Moderator: Moderafo's
mystery schreef:Toen ik een meisje uit mijn kerk (GerGem) sprak, vertelde ze dat die-en-die naar de Hervormde kerk was gegaan... Dit zei ze op zo'n manier dat het wel een misdaad leek!!! Hoe erg ! Is toch ook wel hokjesdenken ofniet?
mystery schreef:Ik weet niet of het volgende helemaal met deze topic te maken heeft, maar oke. Hebben jullie dit ook weleens meegemaakt??
Toen ik een meisje uit mijn kerk (GerGem) sprak, vertelde ze dat die-en-die naar de Hervormde kerk was gegaan... Dit zei ze op zo'n manier dat het wel een misdaad leek!!! Hoe erg ! Is toch ook wel hokjesdenken ofniet?
DireStraits schreef:Ik ervaar vooral op de universiteit en in mindere mate bij de (sport)organisaties waar ik deel van uitmaak een grote openheid en interesse in het geloof. Ik kan met medestudenten een stuk beter over het geloof praten, zonder hokjes, vooronderstellingen en -oordelen dan met (vooral orthodox-) christelijke mensen. De afstand met open atheïsten is voor mij veel kleiner dan die met gesloten (bekrompen) christenen.
Wat ik wel heb gemerkt: veel mensen die in het verleden streng christelijk zijn geweest en zich daarvan hebben losgemaakt, hebben die openheid absoluut niet en zijn vaak alle interesse in het geloof kwijtgeraakt. Ben er in alle eerlijkheid nog steeds niet achter of dat nu aan hen ligt of aan hun voormalige geloof.
Lalage schreef:reactie op MariaMagdalena:
Jammer dat je alleen nog maar getuigt als mensen erom vragen. Bij mij gaat dat precies zo en ik baal ervan... ik wou dat ik, net zoals jij toen je net bekeerd was, aan iedereen zou vertellen wie Jezus is en wat Hij voor mij heeft gedaan. Maar nee, ik moet zo nodig eerst duidelijk maken dat ik niet wettisch ben en niet bij zo'n orthodoxe kerk hoor... Erg he... Ik heb wel boeken gelezen over evangelisatie, maar nog nooit iemand tot Christus mogen brengen. Waarschijnlijk bid ik er te weinig voor. Nouja verder kan je lezen in het topic over evangelisatie dat ik een tijdje geleden had geopend.
Back to topic!
DireStraits schreef:Wat ik wel heb gemerkt: veel mensen die in het verleden streng christelijk zijn geweest en zich daarvan hebben losgemaakt, hebben die openheid absoluut niet en zijn vaak alle interesse in het geloof kwijtgeraakt. Ben er in alle eerlijkheid nog steeds niet achter of dat nu aan hen ligt of aan hun voormalige geloof.
Aragorn schreef:Lalage schreef:reactie op MariaMagdalena:
Jammer dat je alleen nog maar getuigt als mensen erom vragen. Bij mij gaat dat precies zo en ik baal ervan... ik wou dat ik, net zoals jij toen je net bekeerd was, aan iedereen zou vertellen wie Jezus is en wat Hij voor mij heeft gedaan. Maar nee, ik moet zo nodig eerst duidelijk maken dat ik niet wettisch ben en niet bij zo'n orthodoxe kerk hoor... Erg he... Ik heb wel boeken gelezen over evangelisatie, maar nog nooit iemand tot Christus mogen brengen. Waarschijnlijk bid ik er te weinig voor. Nouja verder kan je lezen in het topic over evangelisatie dat ik een tijdje geleden had geopend.
Back to topic!
Jij hoeft ook niet iemand tot Christus te brengen. Dat doet Hijzelf wel, je kan hooguit als middel fungeren toch?
Roélla Ciliata schreef:DireStraits schreef:Wat ik wel heb gemerkt: veel mensen die in het verleden streng christelijk zijn geweest en zich daarvan hebben losgemaakt, hebben die openheid absoluut niet en zijn vaak alle interesse in het geloof kwijtgeraakt. Ben er in alle eerlijkheid nog steeds niet achter of dat nu aan hen ligt of aan hun voormalige geloof.
Ik ben ook één van de twee christenen in mijn klas. De meeste waar ik mee om ga gaan vrij positief met mijn geloof om. Er zit ook een jongen bij mij in de klas die vroeger Christelijk is opgevoed. Hij is degene die vaak alles wat met God en de Bijbel te maken hebt bespot. Vind ik super moeilijk! Ik heb ook wel een aantal discussies met hem gehad over wat hij zei en ook met zijn vriend en dan kunnen ze soms heel verontschuldigend op mij reageren. Zo van: wat moet ik nou met God? Wat heb ik nou aan de hemel?
Wat kan ik daar nou op antwoorden?!
Aragorn schreef:Lalage schreef:reactie op MariaMagdalena:
Back to topic!
Jij hoeft ook niet iemand tot Christus te brengen. Dat doet Hijzelf wel, je kan hooguit als middel fungeren toch?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten