Harmonica schreef:Alsof deze dingen gepaard met elkaar gaan

Ik vind dat je wel erg makkelijk religie af doet als iets 'gevaarlijks'. Natuurlijk zijn er stromingen met gevaarlijke opvattingen en ideeën, maar die heb je net zo goed onder niet religieuze groeperingen. Zelfs Herman Philipse is agnostisch over de vraag of de wereld beter af zou zijn zonder religie. Het lijkt me ook bijzonder sterk dat de wereld beter af was als iedereen atheïst was...
Natuurlijk gaan die dingen niet met elkaar gepaard - en ik ben er absoluut niet op uit om iedereen te "bekeren" tot het atheïsme, verre van. Er zijn heel wat gelovigen (christenen én anderen) die m.i. hun geloof op een positieve manier beleven, en die door hun manier van leven en van omgaan met anderen een héél positieve opbouwende bijdrage aan de maatschappij leveren.
Ik deed mijn uitspraak dan ook in de volgende context:
(i) als reactie op de in mijn ogen ronduit schokkende bewering dat de actieve steun van sommige Amerikaanse christelijke groeperingen aan initiatieven om in Oeganda de doodstraf voor homoseksuelen in te voeren, neerkomt op "
het helpen van christenen in andere landen via initiatieven", en
(ii) in één adem door een zoveelste poging om me te overtuigen dat een christenleven voor mij een meerwaarde zou kunnen hebben, en dat mijn bekering sowieso "voor mijn bestwil" zou zijn... (hetgeen in mijn ogen wil zeggen dat een atheïst blijkbaar sowieso niet kan deugen, of alleszins voor heel wat verbetering vatbaar is).
In die context vind ik dat het allerminst hoeft te verbazen dat ik mijn eigen atheïstische - maar verdraagzame en mens- en vredelievende - levensvisie ab-so-luut niet zou willen inruilen voor een variant van de christelijke levensvisie die een loopje neemt met de meest elementaire mensenrechten.
Maar nogmaals, die uitval was zeker niet bedoeld naar religie in het algemeen, ook niet naar àlle christenen... maar heel concreet naar zij die zich christenen noemen, maar die in hun daden mijlenver verwijderd zijn van de christelijke boodschap van liefde voor je naaste.