Eeuwige ondergang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JHM
Kapitein
Kapitein

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor JHM » 19 apr 2013 13:59

alexander91 schreef:De mens en de moderne apensoorten hebben een gemeenschappelijke voorouder

Mortlach schreef:Dat klopt: het stof der aarde volgens genesis. God heeft beide met dezelfde bouwstoffen gemaakt, maar bij Adam/de mens schiep Hij iets extra's: Hij gaf hen een ziel en Hij schiep hen naar Zijn beeld. De mens is ook in staat gesteld om te scheppen.

Lock&Stock schreef:Ik denk niet dat Mortlach het op die manier bedoelde ;)

Creatief gevonden Lock, ik denk ook niet dat Mortlach het zo bedoelde :mrgreen:
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 19 apr 2013 14:00

"Correct, maar als je grofweg kijkt hoe de verdeling in wereldsgodsdiensten is zie je eigenlijk dat al die andere godsdiensten relatief nietszeggend zijn in verhouding tot de God van Abraham."

Weer zo'n loze bewering. (sarcasm aan) Laat me raden, jij bent toevallig een aanhanger van de god van Abraham? (sarcasm uit).

Als ik jou stelling aan een moslim of een hindoe voorleg denk ik niet dat ze het met je eens zullen zijn. Sterker nog, ik denk dat ze hetzelfde over hun religie zullen beweren als jij over de jouwe.
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 19 apr 2013 14:02

JHM schreef:Dat andere goden niet bestaan is al zo oud als de mens zelf, we lezen immers in de Schrift al dat mensen zelfbedachte goden vereerden maar dat er slechts één Schepper is.

Nou én? Ten eerste beweren de zogenaamde "heilige geschriften" van allerlei godsdiensten dat hun god(en) de enige echte is/zijn, en als je inderdaad inziet dat dat je reinste onzin is, waarom zou je diezelfde bewering met betrekking tot de bijbel dan wél voor waar aannemen?

Als ik morgen een boek schrijf, en ik noem het "Bijbel deel 2 - het Ultieme Testament", en ik leg daarin uit hoe de aarde een paar miljoen jaar geleden in exact 16 minuten geschapen werd door vier verdwaalde paarse vliegende ruimtewezentjes van de onzichtbare planeet Bzörk, en dat die ruimtewezentjes vanuit hun bizarre gevoel voor humor nadien ook alle menselijke religies inclusief de heilige geschriften van die religies verzonnen en verspreid hadden,... is de huidige bijbel dan voldoende ontkracht?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 apr 2013 14:03

JHM schreef:Correct, maar als je grofweg kijkt hoe de verdeling in wereldsgodsdiensten is zie je eigenlijk dat al die andere godsdiensten relatief nietszeggend zijn in verhouding tot de God van Abraham.

En dat is een criterium voor waarheid omdat...?

Maar goed, zodra het Oosten de boel op wereldschaal overneemt van Amerika/Europa wordt het Hindoeisme dus waar?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 19 apr 2013 14:08

FrankB schreef:Weer zo'n loze bewering. (sarcasm aan) Laat me raden, jij bent toevallig een aanhanger van de god van Abraham? (sarcasm uit).

Als ik jou stelling aan een moslim of een hindoe voorleg denk ik niet dat ze het met je eens zullen zijn. Sterker nog, ik denk dat ze hetzelfde over hun religie zullen beweren als jij over de jouwe.

Zowel het Christendom als de Islam vinden hun oorsprong bij de God van Abraham. Atheïsme is geen religie en Boedhhisten geloven niet in een Schepper (correct me if I'm wrong). Dan blijft er wereldwijd ca. 80% over dat in een schepper gelooft, van die 80% leidt dus 54% (excl. Jodendom) terug naar de God van Abraham.

