JHM schreef:Vorige week had ik het daar over met een medewerker van onze afdeling automatisering. Volgens hem is het downloaden in Nederland niet strafbaar dus zolang je enkel download bega je geen strafbaar feit, wanneer je echter het gedownloade materiaal deelt / upload ben je wel strafbaar.
Zo luidt de wet inderdaad, maar dat is natuurlijk niet het enige. Iets downloaden komt neer op gebruik maken van iemands werk zonder diegene daarvoor te belonen. Het is niet helemaal hetzelfde als stelen, aangezien die ander geen 'inherent verlies' van bezit heeft, slechts het mislopen van inkomen. Als je wilt dat de mensen die dingen maken die jij uberhaupt WILT downloaden, dan is het goed om ervoor te zorgen dat het het voor die mensen waard blijft om te doen.
Dat gezegd vind ik wel dat er uitzonderingen zijn. Zaken die je al eens hebt gekocht, maar nu niet meer hebt, mag je wat mij betreft best downloaden. Er is een computerspel dat ik ondertussen geloof ik al 3 keer heb gekocht, maar dan het schijfje kwijtraak of wat dan ook. Dat download ik nu dus gewoon.
Ook zaken die anders niet te krijgen zijn, mag je wat mij betreft downloaden. Zaken die niet in het land waar je woont worden uitgezonden enzo, of in het geval van actuele nieuwsshows een week achteraf.
Nu, dat is de theorie. In de praktijk doe ik wel wat meer, al is het niet heel veel meer. Maar het hele concept televisie is hopeloos achterhaald. Ik ben niet geneigd om een (duur) tv-pakket te nemen voor die 2 programma's die ik per week wil zien. Dus download ik die programma's, omdat de producenten mij geen alternatief betalingsmodel aanbieden. het is niet dat ik er niet voor WIL betalen (ik heb bijvoorbeeld wel een Netflix-abonnement), de mogelijkheid om te betalen voor de programma's die ik kijk bestaat gewoon niet.
Piraterij zal wel een probleem blijven totdat de grote bedrijven doorkrijgen dat ze met modernere verdienmodellen (pay per view) gewoon wel geld kunnen blijven binnenharken. Het is jammer dat de bedrijven - in ieder geval de computerbedrijven - zich vooral lijken te concentreren op allesverlammende DRM.