Homofilie deel 5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2013 09:44

yobem schreef:
Ik worstel niet met mijn seksuele gevoelens. Ik worstel vooral met de mensen die denken dat ik zou moeten worstelen. Soms word je daar doodmoe van.

En pastoraal bewogen is prachtig, maar daar kan je niets mee als ze je liefde ontzeggen op basis van bijbeltekstjes die ze ook nog eens prima anders zouden kunnen lezen dan dat ze zeggen te moeten lezen.

Verder is het nonsens om te roepen dat het niet jouw interpretatie is. Dat is het wel. Het is het onvermogen om te kunnen accepteren dat mensen het anders zien en daar als argument maar het stempel van God's stem op te drukken alsof dat het einde moet zijn van alle tegenspraak.

Ik worstel er ook niet mee (met andere dingen, maar dit terzijde) en ik zeg ook niet dat je ermee moet worstelen. Maar volgens JeeWee zijn er velen die de dood kiezen boven het leven, omdat ze er in vastlopen, niet eruit kunnen komen.
Die worstelen dus er zeker mee en voor deze bad de ds.
Laatst gewijzigd door schelpje3 op 22 apr 2013 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 22 apr 2013 09:44

Yippeee, we zijn er. Dreig dreig, je gaat naar de hel als je homo bent en denkt een man te kunnen liefhebben en te koesteren. Dus kijk maar uit.

Wat zijn jullie toch heerlijk voorspelbaar.

Emo-christendom... bléh

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2013 09:45

yobem schreef:Yippeee, we zijn er. Dreig dreig, je gaat naar de hel als je homo bent en denkt een man te kunnen liefhebben en te koesteren. Dus kijk maar uit.

Wat zijn jullie toch heerlijk voorspelbaar.

Emo-christendom... bléh

bléh... jij haalt weer iets uit een posting dat er niet staat!!!
Homo's gaan niet per definitie naar de hel!!!
En zou je met wat meer respect kunnen posten alsjeblieft, ipv dit puberale geschreeuw?

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 22 apr 2013 09:47

schelpje3 schreef:Zoals jij mij (en al die predikanten) verwijt dat wij de Bijbel naar onze hand zouden zetten, kan ik jou dat ook aanzeggen.
Wij mensen zijn er goed in, om de Bijbel en ons Godsbeeld, indien nodig, een beetje naar onze hand te zetten.
In de trant van: het zal zo'n vaart niet lopen.
Je kunt rustig stellen dat de duivel met dergelijke gedachten heel blij is.
Daar is het hem nl. om te doen.

Ik zei niet dat je de Bijbel naar je hand zou zetten, ik zei dat dit jouw interpretatie is.

Als ik de Bijbel naar mijn hand wil zetten, kan ik toch net zo goed niet geloven? Het is dus niet zo dat ik zonder slag of stoot, omdat het mij beter uit komt, een keer besloten heb dat ik de Bijbel anders ga interpreteren dan mijn ouders en de kerk waar ik vandaan kom.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2013 09:55

Tante Pollewop schreef:Ik zei niet dat je de Bijbel naar je hand zou zetten, ik zei dat dit jouw interpretatie is.

Als ik de Bijbel naar mijn hand wil zetten, kan ik toch net zo goed niet geloven? Het is dus niet zo dat ik zonder slag of stoot, omdat het mij beter uit komt, een keer besloten heb dat ik de Bijbel anders ga interpreteren dan mijn ouders en de kerk waar ik vandaan kom.

Dat is een waar woord wat je daar zegt. Als je de Bijbel naar je hand wil zetten, kun je net zo goed stoppen met geloven.
En het is best wel "gezond" om niet alles klakkeloos van je ouders aan te nemen en zelf daarin ook volwassen te worden.
Maar als God bedoeld had dat er varianten op het huwelijk zouden moeten kunnen zijn, zou Hij dat toch hebben laten optekenen in Zijn Woord?

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 22 apr 2013 10:16

schelpje3 schreef:Dat is een waar woord wat je daar zegt. Als je de Bijbel naar je hand wil zetten, kun je net zo goed stoppen met geloven.
En het is best wel "gezond" om niet alles klakkeloos van je ouders aan te nemen en zelf daarin ook volwassen te worden.
Maar als God bedoeld had dat er varianten op het huwelijk zouden moeten kunnen zijn, zou Hij dat toch hebben laten optekenen in Zijn Woord?

Ik wil vooral heel voorzichtig zijn met wat ik denk over Gods bedoelingen. Wat vooral in het NT duidelijk is, is dat we goed moeten zijn voor onze medemensen.

Ik denk niet dat de Bijbel geschreven is door God. De Bijbel is geschreven door mensen zoals jij en ik, met de kennis die men in die tijd had.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 apr 2013 10:41

Tante Pollewop schreef:Ik wil vooral heel voorzichtig zijn met wat ik denk over Gods bedoelingen. Wat vooral in het NT duidelijk is, is dat we goed moeten zijn voor onze medemensen.

Ik denk niet dat de Bijbel geschreven is door God. De Bijbel is geschreven door mensen zoals jij en ik, met de kennis die men in die tijd had.

