Zelfmoord = verdoemenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 04 mar 2004 14:07

joepie schreef:
babbeltje schreef:Antwoord: Gedeelten die rechtstreeks over zelfmoord gaan zijn er niet. Ook niet in de wetten van Mozes. Dat klopt dus. Wel zijn er naast het ene geval van zelfdoding in het Nieuwe Testament (Judas) zeker vier gevallen in het Oude Testament te vinden, die alle genoeg zeggen: Abimelech (Richteren 9), Saul en zijn wapendrager (1 Samuel 31), Achitofel (2 Samuel 17) en Zimri (1 Koningen 16).

Sommigen voegen daar Simson als vijfde geval aan toe. Mijns inziens ten onrechte, want Simson is zeker een geval apart. Zijn sterven was geen zelfmoord, maar een richtersdaad. De andere genoemde gevallen zijn stuk voor stuk tekenen aan de wand. Ze zijn een bezegeling van een leven buiten God

Ach zo kun je alles wel zo draaien zoals jij wilt. Of het nu een richtersdaad is of niet, het blijft zelfdoding!

Ho even, het is niet mijn antwoord, maar van een dominee!!!

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 04 mar 2004 14:11

maar dat is ook maar een mens babbeltje ...

het geeft niet, ik snap het wel, maar het doet pijn, maar het geeft niet.

ALS IK OMRINGD DOOR TEGENSPOED SCHENKT GIJ MIJ LEVEN?
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

joepie

Berichtdoor joepie » 04 mar 2004 14:11

Dat zeg ik toch ook niet?
Niet zo heetgebakert :wink:

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 04 mar 2004 14:13

joepie schreef:Dat zeg ik toch ook niet?
Niet zo heetgebakert :wink:

:mrgreen: sorry

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 04 mar 2004 14:19

Skoezie schreef:ALS IK OMRINGD DOOR TEGENSPOED SCHENKT GIJ MIJ LEVEN?

Tja, dat vind ik ook altijd een hele dubieuse quote ja./..

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 04 mar 2004 14:20

Ok nou de conclusie van het geheel:

De mensen die vinden dat je verloren gaat door zelfdoding vinden dat vanuit hun gevoel en wensen niet te reageren op aangedragen bijbelgedeelten...

Vat ik het zo een beetje samen?
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 04 mar 2004 14:21

misschien vanuit jou oogpunt
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 04 mar 2004 14:22

Saul was bekeerd en pleegde zelfmoord, zie mijn post op de vorige pagina.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Vin

Berichtdoor Vin » 04 mar 2004 14:24

Abimelech pleegde geen zelfmoord, hij vroeg zijn wapenknecht de genadestoot te geven. Bovendien was hij stervende. Tsss, slechte dominee. Maar een paar regels verder verdraait hij al weer de betekenis van het woord zelfdoding door Simson geen zelfmoord te noemen. Ach ja, moet ik zo'n meneer nog serieus nemen? Heeft hij misschien geen argumenten als hij het eerlijk brengt? Teken aan de wand...

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 04 mar 2004 14:25

@mic schreef:Saul was bekeerd en pleegde zelfmoord, zie mijn post op de vorige pagina.

Saul BEKEERD?? Sorry maar dat heb ik nog nooit gehoord en maak ik ook niet op uit de bijbel.

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 04 mar 2004 14:26

joepie schreef:Hoe kom je daar nu bij?
o... dat geloof ik gewoon

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 04 mar 2004 14:30

babbeltje schreef:
@mic schreef:Saul was bekeerd en pleegde zelfmoord, zie mijn post op de vorige pagina.

Saul BEKEERD?? Sorry maar dat heb ik nog nooit gehoord en maak ik ook niet op uit de bijbel.

1 sam 10:6 e.v: Dan zal de Geest des Heeren u aangrijpen, gij zult met hen in geestervervoring geraken en tot een ander mens worden. Wanneer deze tekenen aan u geschieden, doe dan wat uw hand vindt, want God is met u. (...) Terwijl hij zich omkeerde om van Samuel weg te gaan, schonk God hem een ander hart. En al de genoemde tekenen geschieden op die dag. Vers 24: Ziet gij wel, wie de Here verkoren heeft? Want er is niemand als hij onder het gehele volk.

Bij deze.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 04 mar 2004 14:34

waarschijnlijk was hij scizofreen (van de duivel bezeten) want er voor een boze of kwade geest in hem

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 04 mar 2004 14:34

Skoezie schreef:misschien vanuit jou oogpunt

Beste Skoezie,

Waar is het schriftgezag als Christus zegt dat er slechts één zonde niet vergeefbaar is en hier op het forum wordt geschreven dat dat er 2 zijn?
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 04 mar 2004 14:37

@mic schreef:
babbeltje schreef:

1 sam 10:6 e.v: Dan zal de Geest des Heeren u aangrijpen, gij zult met hen in geestervervoring geraken en tot een ander mens worden. Wanneer deze tekenen aan u geschieden, doe dan wat uw hand vindt, want God is met u. (...) Terwijl hij zich omkeerde om van Samuel weg te gaan, schonk God hem een ander hart. En al de genoemde tekenen geschieden op die dag. Vers 24: Ziet gij wel, wie de Here verkoren heeft? Want er is niemand als hij onder het gehele volk.

Bij deze.

Wie de Heere verkoren heeft; betekent volgens mij wie de Heere had gekozen voor koning en niet wie Hij Uitverkoren had.

Terug naar “Archief”