catechismus van belang?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: catechismus van belang?

Berichtdoor mealybug » 06 mei 2013 08:37

schelpje3 schreef:Ik begrijp niet waarom sommige mensen toegang hebben tot het religieforum 8-[

Als je nu eens inhouddelijk ergens op in ging, b.v. waarom de biecht dan wel of niet bijbels te rechtvaardigen is, komen we misschien ergens.
Allerlei gesputter vanaf de zijlijn schiet niet op.
Reformeren is een blijvend bezig zijn, en naar ik hoop, ook fouten onderkennen en willen/kunnen rechtzetten. niet het klakkeloos opvolgen van dode letters en dogma's.
Ik dacht dat we daarom nu juist waren gaan reformeren, om onder dat roomse juk uit te komen..

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 06 mei 2013 08:41

mealybug schreef:Als je nu eens inhouddelijk ergens op in ging, b.v. waarom de biecht dan wel of niet bijbels te rechtvaardigen is, komen we misschien ergens.
Reformeren is een blijvend bezig zijn, en naar ik hoop, ook fouten onderkennen en willen/kunnen rechtzetten. niet het klakkeloos opvolgen van dode letters en dogma's.
Ik dacht dat we daarom nu juist waren gaan reformeren, om onder dat roomse juk uit te komen..

Bepaalde discussies hebben hier geen zin meer. T.a.v. wat jij schrijft over de biecht is ook onzin. Dr. Speelman heeft een boek geschreven over 'De biecht bij Calvijn' laat duidelijk zien hoe en wat de biecht was en is geworden.
En met zoveel losse uitspraken die hier worden gedaan in een topic en waarbij het liefst eigen stokpaardjes bereden wordt zonder dat er inhoudelijk moeite wordt gedaan naar de ander te luisteren, schiet dat niet op.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2013 08:45

mealybug schreef:
Als je nu eens inhouddelijk ergens op in ging, b.v. waarom de biecht dan wel of niet bijbels te rechtvaardigen is, komen we misschien ergens.

Nee, er worden je vragen gesteld als je je op het religieforum aanmeldt!!
Ofwel je hebt je aangemeld onder valse voorwendselen, want je onderschrijft duidelijk de belijdenisgeschriften en 3 FvE niet.
Het is de bedoeling dat we hier met elkaar MEE kunnen praten, zonder het geblaat van de zgn. self made christenen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 mei 2013 08:56

schelpje3 schreef:Nee, er worden je vragen gesteld als je je op het religieforum aanmeldt!!
Ofwel je hebt je aangemeld onder valse voorwendselen, want je onderschrijft duidelijk de belijdenisgeschriften en 3 FvE niet.
Het is de bedoeling dat we hier met elkaar MEE kunnen praten, zonder het geblaat van de zgn. self made christenen.

De vraag is of je de 3FvE rrespecteert, niet of je ze onderschrijft.
Net zo min als ik de eed zou afleggen/zweren, geldt dat ook voor dit.
menselijke instelingen kan ik respecteren, maar nooit onderschrijven, of trouw aan beloven.
De HC respecteer ik dus, maar er zijn wat punten, die ik op bijbelse gronden niet kan rijmen.
mag dat?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2013 09:00

Voor mij ben je al reeds door het ijs gezakt hoor.
Intens triest.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 mei 2013 09:11

schelpje3 schreef:Voor mij ben je al reeds door het ijs gezakt hoor.
Intens triest.

Waarom (ver) oordeel je?
Heb jij als enige DE Waarheid in pacht?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 mei 2013 09:14

Laten we de bezwaren tegen de HC eens nalopen:
1. het is een menselijk geschrift en dus feilbaar
Antwoord: dat klopt, maar waarom is dat een argument tegen de HC? Uitleggingen van mensen die niet de HC onderschrijven zijn dat ook en misschien nog wel meer, omdat die uitleggingen de toets van kritiek misschien nog wel minder kunnen doorstaan.
2. alleen de Bijbel is gezaghebbend.
Antwoord: inderdaad, maar waarom is dat een argument tegen de HC? Dat zegt de HC zelf ook. De HC wil de Bijbel naspreken en samenvatten. Daarom ook die talloze tekstverwijzingen in de HC.
3. een belijdenisgeschrift is maar menselijk en mag eigenlijk niet.
Antwoord: ok, dus is het fout als het op schrift staat? Maar hoe zit het dan met jouw belijdenis die je in je hoofd hebt en die je hier op Refoweb soms neerzet? Mag dat ook niet? De 12 artikelen van het geloof (die overigens in de HC uitgebreid worden behandeld) zijn ook een belijdenisgeschrift en je hebt ingestemd met die geloofsbelijdenis toen je je hier aanmeldde. Waarom heb je daar dan geen bezwaar tegen?
4. de HC geeft een systeem weer. Het is een verzameling van dode letters en dogma's.
Antwoord: de HC is allesbehalve een systeem en nog minder een verzameling dode letters. Het is eerder bevindelijk van aard. De vraag "wat is je enige troost in leven en sterven?" en het antwoord daarop: "dat ik van mijn Zaligmaker Jezus Christus ben" is allesbehalve systeemtheologie, maar een vraag die om een gelovig antwoord vraagt. Zeggen dat het om een verzameling dogma's gaat, is een teken dat de HC niet gelezen wordt.
Verder is er natuurlijk niks mis mee als je in goede orde samenvat wat je gelooft en die samenvatting gebruikt als geloofsonderricht in de gemeente. Ik stel me zo voor dat in elke gemeente er aan geloofsonderricht wordt gedaan en dat dat niet op een chaotische manier gebeurt.
5. de HC zorgen voor verdeeldheid
Antwoord: de HC zorgen alleen voor verdeeldheid inzoverre de Bijbelse leer die erin verwoord wordt, verworpen wordt door degenen die het daar niet mee eens zijn. Dat is het geval met sommige rooms-katholieke leringen (bijv. de mis enz.), maar ook van sommige andere. Je moet je afvragen of je deze helderheid niet beter kunt waarderen in plaats van het in het onzekere te laten. Ik vind het nogal slap als je iedereen tevreden wil houden door onduidelijk te zijn over wat je gelooft.
6. de HC zijn ouderwets en niet meer van deze tijd
Antwoord: als je doelt op de vorm (vraag en antwoord) is daar misschien wel iets voor te zeggen. Als het gaat om de inhoud, dan word ik daar erg wantrouwig van. Want wat is er dan precies verouderd en waarom? Is het christelijk geloof soms veranderd? Sta jezelf wel in hetzelfde geloof als de apostelen?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 06 mei 2013 09:53

alexander91 schreef:Tenslotte mag de HC wel eens herzien worden en in normaal Nederlands verschijnen. Gewoon de taal die we spreken en waarin we denken, dan wordt het veel herkenbaarder en bruikbaar. Verheven taal kan tot arrogantie en hoogmoed leiden en dat moet je niet willen.
Floppie schreef:
Sowieso ben ik hier een ferme tegenstander van, maar dat heeft ook te maken met een stuk taalverloedering dat optreedt.

Maar waarom zou verheven taal tot arrogantie en hoogmoed leiden? Waar baseer je dat op?

Grappig dat je het over taalverloedering hebt en dan toch het woord sowieso opschrijft :lol: , zo'n ferme tegenstander ben je dus niet, of je bent een tegenstander van jezelf :P.

Met verheven taal bedoel ik eigen Oud-Hollands, met Oud-Hollandse grammatica. Wie praat er nog op een normale manier op die wijze. ABN noem ik geen taalverloedering. Het is de taal die de meeste Nederlanders gebruiken of leren te gebruiken. Oud-Hollands is voor mensen met nostalgische gevoelens en die ermee opgroeien. Waarom Oud-Hollands als je ook ABN kunt gebruiken?
De verheven taal leidt tot arrogantie en hoogmoed, omdat het vooral bij orthodoxe en oudere mensen in de smaak valt. Orthodoxe en oudere mensen in een kerk genieten meestal het meeste aanzien, en als deze mensen met je instemmen, zit je goed. De taal is alleen onherkenbaar voor jonge mensen en niet-kerkelijke mensen. Het klinkt niet authentiek en niet persoonlijk (dus klinkt alleen, ik zeg niet dat het niet zo is). Als iemand zo verheven zijn geloof belijdt, en een volgend persoon wil dan ook zijn/haar geloof belijden, maar is de verheven taal niet machtig, dan voel je je minder, en zeg je misschien wel niets, want je kunt er toch niet aan tippen. Dat is een slechte zaak, maar in mijn ervaring wel praktijk. Juist als je je verlaagt bij andere mensen, dan zie je dat ze zich gaan openen, dat ze hun twijfels op tafel durven leggen.
Sterker nog, ik heb duizendmaal liever dat iemand op een gebrekkige en taalverloederde wijze van het geloof dat in het hart leeft getuigt, dan dat diegene geleerde, verheven en taalcorrecte formules oplepelt.
Wil nog steeds niet zeggen dat het geschrevene spellingsfouten moet of mag bevatten, maar ABN lijkt mij de meest neutrale en correcte taalkeuze.

