Floppie schreef:
![]()
Op grond waarvan wordt dit gezegd? Dit zou zo moeten zijn lijkt me en dat geeft des te meer aan hoe noodzakelijk een eed soms kan zijn.
Je snapt het echt niet he?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Floppie schreef:
![]()
Op grond waarvan wordt dit gezegd? Dit zou zo moeten zijn lijkt me en dat geeft des te meer aan hoe noodzakelijk een eed soms kan zijn.
mealybug schreef:Je snapt het echt niet he?
Floppie schreef:Is dit een vraag of een constatering?![]()
Zover ik het kan bekijken snap ik het prima, alleen zie ik te weinig grond voor je redenering om de eed niet te mogen afleggen.
mealybug schreef:Dus Jezus eigen woorden : ''zweert IN HET GEHEEL NIET'', daar maken we van dat het soms wel moet?
Floppie schreef:
Je weet ondertussen hoe ik dat uitleg. Ik heb al aangegeven dat ook jij niet alles even letterlijk zal nemen als dat het in de Bijbel staat. Waarom hier ineens wel een veralgemenisering toepassen?
mealybug schreef:
Omdat Jezus ZELF er nota bene bij zegt IN HET GEHEEL NIET.
Hoe veel krachtiger had Hij het kunnen zeggen?
Dit laat in dit geval geen ruimte voor noch keuze tussen figuurlijk of letterlijk, noch veralgemenisering.
De reden staat er nota bene ook nog bij!!
Floppie schreef:De reden was dat er veel lichtvaardig eed werd gezworen. En in die situatie kun je dus beter NIET zweren.
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
mealybug schreef:''beter niet zweren'' is iets heel anders dan '' geheel niet zweren''.
![]()
![]()
Floppie schreef:Misschien even langs de dokter?![]()
Geheel niet zweren in situaties waarin je anders lichtvaardig zou zweren. Zo goed?
mealybug schreef:Beste Floppie.
Als er staat in het geheel niet zweren, betekent dat IN ALLE SITUATIES.
Hoe onherstelbaar geprogrammeerd kun je zijn, vraag ik me af
Floppie schreef:Ik vraag me af of jij het volgende doet:
Er komt een patiënt bij de dokter die een bepaalde ziekte heeft. De patiënt is wat duizelig. De dokter vraagt wat voor pijnstillers de patiënt slikt. Die geeft aan dat ze af en toe een paracetamol inneemt. Nu blijkt de paracetamol bij die ziekte juist averechts te helpen.
De dokter zegt: Neem nooit een paracetamol in!
Nu is die persoon een goede vriendin van jou. Je hoort dit verhaal en denkt:
Als de dokter zegt dat je nooit een paracetamol in mag nemen, dan betekent dat IN ALLE SITUATIES.
Dus ik neem geen paracetamol in.
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
mealybug schreef:Een paracetamol is een geneesmiddel.
dat kun je niet vergelijken met een eed afleggen aan God.(alsof die dan ook averechts zou werken?)
maar goed, zelf in elkaar geflanste gelijkenisjes waar appels met peren worden gelijkgesteld zie ik wel vaker om de leer te rechtvaardigen.
Selectieve vergeestelijking en vervangingsleer zijn ook deel van die ''cultuur''.
daar is bijna niet tegenop te boksen
Floppie schreef:
mealybug schreef:Dus jij bent zo iemand waarvan de mensen zeggen, hij zegt wel JA, maar ik zou hem maar laten zweren, want zo zeker weet ik het niet of hij het wel meent, en ook zal doen...
Een christen zou bekend moeten staan om zijn waarheidslievendheid, betrouwbaarheid en de wereld zou moeten zeggen, als een christen het zegt, dan is het ook zo.
Zou je ook trouw zweren aan een grondwet?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten