Piraterij (internet)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Kahless
Verkenner
Verkenner

Piraterij (internet)

Berichtdoor Kahless » 07 apr 2013 16:03

Hallo allemaal,

Stelen is volgens de bijbel een zonde. Piraterij is het downloaden van films et cetera. Is piraterij dan ook een zonde of niet? Als iemand een cd in de winkel koopt, is het zijn bezit. Vervolgens zet diegene de muziek op zijn computer en daarna op internet om ze gratis 'weg te geven'. Degene die de muziek downloadt is dan toch niet aan het stelen, omdat degene die de muziek erop heeft gezet er legaal aan is gekomen. Zou je als Christen piraterij moeten veroordelen? Waarom wel en waarom niet?

Groetjes,

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Piraterij (internet)

Berichtdoor JeeWee » 07 apr 2013 16:30

Kan het überhaupt nog een vraag zijn of stelen verboden is???
Hallo, waar zat iedereen vanmorgen?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 07 apr 2013 20:28

Kahless schreef:Hallo allemaal,

Stelen is volgens de bijbel een zonde. Piraterij is het downloaden van films et cetera. Is piraterij dan ook een zonde of niet? Als iemand een cd in de winkel koopt, is het zijn bezit. Vervolgens zet diegene de muziek op zijn computer en daarna op internet om ze gratis 'weg te geven'. Degene die de muziek downloadt is dan toch niet aan het stelen, omdat degene die de muziek erop heeft gezet er legaal aan is gekomen. Zou je als Christen piraterij moeten veroordelen? Waarom wel en waarom niet?

Groetjes,

Vorige week had ik het daar over met een medewerker van onze afdeling automatisering. Volgens hem is het downloaden in Nederland niet strafbaar dus zolang je enkel download bega je geen strafbaar feit, wanneer je echter het gedownloade materiaal deelt / upload ben je wel strafbaar.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 apr 2013 20:41

JHM schreef:Vorige week had ik het daar over met een medewerker van onze afdeling automatisering. Volgens hem is het downloaden in Nederland niet strafbaar dus zolang je enkel download bega je geen strafbaar feit, wanneer je echter het gedownloade materiaal deelt / upload ben je wel strafbaar.

Zo luidt de wet inderdaad, maar dat is natuurlijk niet het enige. Iets downloaden komt neer op gebruik maken van iemands werk zonder diegene daarvoor te belonen. Het is niet helemaal hetzelfde als stelen, aangezien die ander geen 'inherent verlies' van bezit heeft, slechts het mislopen van inkomen. Als je wilt dat de mensen die dingen maken die jij uberhaupt WILT downloaden, dan is het goed om ervoor te zorgen dat het het voor die mensen waard blijft om te doen.

Dat gezegd vind ik wel dat er uitzonderingen zijn. Zaken die je al eens hebt gekocht, maar nu niet meer hebt, mag je wat mij betreft best downloaden. Er is een computerspel dat ik ondertussen geloof ik al 3 keer heb gekocht, maar dan het schijfje kwijtraak of wat dan ook. Dat download ik nu dus gewoon.

Ook zaken die anders niet te krijgen zijn, mag je wat mij betreft downloaden. Zaken die niet in het land waar je woont worden uitgezonden enzo, of in het geval van actuele nieuwsshows een week achteraf.

Nu, dat is de theorie. In de praktijk doe ik wel wat meer, al is het niet heel veel meer. Maar het hele concept televisie is hopeloos achterhaald. Ik ben niet geneigd om een (duur) tv-pakket te nemen voor die 2 programma's die ik per week wil zien. Dus download ik die programma's, omdat de producenten mij geen alternatief betalingsmodel aanbieden. het is niet dat ik er niet voor WIL betalen (ik heb bijvoorbeeld wel een Netflix-abonnement), de mogelijkheid om te betalen voor de programma's die ik kijk bestaat gewoon niet.

Piraterij zal wel een probleem blijven totdat de grote bedrijven doorkrijgen dat ze met modernere verdienmodellen (pay per view) gewoon wel geld kunnen blijven binnenharken. Het is jammer dat de bedrijven - in ieder geval de computerbedrijven - zich vooral lijken te concentreren op allesverlammende DRM.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 07 apr 2013 20:58

JeeWee schreef:Kan het überhaupt nog een vraag zijn of stelen verboden is???
Hallo, waar zat iedereen vanmorgen?

O, is wordt de wet van Mozes nog steeds voorgelezen?
Ik moet in zulke gevallen altijd denken aan het copyright op een preek etc.
Ook uit de HSV schijn je maar 9 zinnen te mogen quoten, anders treedt het copyright in werking.
En ik maar denken dat christenen volgens de bijbel proberen te leven.
Matth 10:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 apr 2013 21:21

boer schreef:Ik moet in zulke gevallen altijd denken aan het copyright op een preek etc.
Ook uit de HSV schijn je maar 9 zinnen te mogen quoten, anders treedt het copyright in werking.

Als dat waar is, is dat wel bijzonder.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 07 apr 2013 21:43

''De tekst van de Bijbel in de Herziene Statenvertaling mag zonder voorafgaande toestemming van de rechthebbenden vrijelijk worden geciteerd en/of gedrukt tot een maximum van 50 verzen, mits het aantal geciteerde woorden niet meer bedraagt dan 50% van een Bijbelboek en/of dan 30% van de tekst waarin ze worden geciteerd.''
En ook:
http://www.bijbelsdigitaal.nl/view/?bib ... e=2&mode=1

Is de Staat nu dus de beheerder van de rechten der Auteur?

