Mortlach schreef:Het verschil is dat brood niet digitaal is en in tegenstelling tot computerbestanden niet eindeloos te kopiëren. Oftewel, als jij een brood steelt, kan de bakker het niet aan een ander verkopen. Dat is bij bestanden niet zo.
Nee, maar ik vind de digitaliteit of kopieerbaarheid niet leidend, maar of iemands inkomen daarvan afhankelijk is. Als ik 1 miljoen euro investeer voor een medicijn voor kanker dat ik dan voor 1 cent kan maken, dan heb ik het toch verdient daar aan te verdienen (1 euro per stuk). Als iedereen ermee weg kan, dan lijd ik een verlies en had ik het beter niet kunnen doen. Zo is het ook met een film. Als je een film dan zou je het recht hebben om het 1 keer te verkopen, en voor de rest mag iedereen die ene versie gratis kopieren? Dan verdien je er niets aan. Dan doe je het niet meer in het vervolg, toch? Je brengt zo goede filmproductie om zeep.
Toch rust er ook auteursrecht op beeldmateriaal. Avatarplaatjes misschien niet zozeer, maar die mooie foto die je als bureaubladachtergrond wilt....
Mee eens, daarom zei ik ook expliciet dat je met eenzelfde moeite een ander plaatje zou nemen. Het is niet heel speciaal en uniek. Als het wel speciaal en uniek is, dan lijkt me dat iemand er behoorlijk veel moeite in gestoken heeft om het te maken. Dan zou het ondankbaar zijn om dat digitaal te stelen.
Misschien is de hoeveelheid arbeid en geld die je ergens in investeerd dan leidend om te bepalen of het illegaal is of niet.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin