Zijn Woord, en de belijdenisgeschriften.
I.p.v. tot 3 letters achter de komma over een belofte van de Heere Jezus te gaan twisten.
Die moordenaar kan ons nog voor gaan!

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 11 mei 2013 11:16

@schelpje3: Één van de redenen waarom ik hier ook niet meer reageer. Vooral ook de argumenten die soms gebruikt worden en teksten die wel heel simplistisch worden ingebracht.

Terug naar “Archief”