PS ik bedoel met orthodox niet bepaalde kerkgroeperingen, maar de orthodoxere mensen in een gemeente (van welk signatuur dan ook).
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 mei 2013 13:08

*Verwijderd i.v.m. off topic*

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 06 mei 2013 15:27

elbert schreef:Laten we de bezwaren tegen de HC eens nalopen:
1. het is een menselijk geschrift en dus feilbaar
Antwoord: dat klopt, maar waarom is dat een argument tegen de HC? Uitleggingen van mensen die niet de HC onderschrijven zijn dat ook en misschien nog wel meer, omdat die uitleggingen de toets van kritiek misschien nog wel minder kunnen doorstaan.
Uitleggingen van mensen zijn altijd feilbaar. Maar als iemand een uitlegging heeft die niet strookt met de H.C. staat die niet achter in je bijbeltje, daar hoef je dan niet regelmatig over te preken, en je hoeft er ook niet elk jaar een kerkelijke seizoen les over te krijgen. En verder hoeft een andere uitleg niet te dienen om een hele serie kerken samen te binden.
De uitleg van de H.C. wordt dus heel wat hoger aangeslagen door een redelijk aantal mensen/kerken als afwijkende uitleggingen.
elbert schreef:2. alleen de Bijbel is gezaghebbend.
Antwoord: inderdaad, maar waarom is dat een argument tegen de HC? Dat zegt de HC zelf ook. De HC wil de Bijbel naspreken en samenvatten. Daarom ook die talloze tekstverwijzingen in de HC.
Het zal niet overal hetzelfde zijn, maar toch gebeurt het regelmatig dat de H.C. moet dienen als 'bewijs' of iets wel of niet waar is, daarmee wordt de H.C. verheven 'naast' of 'boven' de Bijbel. In de kerk waar ik vandaan kom dachten veel mensen dat het bij de Bijbel hoorde.
Dat is niet de schuld van de schrijvers van de H.C. natuurlijk, en ik geloof beslist dat de schrijvers naar eer, geweten en inzicht geschreven hebben.
Maar op grond van dezelfde Bijbel zijn er ook andere uitleggingen, maar als de mening al vast staat sta je niet meer open voor een andere.
elbert schreef:3. een belijdenisgeschrift is maar menselijk en mag eigenlijk niet.
Antwoord: ok, dus is het fout als het op schrift staat? Maar hoe zit het dan met jouw belijdenis die je in je hoofd hebt en die je hier op Refoweb soms neerzet? Mag dat ook niet? De 12 artikelen van het geloof (die overigens in de HC uitgebreid worden behandeld) zijn ook een belijdenisgeschrift en je hebt ingestemd met die geloofsbelijdenis toen je je hier aanmeldde. Waarom heb je daar dan geen bezwaar tegen?
Ik ben het met je eens dat er niets mis is met een belijdenis (als de inhoud goed is) of het nu gesproken of geschreven is.
Ik vind het alleen te ver gaan om een bepaalde belijdenis als de enige echte te bestempelen, die iedereen vervolgens moet onderschrijven.
Volgens mij wordt dan vergeten dat wij 'ten dele kennen', geld voor iedereen.

Het schijnt dat er geen verschil van mening bestaat over de 12 artikelen.
elbert schreef:4. de HC geeft een systeem weer. Het is een verzameling van dode letters en dogma's.
Antwoord: de HC is allesbehalve een systeem en nog minder een verzameling dode letters. Het is eerder bevindelijk van aard. De vraag "wat is je enige troost in leven en sterven?" en het antwoord daarop: "dat ik van mijn Zaligmaker Jezus Christus ben" is allesbehalve systeemtheologie, maar een vraag die om een gelovig antwoord vraagt. Zeggen dat het om een verzameling dogma's gaat, is een teken dat de HC niet gelezen wordt.
Verder is er natuurlijk niks mis mee als je in goede orde samenvat wat je gelooft en die samenvatting gebruikt als geloofsonderricht in de gemeente. Ik stel me zo voor dat in elke gemeente er aan geloofsonderricht wordt gedaan en dat dat niet op een chaotische manier gebeurt.
De H.C. is idd geen systeem, maar regelmatig wordt dat er wel van gemaakt. Dat ligt dan natuurlijk aan de mensen die dat doen.
Maar wanneer de praktijk uitwijst dat iets z'n doel voorbij geschoten is, lijkt het me tijd om er iets aan te doen.
Mee eens dat de H.C. bevindelijk van aard is, en dat kan nou juist ook problemen opleveren. Want niet iedereen ervaart het zoals in de H.C. beschreven, gevolg is dan vaak dat je op de juiste bevindingen gaat zitten wachten. Geloofsonzekerheid ...!
elbert schreef:5. de HC zorgen voor verdeeldheid
Antwoord: de HC zorgen alleen voor verdeeldheid inzoverre de Bijbelse leer die erin verwoord wordt, verworpen wordt door degenen die het daar niet mee eens zijn. Dat is het geval met sommige rooms-katholieke leringen (bijv. de mis enz.), maar ook van sommige andere. Je moet je afvragen of je deze helderheid niet beter kunt waarderen in plaats van het in het onzekere te laten. Ik vind het nogal slap als je iedereen tevreden wil houden door onduidelijk te zijn over wat je gelooft.
Helder zijn over wat je gelooft kan ik alleen maar toejuichen. Maar wat moet je wanneer je het niet eens bent met de Bijbelse leer in jouw kerk, op grond van diezelfde Bijbel?
Wat ik dan jammer vind is dat sommige van die kerken leren dat je er niet weg mag omdat God je daar geplaatst heeft.
Dan zit je wel heel erg klem, tenzij je er van overtuigd bent dat je er wél weg mag. Je kunt nou eenmaal niet verwachten dat een kerk zich aanpast naar jouw inzichten, lijkt mij.
elbert schreef:6. de HC zijn ouderwets en niet meer van deze tijd
Antwoord: als je doelt op de vorm (vraag en antwoord) is daar misschien wel iets voor te zeggen. Als het gaat om de inhoud, dan word ik daar erg wantrouwig van. Want wat is er dan precies verouderd en waarom? Is het christelijk geloof soms veranderd? Sta jezelf wel in hetzelfde geloof als de apostelen?
Mee eens dat de inhoud niet veranderd, als het vroeger goed was is het dat nu nog, en andersom: als het vroeger verkeerd was zit het nog steeds fout.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 06 mei 2013 17:01

alexander91 schreef:Grappig dat je het over taalverloedering hebt en dan toch het woord sowieso opschrijft :lol: , zo'n ferme tegenstander ben je dus niet, of je bent een tegenstander van jezelf :P.

Misschien had ik beter 'in elk geval' kunnen neerzetten, maar ik vond het wel zo gepast om toch een 'verloederd' woord te gebruiken. :lol:

Maar desalniettemin is het woord 'sowieso' al meer dan een halve eeuw in dienst van de Nederlandse taal. Bovendien gaat het me niet zozeer om de verandering van de taal op zich, maar wel om het gegeven dat veel 'oude' woorden niet meer begrepen worden of gebruikt (kunnen) worden.

alexander91 schreef:Met verheven taal bedoel ik eigen Oud-Hollands, met Oud-Hollandse grammatica. Wie praat er nog op een normale manier op die wijze. ABN noem ik geen taalverloedering. Het is de taal die de meeste Nederlanders gebruiken of leren te gebruiken. Oud-Hollands is voor mensen met nostalgische gevoelens en die ermee opgroeien. Waarom Oud-Hollands als je ook ABN kunt gebruiken?

Waarom niet? Soms is een Oud-Hollands woord nog gepaster. Het is alleen maar een toename in kennis. Ongepast gebruik maken is onjuist, dat ben ik met je eens.

alexander91 schreef:De verheven taal leidt tot arrogantie en hoogmoed, omdat het vooral bij orthodoxe en oudere mensen in de smaak valt. Orthodoxe en oudere mensen in een kerk genieten meestal het meeste aanzien, en als deze mensen met je instemmen, zit je goed. De taal is alleen onherkenbaar voor jonge mensen en niet-kerkelijke mensen. Het klinkt niet authentiek en niet persoonlijk (dus klinkt alleen, ik zeg niet dat het niet zo is). Als iemand zo verheven zijn geloof belijdt, en een volgend persoon wil dan ook zijn/haar geloof belijden, maar is de verheven taal niet machtig, dan voel je je minder, en zeg je misschien wel niets, want je kunt er toch niet aan tippen. Dat is een slechte zaak, maar in mijn ervaring wel praktijk. Juist als je je verlaagt bij andere mensen, dan zie je dat ze zich gaan openen, dat ze hun twijfels op tafel durven leggen.
Sterker nog, ik heb duizendmaal liever dat iemand op een gebrekkige en taalverloederde wijze van het geloof dat in het hart leeft getuigt, dan dat diegene geleerde, verheven en taalcorrecte formules oplepelt.
Wil nog steeds niet zeggen dat het geschrevene spellingsfouten moet of mag bevatten, maar ABN lijkt mij de meest neutrale en correcte taalkeuze.

Als je het doet om daarom meer te lijken, dan lijkt het me ongepast. Ik zie die verhevenheid eerder terug in mensen die makkelijke dingen met hele moeilijke woorden proberen te omschrijven. Als je echter gewend bent om die taal te spreken, dan is daar niets mis mee. Waarom moet er op zulke taal een etiket worden geplakt? Natuurlijk is getuigen van het geloof boven elke taal verheven, maar dat wil niet zeggen dat mijns inziens een besef van Gods heiligheid, almacht en majesteit gepaard gaat met een netheid bij de mens.

PS. Ik heb niks tegen ABN hoor. :wink:
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 06 mei 2013 17:57

Floppie schreef:Als je het doet om daarom meer te lijken, dan lijkt het me ongepast. Ik zie die verhevenheid eerder terug in mensen die makkelijke dingen met hele moeilijke woorden proberen te omschrijven. Als je echter gewend bent om die taal te spreken, dan is daar niets mis mee. Waarom moet er op zulke taal een etiket worden geplakt? Natuurlijk is getuigen van het geloof boven elke taal verheven, maar dat wil niet zeggen dat mijns inziens een besef van Gods heiligheid, almacht en majesteit gepaard gaat met een netheid bij de mens.

PS. Ik heb niks tegen ABN hoor. :wink:
Ik kan me wel vinden in wat je zegt. Verheven taalgebruik hoeft niet per definitie hoogmoed of arrogantie te betekenen. We moeten er dus niet zomaar een etiket op plakken. Dat gebeurt helaas wel (ook door mij), en ik denk door eerdere ervaringen (HSV discussies enzo :P), maar is geen excuus om het dan ongenuanceerd overal op te plakken.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 06 mei 2013 20:13

alexander91 schreef: Ik kan me wel vinden in wat je zegt. Verheven taalgebruik hoeft niet per definitie hoogmoed of arrogantie te betekenen. We moeten er dus niet zomaar een etiket op plakken. Dat gebeurt helaas wel (ook door mij), en ik denk door eerdere ervaringen (HSV discussies enzo :P), maar is geen excuus om het dan ongenuanceerd overal op te plakken.

Ach ja, wie plakt er geen etiketjes? Soms is het zelfs (in ieder geval voor even) wel makkelijk. :lol: :wink:
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 09 mei 2013 08:12

elbert schreef:2. alleen de Bijbel is gezaghebbend.

(Zondag 7 vraag 23) heeft het over Jezus zijnde ''nedergedaald ter helle''.
Maar de Bijbel spreekt over : Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.

Iets moet hier natuurlijk verkeerd vertaald zijn,
[ah daar is de menselijke feilbaarheid ...]

Maar zonder verdere uitleg, retrospectie en vervolgens correctie (omdat het menselijk feilbare geschriftje toch niet zo feilbaar geacht mag worden?) verwart het menigeen meer dan wanneer zij zich aan een goed vertaalde bijbel houden, denk ik.

(Iets met Sheol, Hadesh en Gehennah, maar hebben we daar geen predikanten voor die gestudeerd hebben)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 mei 2013 10:58

mealybug schreef:
(Zondag 7 vraag 23) heeft het over Jezus zijnde ''nedergedaald ter helle''.
Maar de Bijbel spreekt over : Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.

Iets moet hier natuurlijk verkeerd vertaald zijn,
[ah daar is de menselijke feilbaarheid ...]

Maar zonder verdere uitleg, retrospectie en vervolgens correctie (omdat het menselijk feilbare geschriftje toch niet zo feilbaar geacht mag worden?) verwart het menigeen meer dan wanneer zij zich aan een goed vertaalde bijbel houden, denk ik.

(Iets met Sheol, Hadesh en Gehennah, maar hebben we daar geen predikanten voor die gestudeerd hebben)

En maar blijven rafelen, je doet er beter aan eens naar een goede uitleg te luisteren. Op internet zijn honderden kerkdiensten te vinden over dit onderwerp.
De Heere Jezus is mens geworden, en door de kruisiging is hij neergedaald tot in het rijk van de dood, zoals dat tegenwoordig gezegd wordt. Hij is 3 dagen daar geweest, waar geen mens van terug kan keren.
Tegen de moordenaar zegt hij: U zult met mij in het paradijs zijn.
Dat betekent dat Hij de moordenaar vergiffenis heeft geschonken, zoals alleen God dat kan doen.
Het is een belofte voor na het sterven van de moordenaar!
Twee verschillende zaken dus.

Terug naar “Archief”