Genesis 12:1-3 laten zien, dat de grond van Abrahams geloof (dat blijkt uit zijn heen gaan uit vers 4) het spreken van God tot Abraham is.
Jij zegt dat God een grond in Abraham zag vóór hij geloofde.
Welke grond is dat naar jou idee?
Hebreeen 11:1 heeft het over een vaste grond. Dat klopt.
¨Het geloof is de vaste grond der dingen die men hoopt en een bewijs van de zaken die men niet ziet¨.
Het gaat daar over wat uit het geloof voortkomt.
Vers 8(over Abraham) zegt dat het geloof (van Abraham)de grond is van zijn gehoorzaamheid om te gaan naar de plaats die hij tot erfdeel zou ontvangen.
Je aanhaling doet vermoeden, dat ¨het geloof¨ van Abraham ziet als de grond waarop God hem gaat roepen.
Daar uit volgt, dat God hen roept die geloven.
Eerst moet er geloof zijn, dan wordt men pas geroepen.
Bedoel je het zo?
Het gesprek hierover begon met Abraham die het teken van de besnijdenis kreeg, en dat nu alle gelovige het teken van de doop krijgen, mèt hun kinderen .
Ik haalde daarbij aan dat Abraham dat teken kreeg op grond van zijn geloof, maar dat dat uiteraard niet geld voor Izaäk, Ismael, en alle Joodse jongetjes sindsdien.
Ik hamer er telkens op dat je geen lijn moet trekken tussen het verbond met Abraham en het Nieuwe Verbond, omdat de Bijbel zegt dat het Nieuwe Verbond NIET in de plaats komt van het verbond met Abraham, maar ipv het Sinaitisch Verbond. (lees Jeremia 31)
Het Verbond met Abraham geldt nog steeds: alle Joodse jongetjes worden nog steeds besneden, Israel is nog steeds een apart gezet volk, maar de zegen die aan Abraham werd beloofd, geld ook voor ons. (Ik heb alle tekstverwijzingen al eens gegeven)
M.a.w: ook al kreeg Abraham dit teken op grond van zijn geloof, en krijgen zijn kinderen dat al terwijl er nog geen geloof is, dit betekent niets voor de doop en kan je rustig verder laten rusten want het Nieuwe Verbond is iets nieuws dat naast het verbond met Abraham bestaat. God is toch niet aan ons verplicht hetzelfde te handelen in het Nieuwe Verbond als met het Verbond met Abraham?
In Genesis 12 gaat het over de roeping van Abraham, daar had ik het niet over. De Bijbel zegt daar niet over wel/geen geloof bij Abraham.
Ik begrijp het volgende niet: kinderdopers blijven maar hameren dat ze een teken willen dat hun kind 'erbij hoort'. Als ik ze wijs op het teken van het Nieuwe Verbond, namelijk de Maaltijd des Heren, reageert niemand er op dat het vreemd is dat wanneer men zegt dat kinderen worden opgenomen in het Nieuwe Verbond (op grond van geboorte ipv geloof!!! zoals de Bijbel leert) men dat teken hen wel onthoudt maar hamert op een teken wat de betekenis niet draagt van 'lidmaatschap'...