Een nieuwsbericht over een wetswijziging in Frankrijk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Een nieuwsbericht over een wetswijziging in Frankrijk

Berichtdoor Boekenlezer » 27 apr 2013 17:56

Mortlach schreef:Over welke moderne moraal heb je het nu precies? Niet over de mijne in ieder geval.

Het was een gedachte van mij. Maar blijkbaar nog niet zo'n vreemde, want ik lees in het artikel van Le Monde over dit onderwerp de subtitel: "LA SOCIÉTÉ PRÉSENTE LE SEXE COMME UNE OBLIGATION"

Tante Pollewop schreef:Het idiote idee dat homo's iedereen maar willen bespringen moet maar eens de wereld uit.

Nou spring je over op een ander onderwerp.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 28 apr 2013 12:46

mealybug schreef:A-sexueel is, net als homosexueel, geen keuze, denk ik.
Wat bij de een overontwikkeld is, is bij een ander weer onderontwikkeld.
Allemaal hormonen, of het gebrek daaraan, neem ik aan.

Er is een duidelijk verschil in het brein tussen mensen die homo en hetero zijn. Het is dus inderdaad geen keuze, de keuze om homo of hetero te zijn is al in de baarmoeder vastgelegd. Uiteraard heb je daar zelf geen keuze op.

https://www.youtube.com/watch?v=3uNgarI4wkM
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

antoon

Berichtdoor antoon » 28 apr 2013 14:17

Sjaak 84
zou je dat wel doen een uitstapje buiten het epi centrum van FT. Bij PietV brak het ook zuur op :wink:
maar het is een punt wat je hebt, aan de andere kant weten we er niet alles van

maaarten

Berichtdoor maaarten » 28 apr 2013 15:04

Sjaak84 schreef:Er is een duidelijk verschil in het brein tussen mensen die homo en hetero zijn. Het is dus inderdaad geen keuze, de keuze om homo of hetero te zijn is al in de baarmoeder vastgelegd. Uiteraard heb je daar zelf geen keuze op.

https://www.youtube.com/watch?v=3uNgarI4wkM

Ik blijf de methodiek van neurologie raar vinden. Er wordt een correlatie tussen een bepaald gedrag en een bepaalde waarneming van hersenactiviteit gevonden, en vervolgens roept men ineens dat er een noodzakelijk causaal verband is tussen beiden.

Even los van het onderwerp van of homoseksualiteit een al dan niet een keus zou zijn (even flink of-topic dus), ik snap deze methodologie van hersenwetenschappers niet, waar bij een correlatie een noodzakelijk causaal verband wordt verondersteld. Nu weet ik bijzonder weinig van biologie - ik heb het namelijk op de middelbare school laten vallen, omdat ik het een nep beta vak vond, omdat ik ervoor moest leren in plaats van alleen een paar formuletjes toepassen -, dus misschien kan iemand mij uitleggen waarom dit gedaan wordt?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 apr 2013 16:13

je bent duidelijk een alpha, boordevol testosteron ,

''je hebt geen brein, je bent je brein :-)''

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dick_Swaab
Laatst gewijzigd door mealybug op 28 apr 2013 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 28 apr 2013 16:19

mealybug schreef:je bent duidelijk een alpha, boordevol testosteron ,

je hebt geen brein, je bent je brein :-)

Heel erg inhoudelijk commentaar...
(nu we het toch over de wetswijziging in Frankrijk hebben en de gevolgen daarvan... ](*,) ](*,) ](*,)
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 apr 2013 17:51

JeeWee schreef:
Heel erg inhoudelijk commentaar...
(nu we het toch over de wetswijziging in Frankrijk hebben en de gevolgen daarvan... ](*,) ](*,) ](*,)

Als je het stukje even had gelezen van prof Swaab, had je gezien dat ik hem quote.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 apr 2013 20:48

mealybug schreef:je bent duidelijk een alpha, boordevol testosteron ,

''je hebt geen brein, je bent je brein :-)''

Als je het stukje even had gelezen van prof Swaab, had je gezien dat ik hem quote* citeerde.

Dat is ook maar een mening van Dick Swaab, die naar mijn inschatting vooral verband houdt met zijn atheïstische geloof. Hier heb ik bijvoorbeeld al iemand die er anders over denkt: Dr. Michiel van Elk: Wij zijn veel meer dan ons brein.

Maar goed, dit is weer hopeloos ver buiten het onderwerp. off topique-smile

* Doorstrepen lukt helaas niet
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 29 apr 2013 10:54

Boekenlezer schreef:Dat is ook maar een mening van Dick Swaab, die naar mijn inschatting vooral verband houdt met zijn atheïstische geloof. Hier heb ik bijvoorbeeld al iemand die er anders over denkt: Dr. Michiel van Elk: Wij zijn veel meer dan ons brein.

Maar goed, dit is weer hopeloos ver buiten het onderwerp. off topique-smile

Klopt.

Serieus wetenschappelijk onderzoek afdoen als een mening, kom op zeg.
Het artikel van van Elk gaat niet over hetzelfde onderwerp als waar Swaab het over heeft.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 apr 2013 17:03

Tante Pollewop schreef:Serieus wetenschappelijk onderzoek afdoen als een mening, kom op zeg.
Het artikel van van Elk gaat niet over hetzelfde onderwerp als waar Swaab het over heeft.

Niet in die video, nee. Maar het ging me om wat mealybug zei: ''je hebt geen brein, je bent je brein :-)'' En daar viel wel een nuance in aan te brengen.

Wat die video betreft: als de hersens van homomannen net zo werken als die van vrouwen, dan zouden die homomannen als geen ander het gevoelsleven van een vrouw kunnen inleven en begrijpen, en dan zouden juist zij de ideale partner voor zo'n vrouw zijn. :D

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 01 mei 2013 09:34

Er zijn dan ook niet voor niets veel vrouwen die een 'best gay friend' hebben.

Riska

Berichtdoor Riska » 02 mei 2013 17:18

Niet te geloven - als jullie maar enigszins een gaatje vinden, begint het weer.
Alweer pagina 25. Gaat het weer door tot pagina 100 en dan weer verder naar de volgende 100?

Ik kan hier met mijn verstand niet bij...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 03 mei 2013 20:50

Riska schreef:Niet te geloven - als jullie maar enigszins een gaatje vinden, begint het weer.
Alweer pagina 25. Gaat het weer door tot pagina 100 en dan weer verder naar de volgende 100?

Ik kan hier met mijn verstand niet bij...

Bemoei je er dan niet mee, als je er zo veel moeite mee hebt!
Refo's hebben hun eigen kliek, homo 's hebben hun eigen kliek, maar ls je beiden bent, wordt het kennelijk ingewikkeld...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 03 mei 2013 21:04

JeeWee schreef:Bemoei je er dan niet mee, als je er zo veel moeite mee hebt!
Refo's hebben hun eigen kliek, homo 's hebben hun eigen kliek, maar ls je beiden bent, wordt het kennelijk ingewikkeld...

2 minderheidstypes die over het algemeen dol zijn op dramatiek en polemiek, verenigd in 1 persoon.
Voer voor psychologen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 04 mei 2013 20:14

Uit het RD:

Frans protest tegen homohuwelijk zet religie weer op de kaart

Afbeelding

Dat er in Frankrijk zo fel wordt geprotesteerd tegen het homohuwelijk, heeft te maken met de hardhandige manier waarop ruim honderd jaar geleden kerk en staat werden gescheiden, legt Michaela Wiegel uit.

Eigenlijk wilde hij de Fransen met elkaar verzoenen. Dat had François Hollande althans in de verkiezingscampagne beloofd. Maar in plaats daarvan heeft hij al in zijn eerste ambtsjaar met het ”huwelijk voor iedereen” zijn landgenoten tegen elkaar opgezet en opnieuw datgene ontketend wat door de historicus Emile Poulat de „oorlog van de twee Frankrijken” is genoemd.

Sinds er in Frankrijk, de ”oudste dochter van de kerk”, eerst een scheiding tussen kerk en school (1882) en daarna tussen kerk en staat (1905) was aangebracht, woekert er een strijd tussen degenen die deze secularisering uit naam van de vooruitgang en de moderniteit rechtvaardigen, en degenen die hierin een aanval op de door God gegeven, traditionele maatschappijordening zien.

Hoewel beide Frankrijken veelvoudige veranderingen hebben ondergaan, kan dit conflict, dat de samenleving splijt, steeds opnieuw de kop opsteken – zoals dat nu is gebeurd naar aanleiding van de wet over het homohuwelijk.