Afbeelding

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 apr 2013 14:12

JHM schreef:Zowel het Christendom als de Islam vinden hun oorsprong bij de God van Abraham. Atheïsme is geen religie en Boedhhisten geloven niet in een Schepper (correct me if I'm wrong). Dan blijft er wereldwijd ca. 80% over dat in een schepper gelooft, van die 80% leidt dus 54% (excl. Jodendom) terug naar de God van Abraham.

Afbeelding

Nou en?

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 19 apr 2013 14:13

Oh, een kwestie van "de meerderheid heeft gelijk"

Tja, als dat jou criterium voor waarheid is... =;
mvg, Frank

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 19 apr 2013 14:14

Lock&Stock schreef:Ik denk niet dat Mortlach het op die manier bedoelde ;)

oops :P ik was iets te naief in mijn denken :P De bijbelverwijzing in Mortlach's onderschrift is ook zo verwarrend :P
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 apr 2013 14:16

alexander91 schreef:Dat klopt: het stof der aarde volgens genesis. God heeft beide met dezelfde bouwstoffen gemaakt, maar bij Adam/de mens schiep Hij iets extra's: Hij gaf hen een ziel en Hij schiep hen naar Zijn beeld. De mens is ook in staat gesteld om te scheppen.

Het zou gezien de uitzonderingspositie van de mens - en als leuke aanwijzing dat God wél bestaat - leuk zijn geweest als de mens wél uit andere bouwstoffen zou zijn opgebouwd. Gemiste kans!

Daarnaast is het wel raadselachtig waarom een God virussen inbouwt in de genomen van zowel mensapen als mensen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Endogenous_retrovirus

Of waarom een menselijk chromosoom identiek is aan een fusie tussen 2 chimpanseechromosoom. Als gelovige heb je veel en veel meer 'waarom'-vragen dan als niet-gelovige. Gelukkig is het antwoord op die vraag wel altijd hetzelfde... :-oo

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 apr 2013 14:17

FrankB schreef:Oh, een kwestie van "de meerderheid heeft gelijk"

Tja, als dat jou criterium voor waarheid is... =;

O, en dan beginnen we maar niet over WELKE schepper het dan precies is, want daar slaan die lui elkaar ook de hersenen om in :-)

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 19 apr 2013 14:17

Mortlach schreef:En dat is een criterium voor waarheid omdat...?

Geloof is niet te bewijzen, slechts aan te nemen als Waarheid.

Mortlach schreef:Maar goed, zodra het Oosten de boel op wereldschaal overneemt van Amerika/Europa wordt het Hindoeisme dus waar?

Als, als, als.

Mortlach schreef:Nou en?

Nou het is in ieder geval duidelijk dat het overgrote deel van de wereldgodsdienst terug leidt tot de God van Abraham, de Enige.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 apr 2013 14:21

JHM schreef:Nou het is in ieder geval duidelijk dat het overgrote deel van de wereldgodsdienst terug leidt tot de God van Abraham, de Enige.

ik zie maar 54% (excl. Jodendom), dus 'overgroot' is wat overdreven. Of je moet proberen te onderbouwen dat Hindoe's ook in de Abrahamische God geloven. Ik ben benieuwd...

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 19 apr 2013 14:23

FrankB schreef:Tja, als dat jou criterium voor waarheid is... =;

Dat maak jij ervan, ik kan het bestaan van God niet bewijzen. Het enige wat ik laat zien is dat het overgrote deel van de godsdiensten terug leidt tot de God van Abraham, maar dat lijkt bijzonder gevoelig te liggen.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 19 apr 2013 14:27

Mortlach schreef:ik zie maar 54% (excl. Jodendom), dus 'overgroot' is wat overdreven. Of je moet proberen te onderbouwen dat Hindoe's ook in de Abrahamische God geloven. Ik ben benieuwd...

54% (Abraham) t.o.v. 14% (Hindoe) is overgroot toch? Bovendien is die 54% op de 80% gelijk aan 67,5% op 100%.

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 19 apr 2013 14:33

Blijft de vraag: en?

Wat wil je nou bewijzen met je gegoochel met cijfers?
mvg, Frank

Terug naar “[Religie] - Open forum”