Welke rol speelt geloof in politiek?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TKF
Moderator

Welke rol speelt geloof in politiek?

Berichtdoor TKF » 04 mar 2004 08:45

Welke rol speelt geloof in politiek.
Tegenwoordig helaas niet zo veel meer...
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

caprice

Berichtdoor caprice » 04 mar 2004 09:48

Helaas niet veel meer, inderdaad, maar gelukkig hebben we de SGP nog waar we op kunnen stemmen. Daar is Gods Woord nog wel belangrijk.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 mar 2004 14:49

jha ik mis dat zeker in de politiek, ook bij de Christelijke partijen. Het lijkt soms wel dat ze mensen zoveel mogelijk Gods wetten op willen leggen. Zonder dat ze ooit van het evangelie, en de Liefde van God hebben gehoord. Het evangelie en de liefde moet volgens mij centraal staan in christelijke politiek.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 04 mar 2004 15:48

caprice schreef:Helaas niet veel meer, inderdaad, maar gelukkig hebben we de SGP nog waar we op kunnen stemmen. Daar is Gods Woord nog wel belangrijk.

Geldt de CU bij jou ook niet meer als christelijke partij? Of zijn die ook al te ver 'afgedwaald' volgens jou?
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 mar 2004 16:23

Tabitha schreef:
caprice schreef:Helaas niet veel meer, inderdaad, maar gelukkig hebben we de SGP nog waar we op kunnen stemmen. Daar is Gods Woord nog wel belangrijk.

Geldt de CU bij jou ook niet meer als christelijke partij? Of zijn die ook al te ver 'afgedwaald' volgens jou?

:wink: kom op niet zo denken van caprice

caprice

Berichtdoor caprice » 04 mar 2004 17:15

Tabitha schreef:

Ja sorry hoor. De CU ook dan.

Maar het CDA niet.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 04 mar 2004 17:54

Ja, Caprice, volgens mij is de SGP ook de beste partij als je echt Christelijk wilt stemmen.......... ik heb er in ieder geval wel op gestemt...
Maar Christen Unie is toch ook goed?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 mar 2004 18:14

caprice schreef:Ja sorry hoor. De CU ook dan.

Maar het CDA niet.

Ik vindt het CDA ook heel wijnig van het christendom uitstralen. Maar je kan niet van andere christenen zeggen dat ze niet christelijke zijn.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 04 mar 2004 21:20

caprice schreef:
Tabitha schreef:

Ja sorry hoor. De CU ook dan.

Maar het CDA niet.

Ik bedoelde het niet als steek van de CU, hoor!

Ik denk dat inderdaad de SGP en de CU het beste voor hun christelijke standpunten uitkomen.
Wat ik altijd erg positief vind a/d SGP is dat ze staan voor wat ze zeggen en zeggen voor wat ze staan. Ik vind alleen dat ze meer aan hun imago moeten doen. Gewoon open op TV komen en die niet ontlopen, niet altijd in zwarte/donkere pakken en geen plakkerige scheidingen, die zich altijd bevinden aan de rechter- of linkerzijde.

De CU vind ik soms wat vager, hoewel ik hun opvattingen over scheiding kerk/staat en vrouw weer duidelijk beter vind.

Ik denk dat het CDA nog wel christelijke aspecten in verkiezingsprogramma heeft, zoals gezin als hoeksteen van de samenleving en minder positief tegenover euthanasie/abortus/homohuwelijk.
Verder merk ik er inderdaad ook niet veel van.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 mar 2004 11:50

euthanasie/abortus en homohuwelijken is echt van God los, dus als je dat goed vindt, kan je nooit een Christelijke partij zijn.

caprice

Berichtdoor caprice » 05 mar 2004 23:33

Mariamagdalena schreef:euthanasie/abortus en homohuwelijken is echt van God los, dus als je dat goed vindt, kan je nooit een Christelijke partij zijn.

Dus de C kan wel van CDA af.

Dan houd je slechts een drogisterijketen over. :D

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 mar 2004 00:35

caprice schreef:
Mariamagdalena schreef:euthanasie/abortus en homohuwelijken is echt van God los, dus als je dat goed vindt, kan je nooit een Christelijke partij zijn.

Waarom willen wij andere christen berkitischeren, waarom willen wij zo graag die c er af halen? Het is mooi dat het CDA zegt dat ze vanuit een christelijke ethiek en op grond van de bijbel politiek bedrijven. Zolang zij dit zeggen kun je ze aanspreken op hun grondslag.

Het is niet aan jou om te beoordelen of balkenende christelijk is. Hij bid elke dag voor zijn eten, hij praat met God. Hij zegt een christen te zijn, wie ben ik om te zeggen: "haal die C er maar af"

caprice

Berichtdoor caprice » 06 mar 2004 05:36

hijwel schreef:
caprice schreef:

Waarom willen wij andere christen berkitischeren, waarom willen wij zo graag die c er af halen? Het is mooi dat het CDA zegt dat ze vanuit een christelijke ethiek en op grond van de bijbel politiek bedrijven. Zolang zij dit zeggen kun je ze aanspreken op hun grondslag.

Het is niet aan jou om te beoordelen of balkenende christelijk is. Hij bid elke dag voor zijn eten, hij praat met God. Hij zegt een christen te zijn, wie ben ik om te zeggen: "haal die C er maar af"

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, ik heb ook bewondering voor Balkenende.

Maar als er niet eens een poging wordt gedaan om die verderfelijke wetten af te schaffen begin ik toch wel mijn vragen daarbij te stellen.

Veel mensen die tegen de doodstraf zijn zijn juist voor euthanasie en abortus, maar ze zien zelf niet in dat ze helemaal fout zitten. Een baby die 's lands wetten overtreden heeft wordt gedood terwijl 's lands zwaarste crimineel na een paar jaartjes zitten vrijuit gaat.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 mar 2004 09:25

Je draait de boel om: veel mensen die tegen abortus en euthanasie zijn, zijn wel voor de doodstraf. Ik ben dus tegen alle 3!

BaBBa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BaBBa » 06 mar 2004 19:03

hijwel schreef:
caprice schreef:

Maar de cda is wel 'zwabberig'. Ze waren vroeger tegen abortis, later opeens niet meer. Dat vind ik toch duidelijk onchristelijk.. En hun eutanasie-standpunt...

Even over CU versus SGP: Het verschil tussen die twee kan ik het best uitleggen met een plaatselijk voorbeeld van een tijd geleden. Er moest een moskee komen. SGP en CU waren allebij tegen. Doordat er een meerderheid voor was moest hij er toch komen. De CU bleef tege de moskee maar ging wel meebeslissen over de plek waar die moest komen, de SGP niet. Hieruit blijkt denk ik ook dat de SGP wel geschikt is als oppositie partij, maar minder als regeringspartij omdat ze dan elke keer een minderheidsstandpunt moeten innemen.

Terug naar “Archief”