Daarbij, als je dat als argument wilt gaan gebruiken, is het hek van de dam. Als God bedoeld had dat de mens in vliegtuigen zou reizen of elektriciteit zouden opwekken, dan...

Daarbij heeft God een hele hoop omtrent het huwelijk wél laten optekenen dat we nu zeer zorgvuldig negeren. Deuteronomium 22, vanaf regel 13, bijvoorbeeld... :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2013 10:58

Tante Pollewop schreef:Ik wil vooral heel voorzichtig zijn met wat ik denk over Gods bedoelingen. Wat vooral in het NT duidelijk is, is dat we goed moeten zijn voor onze medemensen.

Ook daarin zijn we het van harte eens :D
We hoeven niet iedereen even lief te vinden, maar wel trachten in vrede met elkaar te leven, dat sowieso!
De Bijbel is geschreven door mensen, maar geïnspireerd door God.
Die kennis is dus door Hem gegeven en dat gaat verder dan de kennis die we zo op aarde kunnen vergaren in de scholen.
De Bijbel is onze leidraad, als het goed is beginnen we de dag met: wat wilt Gij dat ik doen zal?
En ik lees dus niet dat Adam en nog een Adam kwam, of Eva met 2 Adams.
Het huwelijk is door God ingesteld. De mensen maken er nu een rommelpotje van, door te gaan scheiden, elkaar te kwetsen, te bedriegen, enz.
Na de zondeval werd alles anders!

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 22 apr 2013 11:14

Tante Pollewop schreef: 8-[

Waar lees je dat?

Matth 19:12

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 22 apr 2013 11:25

schelpje3 schreef: In dat Bijbelgedeelte (Genesis) gaat het toch echt over Adam (een man) en Eva (een vrouw) die door God Zelf worden samengevoegd en deze hun vader en moeder verlaten en tot één vlees, BINNEN DE BESCHERMING VAN HET HUWELIJK.

Tja, en dan heb je nog de categorie die vader en moeder verlaten en geen man noch vrouw aanhangen en alleen blijven.

Maar vreemder is het nog dat we niet echt moeilijk doen over de bijbelse figuren die er een paar vrouwen op na hielden zoals Jakob...

"Ja ja, dat was toen", zeggen we dan. "Een heel andere tijd"...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 22 apr 2013 11:28

yobem schreef:Ik worstel niet met mijn seksuele gevoelens. Ik worstel vooral met de mensen die denken dat ik zou moeten worstelen. Soms word je daar doodmoe van.

Amén!!!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 22 apr 2013 11:28

JeeWee schreef:Tja, en dan heb je nog de categorie die vader en moeder verlaten en geen man noch vrouw aanhangen en alleen blijven.

Maar vreemder is het nog dat we niet echt moeilijk doen over de bijbelse figuren die er een paar vrouwen op na hielden zoals Jakob...

"Ja ja, dat was toen", zeggen we dan. "Een heel andere tijd"...

Nee, een andere bedeling.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 22 apr 2013 11:36

schelpje3 schreef:Maar als God bedoeld had dat er varianten op het huwelijk zouden moeten kunnen zijn, zou Hij dat toch hebben laten optekenen in Zijn Woord?

Zelfs Jezus vond het kennelijk niet zo'n probleem dat Hij er iets over heeft gezegd.
Niets, maar dan ook helemaal niets.
Zou het kunnen zijn dat de Zoon van God op de toonhoogte van toen sprak waar niemand iets wist over geaardheid?
Zou het kunnen zijn dat Hij het kennelijk ook helemaal niet belangrijk vond?
Zou het kunnen zijn dat Hij de liefde tot God en de naaste als hoogste gebod gaf en dat dát de eis voor ons is?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 22 apr 2013 11:41

boer schreef:Matth 19:12

Ik heb het er maar even bij gehaald (en dan in z'n context!!!), maar je bent echt een kei als je vindt dat dít iets met homoseksualiteit te maken heeft:

8.Hij zei tegen hen: Mozes heeft vanwege de hardheid van uw hart u toegestaan uw vrouw te verstoten; maar van het begin af is het zo niet geweest.
9 Maar Ik zeg u: Wie zijn vrouw verstoot anders dan om hoererij en met een ander trouwt, die pleegt overspel, en wie met de verstotene trouwt, pleegt ook overspel.
10 Zijn discipelen zeiden tegen Hem: Als de zaak van de man met de vrouw er zo voor staat, is het beter niet te trouwen.
11 Maar Hij zei tegen hen: Niet allen vatten dit woord, maar alleen zij aan wie het gegeven is.
12 Want er zijn ontmanden die uit de moederschoot zo geboren zijn; en er zijn ontmanden die door de mensen ontmand zijn; en er zijn ontmanden die zichzelf ontmand hebben om het Koninkrijk der hemelen. Wie dit vatten kan, laat die het vatten.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 22 apr 2013 11:43

boer schreef:Nee, een andere bedeling.

Ook weer opgelost :mrgreen:
Voortaan altijd maar roepen?

Terug naar “Archief”