mealybug schreef:Paulus zegt dat het beter is alleen te blijven dan te trouwen, zodat je meer tijd kunt besteden aan God, ipv kids en een huishouden.
Zo 'heilig' lijkt het gezin dus helemaal niet.
Het is een voorrecht als een kind in een gelovig gezin wordt geboren, maar er is geen aanzien des persoons, en iedereen wordt geroepen, die het Woord Gods hoort/leest.
Ik begrijp best dat je met wat zoeken in de Bijbel een ander aspect van het mens-zijn kunt vinden om daarmee een weerwoord te kunnen bieden, maar in dit geval ga je toch niet erg op mijn argument in.
Dat argument is dat wij God kennen als een God van liefde, Die onophoudelijk zoekt naar de verbintenis met mensen. Dat Hij daar het offer van Zijn Zoon voor over heeft, zegt veel.
Kortom, Gods wil is kennelijk het aangaan van een relatie. Is dat trouwens ook al niet het wezen van de schepping? In dat Bijbels licht zie ik ook de verbondenheid van God met de mensenkinderen als geheel. Heel het volk trekt door de woestijn. De zegen strekt zich uit over de geslachten. Tot aan het einde der aarde. Ruime inschatting!
Ik denk dat deze algemene visie op het verbond van groter belang is dan een afgemeten standpunt over wat het verbond nu precies is en wanneer het nu exact met wie wel of niet gesloten wordt. Ik geef het toe, ik zie het heil van God universeler dan menig protestant theoloog die de Bijbel aan het uitbenen is om het laatste vlees van de botten te scheiden. Daar komt mijns inziens vaak een hele enge verbondtheologie uit met tal van voorwaarden waaraan voldaan moet worden. Erg afgestemd ook op eigen kring en eigen tijd.
Als Jezus de kinderen zegent is dat voor mij een teken van zijn liefde en ruimhartigheid. Ik durf dan te zeggen dat er een band, een verbond, met die kinderen wordt aangegaan. Waarom niet?
Maar nee, een echte verbondstheoloog mist daar dan weer tal van categoriën in die hij door jarenlange arbeid zelf heeft opgesteld. "Nee, deze kinderen horen, strikt genomen, (nog) niet tot het verbond, want...."
Daar heb ik niks mee. Leg mij maar eens uit hoe de moordenaar aan het kruis aan de voorwaarden van dergelijke theologen voldoet! Of hoe strikt de theologisch spitsvondigheden bij de Romeins hoofdman kunnen worden teruggevonden. Jezus had kennelijk een voorkeur voor mensen die vanuit de officiele religieuze overtuiging totaal ongeschikt waren voor het Koninkrijk van God: Samaritanen, tollenaars, vrouwen, kinderen, zieken, buitenstaanders.
Voor mij wordt het verbond met heel die bonte stoet gesloten, maar of het allemaal klopt met de theorie, dat je eerst volwassen moet zijn en dan bewust moet geloven, waarna het verbond pas een werkelijkheid wordt?
'k Zou niet weten hoe we de bezetene van Gadara hierin moeten plaatsen.
God is een God van de wereld. Hij heeft de wereld lief. Dat is ten diepste het verbond van God met de mens.
gravo