Zelfmoord = verdoemenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 04 mar 2004 12:20

... o ja, en wat je zegt... ik denk niet veel, gewoon er zijn, laten merken dat die ander de moeite waard is...

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 04 mar 2004 12:25

Dan brand ik liever dan dat ik in zo'n liefdeloze God geloof.

En daar geloof ik ook niet in.

Als ik al in God geloof, dan is het in een liefdevolle, genadige God.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 04 mar 2004 12:29

kurtyo schreef:Dan brand ik liever dan dat ik in zo'n liefdeloze God geloof.

En daar geloof ik ook niet in.

Als ik al in God geloof, dan is het in een liefdevolle, genadige God.
Nietsche zei niet voor niets: de slechtste reclame voor het christendom zijn de christenen.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 04 mar 2004 12:30

Kan iemand een kind van God uit de Bijbel noemen die zelfmoord heeft gepleegd toen hij het niet meer zag zitten?

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 04 mar 2004 12:34

babbeltje schreef:Zijn kinderen kunnen ook ver gaan en dwalen, maar toch geloof ik dat God het niet toelaat als Zijn kinderen zelfmoord plegen, zover gaat God toch niet?

Kan ik hieruit dan de conclusie trekken dat iedereen die zelfmoord pleegt geen kind van God is? Zelfs een kind van God kan op een gegeven moment zo diep in de put zitten dat hij het zicht op God (tijdelijk) kwijt is. Is het dan geen kind van God meer? Hij blijft het gewoon. In zo'n "uitzichtloze" situatie kan ook een kind van God zichzelf iets aandoen. Maar het blijft een moeilijk onderwerp, dat ben ik met de anderen wel eens.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Vin

Berichtdoor Vin » 04 mar 2004 12:38

caprice schreef:Kan iemand een kind van God uit de Bijbel noemen die zelfmoord heeft gepleegd toen hij het niet meer zag zitten?

De moeilijkheid zit em er ook in dat zelfs de Bijbel nauwelijks oordeelt over het zieleheil van personen, maar toch denken wij het beter te weten.

caprice

Berichtdoor caprice » 04 mar 2004 12:40

Vin schreef:
caprice schreef:Kan iemand een kind van God uit de Bijbel noemen die zelfmoord heeft gepleegd toen hij het niet meer zag zitten?

De moeilijkheid zit em er ook in dat zelfs de Bijbel nauwelijks oordeelt over het zieleheil van personen, maar toch denken wij het beter te weten.

Ga dan iedereen na in de Bijbel die zelfmoord pleegde. (Saul, Judas,...).
Waren dat duidelijk kinderen van God?

Vin

Berichtdoor Vin » 04 mar 2004 12:42

caprice schreef:Ga dan iedereen na in de Bijbel die zelfmoord pleegde. (Saul, Judas,...).Waren dat duidelijk kinderen van God?

Moet elk kind van God duidelijk kind van God zijn?
Los daarvan, lieve Caprice, het is niet relevant. Je draait het verhaal om en daar kun je geen conclusies uit trekken.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 04 mar 2004 12:44

caprice schreef:
Vin schreef:

Ga dan iedereen na in de Bijbel die zelfmoord pleegde. (Saul, Judas,...).
Waren dat duidelijk kinderen van God?
Saul was kind van God, hij was de gezalfde des Heeren. (en hij was/ werd psychisch gestoord) Lees de eerste jaren van Saul eens, hoeveel van wat hij deed van geloof getuigde!

1 sam 10:6 e.v: Dan zal de Geest des Heeren u aangrijpen, gij zult met hen in geestervervoring geraken en tot een ander mens worden. Wanneer deze tekenen aan u geschieden, doe dan wat uw hand vindt, want God is met u. (...) Terwijl hij zich omkeerde om van Samuel weg te gaan, schonk God hem een ander hart. En al de genoemde tekenen geschieden op die dag. Vers 24: Ziet gij wel, wie de Here verkoren heeft? Want er is niemand als hij onder het gehele volk.

Hij was bekeerd en pleegde zelfmoord.
Laatst gewijzigd door @mic op 04 mar 2004 12:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 04 mar 2004 12:45

Vin schreef:
caprice schreef:Ga dan iedereen na in de Bijbel die zelfmoord pleegde. (Saul, Judas,...).Waren dat duidelijk kinderen van God?

Los daarvan, lieve Caprice, het is niet relevant. Je draait het verhaal om en daar kun je geen conclusies uit trekken.

