Gezin en huishouding deel 5

Moderators: Memmem, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor schelpje3 » 01 mei 2013 13:14

Tante Schelp heeft goed geluisterd hoor. Ik moest allesreiniger hebben, en ik heb de C itronella gekocht.
Vroeger gebruikte ik het voor de kattenbakken, maar ik was het een beetje "vergeten".
Ik heb net een wc ruimte ermee schoongemaakt. Heerlijk fris d:)b
Ik werk ook wel met vloeibare zeep, maar dat vind ik op vloeren niet prettig, het laat nogal een glad laagje achter.
Er lag wel soda, maar in een reuzenzak, die al een keiharde klomp was, dus even laten liggen.
Dus geen opgeflufte chemisch ruikende allesreiniger meer :D

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 01 mei 2013 20:29

@Lammetje, hahaha is dat zo? :lol: :mrgreen:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mei 2013 12:14

@Evelien: toch nog een vraag. Ik heb de zeep en soda aangeschaft en een schaaf.
Moet ik nu eerst het water koken?
Of is handwarm genoeg, ik neem aan dat de soda en zeep goed moeten oplossen?
Ik heb nog een oude houten lepel en waar bewaar jij de oplossing in?
Ik heb zelfs de cassiëre enthousiast gemaakt.
Want ze zag de zeep en zei: die haal ik niet vaak langs de scanner. :D

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 03 mei 2013 12:53

Ik maal eerst de zeep fijn en die doe ik in de pan met een half liter of 1 liter water in de pan en laat de zeep smelten. Als de zee is opgelost gooi ik de soda er bij. Even roeren tot het gemengd is, haal ik het van het vuur en gooi ik de rest van het water erbij even roeren en dan laat ik het een tijdje staan.

Mijn man kwam gisteren thuis met soda (25 kg).. van het werk, er zat een klein gaatje in de zak anders was het weg gegooid. Zonde. Dus ik kan even voor uit met soda. :wink:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 03 mei 2013 12:55

Ow waar ik het in bewaar. Eerst laat ik een nachtje in een emmer staan en dan doe ik het in een flacon (had nog een oude wasmiddelflacon liggen en die bewaard, van 3,5 liter). Maar het kan ook in een emmertje.
Ik vindt een flacon handiger, geen geglibber.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mei 2013 14:23

Thanks, ik kan aan de slag.
Rest mij nog één vraag: de hoeveelheid per was.
Ik doseer nu vrij zuinig, op advies van de wasmach. leverancier.
Omdat ik een moderne machine heb die met weinig water wast.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 03 mei 2013 14:29

Ik gebruik ongeveer 2 wasbolletjes.

Mijn wasmachine ruikt nu veel lekkerder en heb er nog nooit problemen mee gehad. Over wat de wasmachine monteurs zeggen... de 1 weet het nog beter te verkopen dan de ander.

Dat is net zoals ik wel eens ergens heb gelezen (misschien was het hier wel op het forum) dat er een kraamverzorgster was die helemaal van de wegwerpluiers was, maar toen ze weg ging adviseerde ze de ouders toch om katoenen luiers te nemen. :wink:
Misschien niet helemaal een juiste vergelijking.

Maar zo hoorden wij pas ook twee compleet verschillende adviezen over onze CV ketel. Wie spreekt de waarheid?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mei 2013 14:58

Okay, 2 bolletjes klinkt nogal ...veel. Maar het is natuurlijk verdund met water :-k

Wat betreft de CV ketel: vraag een 3e advies.
Hoe gek dat ook klinkt, maar vaak komt de 2e met een tegengesteld advies, hadden wij dus ook.
We hebben nog een 3e laten komen, die daar tussenin ging zitten, uiteindelijk zijn we met de 4e in zee gegaan. Een net gestarte ZZPer, TOP. Scheelde in ons geval 2.000 euro!
Want volgens die anderen moest er e.e.a. gebeuren, nog een verwarming erbij, omleggen van leidingen, meerwerk op het dak, vanwege het plaatsen van een andere schoorsteen (van V.R. naar H.R)
Niks van waar zei nr 4.
De laatste jaren hebben wij verschillende klussen laten uitvoeren door een ZZPer, soms aanbevolen door iemand, soms "bij toeval" ontdekt.
Deze mensen staan voor hun vak, en willen hun goede naam bewaren, want het is immers hun broodwinning.
Moeten jullie voor een nwe CV ketel kijken Evelien? Wel een uitgave hoor, hoe dan ook. :?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 03 mei 2013 15:32

