Afscheidsfeest Beatrix op Jom Kippoer: Joden boos...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Afscheidsfeest Beatrix op Jom Kippoer: Joden boos...

Berichtdoor JeeWee » 26 apr 2013 14:44

Ik las in de NRC dat de Nederlandse joodse gemeenschap heeft laten weten 'geërgerd' te zijn over het samenvallen van het afscheidsfeest van Beatrix en de belangrijkste joodse feestdag Jom Kipoer op 14 september. Men zegt dat Joden daardoor niet aanwezig kunnen zijn bij het afscheidsfeest van de koningin in Ahoy.
Opperrabijn Binyomin Jacobs reageerde gepikeerd: "Joden worden weer met hun neus op de feiten gedrukt: we horen er niet bij. Dat doet best pijn".

Wat vind jij: reageren Joden terecht boos of kun je nu eenmaal niet met iedereen rekening houden?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Afscheidsfeest Beatrix op Jom Kippoer: Joden boos...

Berichtdoor Mortlach » 26 apr 2013 14:55

JeeWee schreef:Wat vind jij: reageren Joden terecht boos of kun je nu eenmaal niet met iedereen rekening houden?

Je kunt nu eenmaal niet met iedereen rekening houden... zo simpel is dat. Het kan niet op vrijdagen (want moslims), niet op zaterdag (want joden), niet op zondagen (want christenen) en dan heb ik het nog niet eens over alle feestdagen en vieringen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 apr 2013 15:05

JeeWee schreef:Ik las in de NRC dat de Nederlandse joodse gemeenschap heeft laten weten 'geërgerd' te zijn over het samenvallen van het afscheidsfeest van Beatrix en de belangrijkste joodse feestdag Jom Kipoer op 14 september. Men zegt dat Joden daardoor niet aanwezig kunnen zijn bij het afscheidsfeest van de koningin in Ahoy.
Opperrabijn Binyomin Jacobs reageerde gepikeerd: "Joden worden weer met hun neus op de feiten gedrukt: we horen er niet bij. Dat doet best pijn".

Wat vind jij: reageren Joden terecht boos of kun je nu eenmaal niet met iedereen rekening houden?

Zo'n koningshuis verdeelt alleen maar.
Of het nu om een lied gaat (hoppa, weer 150.000 van je belastinggeld naar de filistijnen), koninginnedag op een zondag, of het afscheidsfeest op Yom kippoer.
Ik ben het met de joden eens, geloof ik.
Maar eigenlijk mag het koningshuis wel weg.
Zeker nadat Gerard Joling tot ...ridder is benoemd. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 26 apr 2013 15:44

Kunnen ze Jom kippoer niet op een andere dag vieren?
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 28 apr 2013 19:35

Het lijkt wel alsof we in het buitenland wonen en ons moeten aanpassen.

Volgens mij wonen we in Nederland met eigen traditie's en hebben wij het eerste recht van doen... nog even dan kan je niks meer doen want altijd is er wel iets en iemand ...die bezwaar heeft...

Respect voor het Joodse volk maar er komt nu wel een deukje in...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 apr 2013 19:43

Spons schreef:Het lijkt wel alsof we in het buitenland wonen en ons moeten aanpassen.

Volgens mij wonen we in Nederland met eigen traditie's en hebben wij het eerste recht van doen... nog even dan kan je niks meer doen want altijd is er wel iets en iemand ...die bezwaar heeft...

Ik denk dat het gaat om joden die in Nederland wonen en betrokken zijn bij het feest.
Wel heeeeel erg triest dat je mate van respect voor een volk afhangt van de mening van een paar.
Daar krijg je nou oorlogen van.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 29 apr 2013 13:46

Spons schreef:Het lijkt wel alsof we in het buitenland wonen en ons moeten aanpassen.

Volgens mij zijn er niet zoveel batavieren meer over. We zijn vrijwel allemaal "import". De joden in Nederland zijn hier al vrij lang, veel langer dan dat de Oranjes hier een koninkrijk begonnen.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 29 apr 2013 13:57

Mortlach schreef:Je kunt nu eenmaal niet met iedereen rekening houden... zo simpel is dat. Het kan niet op vrijdagen (want moslims), niet op zaterdag (want joden), niet op zondagen (want christenen) en dan heb ik het nog niet eens over alle feestdagen en vieringen...

Alsof er daarnaast niet genoeg dagen over blijven... :wink:
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Terug naar “Archief”