Gezin en huishouding deel 5

Moderators: Memmem, Moderafo's

jaantje74
Verkenner
Verkenner

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor jaantje74 » 30 apr 2013 16:05

schelpje:
Ik maak ook al een poos zelf m'n zeep. Zelfde recept, alleen doe ik er geen soda in. Dit heeft een blekende werking. Voor kleur behoud giet ik er een scheut azijn bij.
Bij de witte was doe ik er dan nog extra een schep soda los bij. Je krijgt hier een super witte was van!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 apr 2013 16:08

Okay Jaantje. Bij de witte (kook)was doe ik standaard een schep soda, om wasluis te voorkomen.
Kopen jullie de blokzeep of het kuipje vloeibare zeep?
Ik weet wel dat mijn moeder de kragen van de overhemden en vetvlekken inwreef met groene zeep.
Maar wat is de reden voor jullie geweest om van een regulier wasmiddel over te stappen naar dit?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 apr 2013 16:10

schelpje3 schreef:Okay Jaantje. Bij de witte (kook)was doe ik standaard een schep soda, om wasluis te voorkomen.
Kopen jullie de blokzeep of het kuipje vloeibare zeep?
Ik weet wel dat mijn moeder de kragen van de overhemden en vetvlekken inwreef met groene zeep.
Maar wat is de reden voor jullie geweest om van een regulier wasmiddel over te stappen naar dit?

Kookwas, bleekwater...wasmiddelen zijn tegenwoordig echt sterk genoeg om zonder deze uiterst milieu-onvriendelijke middelen alles schoon te krijgen.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 30 apr 2013 16:19

Wasluis, schelpje?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 apr 2013 16:31

schelpje3 schreef:Dat is zeker simpel. Maar is dit niet slecht voor de wasmachine?
En ik gebruik witwasmiddel met bleek voor de witte was,
bontwasmiddel voor de gekleurde
en vloeibaar fijnwasmiddel voor de wol, jurkjes en lingerie e.d.
Ik stel prijs op een witte en schone was, lukt dat wel met dit spulletje Evelien?

Hoe bedoel je slecht voor wasmachine?

Wij hebben onze wasmachine al ruim 6 jaar en nog geen enkel mankement gehad. En hij draait nog steeds.

En tsja ik stel niet zoveel eisen aan het wassen van kleding. :oops: :oops: Ik ben misschien iets wat te nuchter. Voor echt hardnekkig vlekken gebruik ik groene zeep of ik doe het een nachtje in de biotex (maar dat kom zelden voor).

Ik was al mijn kleding op 40 graden (heb ook geen wollen kleding hier) en op 60 graden handdoeken, rompers etc.

Ik gebruik zelf een blokzeep (rasp ik).

Mijn grootste reden is al die chemische middelen die in waspoeder/middelen zit. En het is stukken goedkoper dan al die merkwasmiddelen. En ik vind het gewoon leuk om het te maken (net zoals het afwasmiddel, zo wil ik ook zelf tandpasta maken en deodorant).

@Mealybug, wat bedoel je met al die milieuonvriendelijke middelen??

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 30 apr 2013 18:19

LeChat schreef:Wasluis, schelpje?

Ik kende de term ook niet, maar ik begrijp van google dat dit wasmiddelresten zijn die in de wasmachine blijven, te voorkomen door regelmatig een was op 90C te wassen.

mealybug schreef:Kookwas, bleekwater...wasmiddelen zijn tegenwoordig echt sterk genoeg om zonder deze uiterst milieu-onvriendelijke middelen alles schoon te krijgen.

Bacteriën worden echt niet gedood met een was van 30-40C. Ook veel vlekken krijg je er pas uit op hogere temperaturen.

Ik begrijp schelpje wel met haar 'angst' voor een grauwe was. Ik heb daar ook echt een hekel aan en was alles ook heel nauwkeurig. Vooral zomers als de kinderen (en ik zelf ook) vaak wit aan hebben, besteed ik veel tijd aan de was. En wat de een wit vindt, vindt de ander echt niet wit.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 apr 2013 19:39

Ik was alleen wit met wit, niks anders.
Wasluis is echt verschrikkelijk. Ik snap er niks van dat ik het ooit één keer opgelopen heb, in mijn vorige machine. De was meurt, echt verschrikkelijk :-& Wat je er ook aan doet, machinereiniger, niks helpt.
Dus dit wil ik nu echt voorkomen.
Was veel op 40 graden maar ook op 90 gr.
En eens in de 2/3 mnd een pak met H G machinereiniger erdoor.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 apr 2013 20:21

Evelien schreef:
@Mealybug, wat bedoel je met al die milieuonvriendelijke middelen??

een kookwas gebruikt ontzettend veel energie en chloor in het afvalwater is ook niet echt goed, lijkt me.
Wij wassen lekker met OMO vloeibaar en op 40 graden, ook handdoeken -)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 apr 2013 20:22

Hoe komt er dan chloor in een kookwas?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 apr 2013 20:24

Belachelijke stelling mealybug.
Dit vereist heel wat nuancering.
Ik moet chloor in mijn gezin gebruiken, vanwege bepaalde bacteriën die alleen gedood worden door chloor.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 30 apr 2013 20:31

Hier ook hetzelfde recept als Evelien. In het begin vond ik de was wat grauw, maar nu ik het wat langer gebruik is het weer netjes wit!

Gebruik een stuk sunlight zeep bij de ah vandaan. Voor de geur doe ik er soms wel een paar druppels wasverzachter bij, al ben ik op zoek naar een betere oplossing, want wasverzachter vind ik echt niet prettig...

schelpje3 schreef:Mijn vriendin heeft zo'n beetje alles van A.V., ik weet niet of ze dit merk heeft, maar alleen te koop via een distributeur idd.
Zij heeft een huid die heel gevoelig is, snel geirriteerd en ook als "keukenla-zalf" heeft ze een tube A.V, het gaat op alle kleine verwondingen, brandblaartjes, schaafwondjes, ook voor de hond en kat gebruikt ze het.
Ik vind het over het algemeen nogal prijzig.

Dat zal de gelly zijn, ideaal spul!! Smeren het hier na een valpartij en de blauwe plek of buil wordt echt meteen minder!! Maar het is inderdaad duur. Dat is ook de reden dat ik nog niet begonnen ben met mijn eigen 'winkeltje'. De producten kunnen heel wat goedkoper, als je kijkt naar wat er aan verdiend wordt en dat staat me ook een beetje tegen. Ik gebruik alleen de gelly, deo en soms andere creme, verder vind ik het ook niet zo heel super om er alles van te hebben, eerlijk gezegd.
Deo kost volgens mij rond de 8 euro, maar je doet er wel lang mee! Ik gebruik 2 a 3 deo's per jaar.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 apr 2013 20:32

Lammetje, je kunt er ook etherische olie door doen voor de geur. (las ik volgens mij op de site van Green Evelien).

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 30 apr 2013 20:34

Omo vloeibaar is overigens ook erg milieuonvriendelijk.... als je echt voor het milieu wilt gaan, moet je zelf wasmiddel maken, en dan kun je de basis ook meteen gebruiken voor allesreiniger, zeeppomje voor je handen en al het overige waar je nu 'troep' voor gebruikt....

Hier was ik de witte (luier) was op 60 graden, overige was op 30. Soms een op 90 graden voor de luiertjes, maar echt nodig is dat niet.

Ga dat ook eens proberen, Evelien! Heb jij er geen last van dat het nergens naar ruikt? Ik vind het soms een beetje muffig als het dan op zolder heeft gehangen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 apr 2013 20:38

Nee, ik vindt het juist heerlijk ruiken. Maar ik gooi er lavendelzeep door heen (dus fiftyfifty).

Krijg helemaal de kriebels van om van alles zelf te maken (zo ook speelgoed en kleding). :oops: :wink:
We hebben hier een oud nachtkastje staan (open, dus zonder deurtjes). Daar wil ik voor S. een keukentje van maken. Er word hier ook vrij veel her gebruikt.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 01 mei 2013 12:48

Pas op, het is verslavend!! 8)

Ik heb nog lavendelzeep liggen dus ga dat eens proberen volgende keer. Heb nog wel wat staan maar op zich gaat het vrij snel in de zomer, volgens mij heb ik nu veel meer was dan swinters... :-k

Terug naar “Relaties”