Nee, gelukkig niet. We hebben deze pas 3 jaar en een goede. Maar we hadden wat probleempjes met de CV (hij knalde als we de warm waterkraan open deden). We hadden de CV ketel op een zuinige stand gezet, wat ons werd geadviseerd. En de monteur die kwam zei dat het te maken had met het verbruik. Daar begrepen we dus niks van.

Klinkt idd veel, maar het is ook een kwestie van uit proberen.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 03 mei 2013 18:44

onze cv is nu 17 jaar, inmiddels een aantal mensen binnen gehad van het bedrijf, allemaal verschillende monteurs en de een roept, vaak oudere laat hangen, zolang als die nog te repareren is voor minder dan 50 euro. De ander, vooral jongeren roepen allemaal, jullie moeten echt een nieuwe, hij is kapot.... alsi k dan vraag hoeveel het vervangend deel kost, zijn we altijd nog voor een koopje uit.

op ten duur wordt het wel een nieuwe, maar we hebben een cv contract, dus alleen betalen we de cv, met tien procent korting en dan wordt die gratis geplaatst.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 03 mei 2013 18:57

Wij hadden een oude ketel hangen in dit huis, ding was over de 15 jaar oud, maar van een heel goed merk (weet even niet meer welke), een kennis is hem om komen hangen, hij hing nl in de keuken en moest naar de bijkeuken verplaatst worden. En die zei toen: zo'n goeie moet je laten hangen tot hij het echt begeeft.
Helaas is het omhangen niet perfect gegaan, hij is gaan lekken, dus moesten we alsnog een nieuwe. Het is idd wel even een investering, maar we kunnen wel weer even vooruit.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 04 mei 2013 08:06

Bij ons is het al jaren dat er gezegd word: "hij doet het nog, maar jullie moeten toch is over een nieuwe gaan denken" Al hoewel ze 'm allemaal voor de leeftijd nog heel goed vinden. ( ook 17 jaar geloof ik )
Maar nu gaat hij toch kuren vertonen. Bijvoorbeeld dat hij heel laat aanslaat als je warm water wil hebben. Dus dat gaat ook weer in de waterrekening zitten.
Dus van de zomer gaat het toch gebeuren: een nieuwe ketel.

Is het nu verstandig om er zelf 1 te installeren ( heb wel handige mensen in de fam ) of zou je zoiets toch beter aan de experts over kunnen laten ( en waarschijnlijk meer geld kwijt zijn )
Afbeelding

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 mei 2013 09:29

Tsja wat is verstandig. Een vriend van ons heeft onze CV ketel geplaatst. Hij deed dat werk voorheen, maar is door lichamelijke klachten ander werk gaan doen en had toen aangeboden om het te plaatsen.
Wij hebben de CV ketel toen der tijd gekocht bij de warmteservice (als ik het goed heb).
Ik zou het niet zo snel aan jan en alleman uit onze vriendenkring hoe handig ze ook zijn laten plaatsen. Als ze er verstand van hebben zal ik het wel laten doen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 mei 2013 10:12

Jeepeecee: je mag wel een familielid of kennis het laten doen, maar als deze niet gediplomeerd, dan wel gecertificeerd is en er komt gaslekkage o.i.d., heb je kans dat de verzekering niet gaat uitbetalen.
Met gas zou ik geen risico nemen.
Hier zijn 2 monteurs 5 uur bezig geweest. En ze hadden een tempo!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 mei 2013 10:53

@Evelien, ik liep net te denken toen ik een tablet in de vaatwasser deed, kun je deze ook niet zelf maken, dan wel als vloeibaar of poeder?

Terug naar “Relaties”