De katholieke kerk leert dat men verlossing ontvangt door geloof, goede werken en de zeven sacramenten. De bijbel aan de andere kant vertelt ons nadrukkelijk dat verlossing komt door alleen geloof.
Romeinen 3:28-30
28 Wij komen dus tot de slotsom dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt zonder werken van de wet.
29 Of is God alleen de God van Joden? En niet ook van heidenen? Ja, ook van heidenen.
30 Het is toch immers één en dezelfde God, Die besnedenen rechtvaardigen zal uit het geloof en onbesnedenen door het geloof.
Galaten 2:16
16 weten dat een mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken van de wet, maar door het geloof in Jezus Christus. En ook wij zijn in Christus Jezus gaan geloven, opdat wij gerechtvaardigd zouden worden uit het geloof van Christus en niet uit werken van de wet. Immers, uit werken van de wet wordt geen vlees gerechtvaardigd.
De katholieke kerk leert ook dat Maria de koningin der hemelen is, maar dit wordt in de schriften nergens ondersteund. Er is een koning der hemelen en dat is Christus. De katholieke kerk moedigt katholieken aan om tot heiligen te bidden/heiligen te vragen om voor ze te bidden. Dit is ook onbijbels en ik vind het godslastering. Onderstaande passage is misschien van toepassing op de katholieke kerk:
1 Timotheüs 4:1-4
1 Maar de Geest zegt uitdrukkelijk dat in latere tijden sommigen afvallig zullen worden van het geloof en zich zullen wenden tot misleidende geesten en leringen van demonen,
2 door huichelarij van leugenaars, die hun eigen geweten als met een brandijzer hebben toegeschroeid.
3 Zij verbieden te trouwen en gebieden zich te onthouden van voedsel, dat God geschapen heeft voor de gelovigen en voor hen die de waarheid hebben leren kennen, om onder dankzegging aanvaard te worden.
4 Want alles wat God geschapen heeft, is goed en niets is verwerpelijk, wanneer het onder dankzegging aanvaard wordt.
Aan de andere kant is de katholieke kerk de eerste kerk opgericht door de apostelen. Ze beweren de enige ware kerk te zijn en dat er buiten hun kerk geen verlossing is. Ik ben Christen, maar ik heb nog geen kerk gekozen, maar dat lijkt mij wel belangrijk. Is de katholieke kerk vals en zijn de protestantse kerken juist?
Bron passages: herziene statenvertaling