Vanaf het moment dat de linkse regering van premier Ayrault het wetsontwerp indiende op grond waarvan homoseksuele paren het recht krijgen in het huwelijk te treden en kinderen te adopteren, is het land niet meer tot rust gekomen. Niet alleen in de hoofdstad Parijs, maar overal in Frankrijk organiseren de voorstanders van het traditionele gezin zich. ”Een vader en een moeder, er is niets beters voor een kind”, staat er op hun spandoeken. Bij de protest­beweging hebben zich ook burgers aangesloten die geen kerkgangers zijn. De Rooms-Katholieke Kerk, met haar omvangrijke netwerk van scholen, gemeenten en verenigingen, steunt de protesten actief.

Eensgezind hebben ook de hoogste vertegenwoordigers van de islam en het jodendom in Frankrijk het homohuwelijk afgewezen. De weerstand tegen de wet blijkt bovendien aantrekkingskracht uit te oefenen op een generatie jonge Fransen die tot nu toe noch door partijpolitiek, noch door kerkelijk engagement waren opgevallen.

Fundament
De tegenstanders delen de zorg dat seculier links met het traditionele huwelijk en het gezin een fundament van de westerse christelijke samenleving op­offert. De belofte van minister van Justitie Christiane Taubira van een „nieuwe beschaving”, die dankzij het ”huwelijk voor iedereen” zou ontstaan, klonk daarbij als een bevestiging van alle zorgen.

De intensiteit van het conflict rond het homohuwelijk wordt begrijpelijker als we terugblikken naar het begin van de secularisering. In geen enkel ander Europees land is religie zo radicaal uit het maatschappelijk leven verdrongen als in het Frankrijk van het einde van de 19e eeuw.

In maart 1882 werd wettelijk vastgelegd dat de catechismus, de Bijbelse geschiedenis en iedere verwijzing naar andere religies uit de schoolboeken moesten verdwijnen. Sindsdien staat op de Franse openbare scholen ook het godsdienstonderwijs niet meer in het leerplan. Openbare gebeden werden verboden. In alle openbare gebouwen, zoals scholen, ziekenhuizen en gerechtsgebouwen, zijn christelijke symbolen verboden. In 1884 werd het recht op echtscheiding (opnieuw) ingevoerd. Maar een deel van Frankrijk verzette zich tegen deze verandering. Hoewel er in 1882 ook een wettelijke leerplicht werd ingevoerd, weigerden veel Fransen –vooral in landelijke gebieden– hun kinderen naar ”scholen zonder de Bijbel” te sturen.

In het eerste halfjaar van 1906 kwam het tot gewelddadige conflicten, nadat de secularisering van de instituties nog verder was doorgedreven. Vanaf 1904 mochten congregaties geen onderwijs meer geven, wat tot het vertrek van duizenden kloosterlingen leidde. De regering schafte het concordaat eenzijdig af.

In december 1905 werd ten slotte de wet op de scheiding van kerk en staat ingevoerd. Sindsdien ondersteunt de staat de religieuze gemeenschappen financieel niet langer en heft hij ook geen kerkbelasting meer. Een uitzondering vormen tot op de dag van vandaag drie departementen, die in 1905 als Elzas-Lotharingen bij Duitsland hoorden en waar het concordaat nog steeds van kracht is.

De voortschrijdende secularisering en de neergang van het antiklerikalisme hebben ertoe bijgedragen dat de katholieken zich met de secularisering hebben verzoend. Maar de aanval van de staat op het huwelijk heeft alle christelijke instellingen, die behept zijn met een historisch diepgeworteld gevoel van kwetsbaarheid, wakker geschud.

Het is in dit verband ironisch dat de jonge betoogsters tegen het ”huwelijk voor iedereen” rode jakobijnenmutsen dragen. Die hoofddeksels waren ooit het vrijheidssymbool van de revolutionairen en van het Frankrijk dat de mensenrechten, de vooruitgang en de scheiding van kerk en staat tegen het kamp van de restauratie en het klerikalisme verdedigde.

De auteur is correspondent voor de Frankfurter Allgemeine Zeitung, waarin een uitgebreidere versie van dit artikel is verschenen. Deze Nederlandse vertaling is overgenomen van presseurop.eu.

Terug naar “[Religie] - Open forum”