Draait caprice het om, of draaien jullie er met zn alle om heen en denken jullie dat God alleen maar liefde is, God is barmhartig maar hij is ook rechtvaardig en het zo rechtvaardig van God zijn als Hij ons alle straft, om wat voor zonde dan ook.

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 04 mar 2004 12:48

Ik ken iemand die zelfmoord heeft gepleegd....Hij zat bij ons in de kerk. Die persoon was manisch-depressief en heeft verschillende periodes van depressie gehad, waarvan 1 hem fataal geworden is.
Ik kan van hem niet zeggen dat hij niet geloofde, maar zijn ziekte was zo ernstig en zat zo in zijn denken dat hij geen andere uitweg meer zag.
Ik vind dan eigenlijk ook niet dat wij als mensen het recht hebben om daarover te oordelen. God is een God die vergeeft. Ik keur zelfmoord niet goed, maar ik denk dat God machtig en vergevend genoeg is om ook deze zonde te vergeven!

Vin

Berichtdoor Vin » 04 mar 2004 12:50

babbeltje schreef:
Vin schreef:

Draait caprice het om, of draaien jullie er met zn alle om heen en denken jullie dat God alleen maar liefde is, God is barmhartig maar hij is ook rechtvaardig en het zo rechtvaardig van God zijn als Hij ons alle straft, om wat voor zonde dan ook.

Nee, Caprice draait het om. Dit is gewoon een kwestie van logisch denken. Als je zwart schaap ziet kun je niet zeggen dat schapen alleen zwart zijn, je hebt gewoon geen wit schaap gezien.

God is inderdaad rechtvaardig. Dus? En Hij straft. Dus? Maar? Waarom blijf je steken bij "god is rechtvaardig"?
Laatst gewijzigd door Vin op 04 mar 2004 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 04 mar 2004 12:51

Skoezie schreef:Was mijn vriend wel geroepen toen hij met zijn auto over de kop flikkerde, op te kop tegen de boom knalde en levend verbrande?

Blijkbaar wel. God laat iemand sterven wanneer het de tid voor die persoon is. En hoe dat dan gebeurt..... Voor achterblijvers kan het heel moeilijk te rijmen zijn, zeker als diegene overlijdt na een ernstig ongeval (zoals boven). Maar wie zijn wij om dan te zeggen dat God dan die persoon niet geroepen heeft? Er staat toch nergens in de Bijbel dat iedereen die God roept vredig overlijden? Al die christenen die in de Arena voor de leeuwen werden geworpen, is dat niet net zo gruwelijk (of misschien wel gruwelijker) dan bovengenoemd auto-ongeval?
Afbeelding

Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 04 mar 2004 12:54

babbeltje schreef:
Vin schreef:

Yep. Maar nu heb je nog niets gezegt babbeltje. Ja dat zelfmoord zonde is. Maar daar was al algemeen bekend.

Ik wacht nog steeds op argumentatie. De enige die als ik me goed herinner een poging tot heb zien doen zijn kruimel en caprice. Alleen draaien ze allebei de implicatie pijl om ('er is geen voorbeeld van dus is het niet zo'). MAar er staan wel voorbeelden, zie mijn vorige post.
Afbeelding

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 04 mar 2004 12:56

Doortje schreef:Ik vind het heel moeilijk om zelfmoord te vergelijken met een andere zonde. Is het wel vergelijkbaar met elkaar? Ik blijf erbij dat bekeerde mensen hun leven niet in eigen hand zullen nemen. Waarom zal je als je bekeerd bent zelfmoord plegen? je bent toch gelukkig? God kan Zijn kinderen heel diep erdoor laten gaan (ook psychisch), maar Hij zal het nooit toelaten dat ze een einde aan hun leven maken.

Ik weet zeker dat hier een tekst over in de bijbel staat, maar ik weet absoluut niet meer waar. Ik ga er naar op zoek!

Er wordt hier verweten dat de mensen die dit zeggen hard zijn. Maar waarom ben je hard? Als God dit nu zelf zegt? En God is niet alleen een lieve Vader, die iedereen wel in de hemel zal laten komen. God is ook rechtvaardig hoor.

Dus dan mag God in het beklaagdenbankje volgens jou, want Hij heeft het toegelaten dat zelfmoordenaars de ziekte depressiviteitkregen...

Gevolg: Ben je depressief? Dan heb je pech gehad en Christus offer is niet groot genoeg geweest...

Erg gewaagde stelling Doortje... zie voor onderbouwing van mijn stelling mijn posting op pagina 8.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Terug naar “Archief”