maaarten schreef:
Ik verbaas mij erover hoe vaak dit argument gebruikt wordt, daar het toch duidelijk is dat zo'n argument uit de stilte weinig kracht heeft.
Laten we dezelfde manier van redeneren eens toepassen op het avondmaal. Nergens in de Bijbel wordt expliciet vermeldt dat er een vrouw aan het avondmaal gaat. Toch zijn we het er allemaal over eens dat het belachelijk zou zijn om daaruit de conclusie te trekken dat vrouwen niet aan het avondmaal zouden mogen gaan. Waarom zijn er dan wel zovelen die zeggen dat kinderen de doop niet toekomt, met als reden dat er nergens expliciet in de Bijbel staat dat er een kind gedoopt wordt?
Dat is net zoiets als a capella zingen in de Kerk, omdat er nergens in het NT iets staat over instrumenten, maar dat er alleen gesproken wordt over psalmen, lofliederen en gezangen zingen. Er zijn heel wat groepen Christenen geweest door de eeuwen heen die tegen instrumenten in de eredienst waren om die reden, maar de meeste Christenen in NL zijn het er toch over eens dat die manier van redeneren geen steek houdt..... behalve dan als het op de doop aankomt....
De gemeente wordt geadresseerd in paulus blieven, die bestaat logischerwijs uit mannen en vrouwen.
Dus dat hoeft dan niet expliciet vermeld te worden.
Elders staat ook, velen lieten zich dopen, mannen en vrouwen.
Waarom staat er nu niet mannen, vrouwen én kinderen?
De instrumenten bij de lofzang hebben niets te maken met de doop.
Appels met peren vergelijken is dat, vind ik.
De kamerling vraagt expliciet om toestemming om gedoopt te worden.
En Paulus besnijdt eigenhandig Timotheus, die al eerder gedoopt was.
Dus doop als vervanging van besnijdenis zou toch ook wel behandeld zijn op het apostelconvent te Jeruzalem, denk je niet?
Overal waar in de bijbel de doop plaats vindt, is het een symbool van
verandering van de gedoopte persoonOf het nu de OT proselietendoop, de doop met water van Johannes de Doper of de doop met geest en vuur in Jezus Christus is.
Zoals de heiden middels de proselietendoop toetrad tot het uitverkoren volk israel, zo treedt nu de bekeerde zondaar toe tot de gemeente.
Het water is natuurlijk niet magisch of mystiek en doet verder niets, het is het belijden der zonden en een schoongewassen geweten , welke God vraagt.
Want ''gij zijt verzegeld met de Heilige Geest als onderpand,
nadat gij tot geloof gekomen zijt.
Ef 1:13
2 Kor 1;22
2 Kor 5;5
Er vindt dus geen verzegeling plaats wanneer de ouders beloven hun kind op te voeden volgens de leer van hun kerk.