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 08 apr 2013 08:07

De copyright is er waarschijnlijk voor mensen die er een appje of zo mee willen maken. Dat willen ze niet zonder overleg. Maar uit de HSV citeren of stukken overschrijven, daar gaat geen mens een probleem van maken.
Alleen al in liturgieën worden langere stukken gekopieerd, zonder problemen.

Downloaden van films schijnt niet strafbaar te zijn, maar gevoelsmatig vind ik dat ook niet kunnen. Als je iets wil hebben, moet je er gewoon voor betalen. Dat lijkt me logisch.

Het enige wat ik zelf wel doe, is oude elpees digitaliseren en dan een cd't je daarvan aan mijn zus bijvoorbeeld geven. Dan gaat het om muziek 'van thuis', dus voor ons speciaal.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 apr 2013 08:35

Kvinna schreef:De copyright is er waarschijnlijk voor mensen die er een appje of zo mee willen maken. Dat willen ze niet zonder overleg. Maar uit de HSV citeren of stukken overschrijven, daar gaat geen mens een probleem van maken.
Alleen al in liturgieën worden langere stukken gekopieerd, zonder problemen.

Nou, dan mag ik hopen dat daar toestemming voor is gevraagd en voor is betaald, anders is het toch echt diefstal. Die vertalers werken immers ook niet voor niets.

Downloaden van films schijnt niet strafbaar te zijn, maar gevoelsmatig vind ik dat ook niet kunnen. Als je iets wil hebben, moet je er gewoon voor betalen. Dat lijkt me logisch.

Het enige wat ik zelf wel doe, is oude elpees digitaliseren en dan een cd't je daarvan aan mijn zus bijvoorbeeld geven. Dan gaat het om muziek 'van thuis', dus voor ons speciaal.

En 'speciaal' is een argument dat het mag omdat... ?

Begrijp me niet verkeerd. Ik zou het zelf ook doen, maar het komt uiteindelijk op hetzelfde neer. Digitaliseren en kopiëren voor eigen gebruik is prima, maar zodra je het aan je zus geeft, is het diefstal.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 08 apr 2013 09:24

Als ik een oude elpee digitaliseer en er een cd van weggeef, rij ik niemand in de wielen. Soms bestaat zo'n groep al niet meer, of is de artiest al overleden.
Als ik muziek van Justig Bieber rip en kado doe, ontneem ik hem inkomsten. Dat is anders.

Maar misschien is het ook wel een beetje mijn gevoel, en niet een duidelijke regel. Maar ik weet wel dat muziek of software van nu branden en verspreiden gewoon niet kan. Daarmee treed je in de rechten en inkomsten van de makers.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 apr 2013 09:32

Kvinna schreef:Als ik een oude elpee digitaliseer en er een cd van weggeef, rij ik niemand in de wielen. Soms bestaat zo'n groep al niet meer, of is de artiest al overleden.
Als ik muziek van Justig Bieber rip en kado doe, ontneem ik hem inkomsten. Dat is anders.

Nee, dat is precies hetzelfde. Tenzij je WEET dat de muziek rechtenvrij is. En let op, dat is wat anders dan dat de artiest is overleden. Ik geloof dat dat soort werken pas na 75 jaar na overlijden van de maker rechtenvrij worden. (er zijn ook situaties waarin het tot 120 jaar geldt).

Maar goed, ik zei al, ik doe het zelf ook, dus het is geen verwijt. Maar zolang je maar weet dat het is om je geweten te sussen.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 08 apr 2013 09:57

Ik krijg liever gelijk dan dat ik hoor dat ik mijn geweten sus... :wink:
Misschien heb je gelijk. Maar ik denk toch dat er verschil is tussen een artiest/maker die nu probeert daar zijn broodje mee te verdienen, of iemand die vijftig jaar geleden een elpee uitbracht.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 apr 2013 10:04

Kvinna schreef:Ik krijg liever gelijk dan dat ik hoor dat ik mijn geweten sus... :wink:
Misschien heb je gelijk. Maar ik denk toch dat er verschil is tussen een artiest/maker die nu probeert daar zijn broodje mee te verdienen, of iemand die vijftig jaar geleden een elpee uitbracht.

Gevoelsmatig, misschien, en bij erg oude uitgaven heb ik er ook minder moeite mee - stripboeken uit de jaren 60 ofzo zijn ook te downloaden...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 08 apr 2013 12:21

Wow, wat een excuses kunnen jullie bedenken zeg!

Iets zonder betaling of toestemming toeëigenen wat niet van jou is, is gewoon stelen.
Simpel toch?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 08 apr 2013 12:34

JeeWee schreef:Wow, wat een excuses kunnen jullie bedenken zeg!

Iets zonder betaling of toestemming toeëigenen wat niet van jou is, is gewoon stelen.
Simpel toch?

De vraag is of de vertaler van een bijbelboek b.v. daarmee de auteur wordt.
Verder is iets wat gratis te downloaden is, gratis.
De bezitter moet zijn software of wat dan ook maar gewoon coderen, lijkt me.
Mogelijkheden te over.

Terug naar “[Religie] - Open forum”