meribel schreef:kom op Elbert, je weet de interpretatie van de Bijbel nogal divers is.
Het is toch onmogelijk om uit de bijbel te halen dat hier geen man en man voor de wet mogen trouwen. Wat doen ze nu precies? Elkaar eeuwige trouw beloven voor een ambtenaar.
En dan wil je ook nog uitleggen dat dát dus niet goed is...voor wie precies?
Inderdaad, interpretaties zijn divers. Zo zijn er interpretaties van Karl Marx's Das Kapital die zeggen dat hij daarin een pleidooi houdt voor de vrije markt economie. Probleem alleen is wel dat zulke interpretaties niet overtuigend zijn. Dat geldt ook voor interpretaties die zeggen dat de Bijbel intieme relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht goedkeurt en dat je dat via de wet zou moeten regelen. Het gaat me dus wel om geloofwaardige interpretaties en niet diegene die je met een korrel zout moet nemen.
meribel schreef:en een homoseksuele christen weet toch automatisch uit zichzelf wat de juiste keuze is of niet?
Gezien de worstelingen die homofiele christenen hebben, denk ik niet dat ze automatisch uit zichzelf weten wat de juiste keuze is. Dat geldt trouwens ook voor hetero's, alsof die het altijd gemakkelijk hebben. Het is uiteraard wel een persoonlijke keuze hoe iemand zijn leven inricht. Maar wat we hier als wetten hebben (in dit geval de wet op het huwelijk), is een openbaar iets wat gezamenlijk afgesproken wordt middels de parlementaire democratie. Ook daarin heeft een christelijke politieke partij vanuit de Bijbel haar inbreng, vanuit de overtuiging dat wat de Bijbel zegt voor iedereen goed is en niet alleen voor christenen. Nu is het wel een feit dat de meerderheid in ons land niet-christelijk is en dus een niet-christelijke moraal in de wetten zal vastleggen. Daar hoef je als christen echt niet blij mee te zijn en je hoeft je daar ook niet op voorhand bij neer te leggen. Dus kun je binnen ons politieke systeem blijven proberen om daar verandering in te brengen.
mealybug schreef:Probleem is dat veel ''christenen'' dan menen dat de fysieke wereld nu ook van hen is en zij geroepen zijn om mensen te bekeren, maar ik vind nergens iets over een geldigheid van een bekering onder ''dwang''.
Politiek bedrijven behoort mijns inziens tot een aards koninkrijk, en Jezus' Koninkrijk is NIET van deze wereld.
Laat ik voorop stellen: de fysieke wereld is niet van christenen, maar van God en bekering onder dwang is niet de manier om mensen tot geloof te brengen. Maar omdat de fysieke wereld van God is en de mens nog steeds daarover rentmeester is (Gen. 2!), is het nog steeds onze verantwoordelijkheid hoe we met die wereld om gaan. Christenen zijn niet mensen die alleen met een boekje in een hoekje alleen maar aan de hemel denken, maar ook keuzes (moeten) maken in deze wereld.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)