LOKET RKK GESLOTEN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de

Berichtdoor schaapje » 26 mar 2013 09:36

http://www.youtube.com/watch?v=rTW5qNFGk4Y

Hier wat meningen van de rk gelovigen, van de rk leiders en van gelovigen die Maria- verschijning als occult zien op grond van het Woord en wat de Here Jezus verkondigde.

En hele mooi documentaire.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 mar 2013 10:20

Ik hoop dat Diak de vraag kan beantwoorden, zonder dat ik me eerst door een woud aan antikatholieke filmpjes en documenten heen hoef te worstelen, geplaatst door lieden die hun vooringenomen mening voor absolute waarheid willen doen doorgaan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 mar 2013 10:49

Optimatus schreef:Ik hoop dat Diak de vraag kan beantwoorden, zonder dat ik me eerst door een woud aan antikatholieke filmpjes en documenten heen hoef te worstelen, geplaatst door lieden die hun vooringenomen mening voor absolute waarheid willen doen doorgaan.

Mijn reactie was op die van @gml Optimatus.
Beetje dom als ik op jouw vraag zou reageren, want je vraagt wat de taak is van de maagd Maria, kennelijk heb je geen enkele moeite met de z.g. verschijningen en boodschappen die zij geeft.

En de absolutie Waarheid die staat in de Bijbel de absolute Waarheid komt uit de mond van de eniggeboren Zoon van God, Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven, als jij dat vooringenomen noemt..... :?:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 mar 2013 10:58

Lezen, schaap. Lezen.

Mijn vraag is wat de officiële leer van de RKK aangaande Maria is. Ik heb nergens goed- of afkeuring geuit inzake eventuele verschijningen of iets dergelijks. Als jij beweert of suggereert dat dit wel het geval is, dan raad ik je aan Exodus 20:16 nog even goed door te lezen en daarna Jakobus 5:16.

Ik ben geïnteresseerd in wat Diak (of wellicht Faramir) hierover te zeggen heeft.
Verder vind ik het erg vermakelijk om te zien dat jij een kelk in je avatar hebt, die juist bij de catholica in gebruik is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 mar 2013 11:18

http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 650&dos=32

Hier kunnen we alle antwoorden van het vaticaan vinden w.b. Maria.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 26 mar 2013 14:40

Optimatus schreef:Vanmorgen bladerde ik door de bundel "Laus Deo" en na het lezen van de teksten voor de rozenkrans bedacht ik me, dat ik nu toch eens zou willen weten wat nu precies "de functie" van Maria binnen het rooms-katholicisme is. Er zijn veel ideeën over hoe die zou kunnen zijn, maar wat is nu de officiële "taakomschrijving"?

Maria heeft geen functie of taakomschrijving. Ze is al vrij vroeg in het christendom aangeduid als de godmoeder, maar dat zegt NIETS over Maria, maar is alleen een ietwat omslachtige manier om de twee-naturenleer te omschrijven. Het zegt dus alleen iets over Jezus.

Maria wordt als heilige beschouwd, en we geloven dat ze lichamelijk in de hemel is opgenomen (dat gebeurt wel vaker, nietwaar). De Maria-devoties zijn talrijk en uitgebreid.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 26 mar 2013 14:45

gml schreef:Voor zover ik weet wordt er binnen de RK-Kerk beleden dat Maria een middelares is.

Ja, hoewel die term nauwelijks meer gebruikt wordt, omdat ze door de verschijning in Amsterdam controverse is gaan oproepen binnen de Kerk.

Met het feit dat Maria middelares, ook wel "kanaal van genade", wordt genoemd, wordt met name gewezen op het feit dat onze enige genade, Jezus, via Maria het vlees heeft aangenomen. Niet echt een controversieel punt binnen het christelijk geloof lijkt me.

Maria is volgens de rooms-katholieken de middelares oftewel de voorbidster tussen God en de mens.
Voorbidster, zoals er velen zijn. Zoals we ook voor elkaar kunnen bidden. Veel katholieken hechten wel veel waarde aan de voorbede van Maria.

Dat betekent niet dat je tot Maria moet bidden, je kunt alleen tot God bidden, volgens de rooms-katholieken. Je bidt volgens hen tot God via Maria, of via een andere heilige.
Nee, dat lijkt me niet. Ik kan tot jou bidden, ik kan tot iedereen bidden. Maar alleen God wordt aanbeden. Dat is een nuance-verschil dat buiten de catholica soms slecht begrepen wordt, maar het is er wel.

Dus dat lijkt op dit gebied toch nog behoorlijk Sola Scriptura te zijn, binnen de RK-Kerk, maar daar zit natuurlijk wel een addertje onder het gras, want de aandacht gaat dan al snel naar Maria, in plaats van naar God, lijkt mij ... Dus, Maria als middelares of voorbidster, dat is - voor zover ik weet - de enige concrete taak van Maria. Als iemand een aanvulling heeft, dan lees ik het graag.

De RKK wijst het Sola Scriptura af, dus dat is weinig relevant.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 26 mar 2013 14:46

schaapje schreef:http://www.youtube.com/watch?v=rTW5qNFGk4Y

Hier wat meningen van de rk gelovigen, van de rk leiders en van gelovigen die Maria- verschijning als occult zien op grond van het Woord en wat de Here Jezus verkondigde.

En hele mooi documentaire.

maar voor dit topic weinig relevant.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 26 mar 2013 14:47

Optimatus schreef:Ik hoop dat Diak de vraag kan beantwoorden, zonder dat ik me eerst door een woud aan antikatholieke filmpjes en documenten heen hoef te worstelen, geplaatst door lieden die hun vooringenomen mening voor absolute waarheid willen doen doorgaan.

:) ook die filmpjes en documenten mogen er zijn denk ik, maar in dit topic zijn ze eigenlijk weinig relevant. Het gaat hier niet over de vraag of de RKK gelijk heeft. Sterker, op een refo-forum zou je je zorgen moeten maken als men niet afwijzend staat tegen minimaal onderdelen van de RKK. Maar dit topic gaat simpelweg over de RKK, zonder oordeel.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 26 mar 2013 14:51

schaapje schreef:http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=650&dos=32

Hier kunnen we alle antwoorden van het vaticaan vinden w.b. Maria.

Natuurlijk is dit topic volledig overbodig voor wie zelf aan de studie wil.

De praktijk leert dat autodidacten, op elk gebied, vaak kritisch vermogen ontberen, en daardoor niet zelden met onjuiste interpretaties komen. Voor de RKK is dat niet anders.

Met alle vormen van respect, maar ik kom nogal dommigheden tegen als niet-katholieken beweringen doen over de RKK. Dit topic is een poging daarin dienstbaar te zijn, door antwoorden te geven vanuit katholieke hoek. Niet om te overtuigen, maar om te informeren. Niets meer, niets minder.

Als ik je iets kan leren over de RKK, heb ik mijn doel hier bereikt. Als jij dat vervolgens afwijst als onwaarheid, onbijbels, of wat dan ook, is dat niet mijn zaak. We hebben, gelukkig, sinds de Fransen ons land ontdeed van kerkelijke knoet, godsdienstvrijheid.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 mar 2013 15:59

diak2b schreef:Natuurlijk is dit topic volledig overbodig voor wie zelf aan de studie wil.

De praktijk leert dat autodidacten, op elk gebied, vaak kritisch vermogen ontberen, en daardoor niet zelden met onjuiste interpretaties komen. Voor de RKK is dat niet anders.

Met alle vormen van respect, maar ik kom nogal dommigheden tegen als niet-katholieken beweringen doen over de RKK. Dit topic is een poging daarin dienstbaar te zijn, door antwoorden te geven vanuit katholieke hoek. Niet om te overtuigen, maar om te informeren. Niets meer, niets minder.

Als ik je iets kan leren over de RKK, heb ik mijn doel hier bereikt. Als jij dat vervolgens afwijst als onwaarheid, onbijbels, of wat dan ook, is dat niet mijn zaak. We hebben, gelukkig, sinds de Fransen ons land ontdeed van kerkelijke knoet, godsdienstvrijheid.

Ik denk dat ik door het lezen van de RK documenten meer kan leren dan van jouw autodidactische leringen en dat zonder kritisch vermogen. 8)

Dus als ik jouw leringen afwijs dat ben ik daar volkomen vrij in.

Oh je zal wel één of andere geleerde graad hebben gehaald, maakt op mij geen indruk.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 26 mar 2013 17:47

schaapje schreef:Ik denk dat ik door het lezen van de RK documenten meer kan leren dan van jouw autodidactische leringen en dat zonder kritisch vermogen. 8)
Ik ben geen autodidact. Maar als jij geen gebruik wil maken van dit topic, is dat natuurlijk prima.

Dus als ik jouw leringen afwijs dat ben ik daar volkomen vrij in.
Dat is exact wat ik zei ja.

Oh je zal wel één of andere geleerde graad hebben gehaald, maakt op mij geen indruk.

Ik kom hier niet om indruk te maken op wie dan ook. Als jij geen gebruik wil maken van de dienst die ik in dit topic aanbied, prima.
Laatst gewijzigd door diak2b op 26 mar 2013 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 26 mar 2013 17:49

Mogelijk zinvol om de openingspost nog eens te herhalen, voorzover relevant

diak2b schreef:Loket: "alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK"

Beschikbaar voor vragen, of een luisterend oor voor meningen, stellingen, beledigingen desnoods. Maar uw loketist gaat alleen in op vragen, de rest wordt in dankbare stilte aangehoord.

Aan dit loket zal de loketist proberen alle vragen te beantwoorden over de RKK. Leer, tradities, liturgie, zedelijkheidsleer, you name it. Uitgangspunt is de katholieke leer van 20 eeuwen, de Bijbel volgens de katholieke canon, en de praktijk van vandaag. Doel is niet de propaganda van het geloof, maar het beantwoorden van feitelijke vragen en het eventueel wegnemen van onjuiste visies, waandenkbeelden en vooroordelen. Desgewenst zullen bronnen worden aangedragen, en antwoorden zullen gebaseerd worden op controleerbare feiten, die onafhankelijk zijn van christelijke denominatie. Wel wordt als feit aangenomen, wat tenslotte iedere deelnemer aan dit forum toch al als feit accepteert: de juistheid van het apostolisch credo, en het feit dat de Bijbel het gezaghebbend woord van God is. In beantwoording wordt maximaal respect betracht voor de reformatie, maar dit betekent niet dat de leer der reformatoren als juist, gezaghebbend of feitelijk wordt geaccepteerd. Dat laatste zou beantwoorden van vragen immers onmogelijk maken.

Uw vaste loketist: diak2b. Andere loketisten kunnen inspringen naar believen, maar vriendelijk verzoek is wel om dan even je geloofspapieren te tonen, zodat vragenstellers de antwoorden zo goed mogelijk in een context kunnen plaatsen. Voor niet-katholieke loketisten komt daar een aanvullend verzoek bij: maak minimaal aannemelijk dat je weet waarover je praat. Er is werkelijk geen haar op mijn hoofd dat wil beweren dat niet-katholieken minder van de RKK zouden weten, maar helaas heb ik al veel te vaak moeten waarnemen dat sommige protestanten rabiate flauwekul over de RKK als feiten presenteren, gebaseerd op wat de dominee gezegd heeft, of wat de één of andere papenvreter bedacht heeft, of op basis van misverstaan van zelf geselecteerde teksten, citaten en documenten.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 mar 2013 18:45

diak2b schreef:Ik kom hier niet om indruk te maken op wie dan ook. Als jij geen gebruik wil maken van de dienst die ik in dit topic aanbied, prima.

Als jij je diensten wil aanbieden, doe dat dan in waarheid en vermeldt wat de rkk over Maria schrijft in de documenten, want wat jij hierboven schrijft gaat daar totaal tegen in.

En de opmerking dat Maria ten hemel is gevaren met daarachter tussen haakjes ....dan gebeurd wel vaker nietwaar.....vindt ik zeer respectloos.

En zijn we niet allen een autodidact? Jij hebt wat je geleerd hebt toch ook van horen zeggen?
Zo ook degene die zelf op onderzoek gaan, maar ik denk dat deze laatste n.m.i. wat meer kritisch vermogen hebben, en dat ontbreekt er ten ene male bij allen die dwepen bij de rkk

Vertel eens eerlijk wat Maria is voor de rkk

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 mar 2013 18:59

En nu komen wij tot de kern: hoe oefent Maria dit koningschap van dienstbaarheid en liefde uit? Door over ons, Haar kinderen te waken: kinderen die zich tot Haar in het gebed richten, om Haar te danken of om Haar moederlijke bescherming en hemelse hulp te vragen, nadat we ons misschien van weg hebben vergist, beklemd door verdriet of angst door de droeve wederwaardigheden die het leven verstoren. In de sereniteit of het duister van ons leven, richten wij ons tot Maria, vertrouwend op Haar blijvende voorspraak opdat Zij van Haar Zoon voor ons alle genaden en nodige barmhartigheid zou verkrijgen voor onze pelgrimstocht op de wegen van de wereld. Aan Hem die de wereld regeert en de bestemming van het heelal in Zijn hand houdt, richten wij ons met vertrouwen, door de tussenkomst van de Maagd Maria. Reeds eeuwen wordt Zij aanroepen als Koningin van de hemel; acht keer wordt Zij in de litanie van de Heilige Maagd Maria aanroepen als Koningin van de engelen, van de aartsvaders, profeten, apostelen, martelaren, belijders, maagden, van alle heiligen en van de gezinnen. Het ritme van deze oude aanroepingen en dagelijkse gebeden zoals het “Salve Regina”, helpen ons begrijpen dat de Heilige Maagd Maria, onze Moeder die in de heerlijkheid van de hemel naast haar Zoon Jezus is, altijd met ons is in het dagelijkse verloop van ons leven.
De titel van koningin is dus een titel van vertrouwen, vreugde, liefde. En wij weten dat Zij die het lot van de wereld in handen heeft, goed is, dat Zij ons bemint en ons in onze moeilijkheden helpt.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Moeder Gods
Moeder van de Kerk
Onbevlekt hart
Vrouw van alle volkeren
Koningin van de hemel

Kijk dit zijn de titels die de rkk heeft gegeven aan Maria dat is heel wat anders @diak dan wat jij hierboven hebt gepost.

Maria die zou het lot van de wereld in handen hebben.....tja wat moet je daar nou op antwoorden?

Hoezo Maria heeft geen functie of taakomschrijving?

Terug naar “Archief”