1a2b3c schreef:Ik vind dat jij juist op een vreemde manier de Bijbel gebruikt. Je pakt een tekst uit de ene situatie, en plakt die zo over op een heel andere situatie. En verrassing: hij past niet!
Je moet kijken tegen wie iets gezegd wordt -gelovig, ongelovig, Jood, heiden, een bepaalde groep mensen .... - wat het thema van het onderwerp is, met welk doel er iets staat, in wat voor situatie .....
schelpje3 schreef:En nee, je hoeft de Bijbel niet op deze manier te lezen, dat is geen recht doen aan Gods Woord.
Want gebeurtenissen in het O.T. zijn een voorafschaduwing voor dingen die gebeuren in het N.T.
1a2b3c schreef:Tja, dan zal het wel verkeerd in mijn Bijbel staan. Ik heb je in loop van de tijd al zoveel schriftplaatsen geciteerd, maar jij blijft vasthouden aan de overleveringen van mensen. Al zijn het honderd keer dominees of oudvaders oid, het blijven mensen.
Ik bedoel dat bijv. de uitverkiezing er niet staat voor de ongelovigen, de vaste spijze is niet bedoelt voor een baby in het geloof, tempeldienst, besnijdenis e.a. is niet voor de heidenen bedoelt.
Schijnheiligheid en wetticisme werden hard aangepakt in de Bijbel, maar tegen bijv. de vrouw die in overspel gegrepen was, werd een heel andere toon aangeslagen.
Als je daar geen oog voor hebt dan kan het gebeuren dat je lievig doet tegen de verkeerde en zet je een grote mond op tegen iemand die dat juist niet nodig heeft.
Dingen die in de context van een bepaald thema staan, zijn echt niet altijd toe te passen op een heel ander onderwerp.
Een profetie over Israël gaat ook over Israël, dat kun je niet zomaar op alle gelovigen toepassen. Lees de brieven van Paulus aan de -inmiddels gelovige- heidenen, die zijn aan hen gericht.
Als jij voor het eten tegen je kinderen roept 'allemaal komen' sta je ook raar te kijken als de hele buurt komt aanrennen en dat op zichzelf toepassen omdat ze vinden dat zij ook bij 'allemaal' horen.
Toen de stokbewaarder vroeg wat hij doen moest om zalig te worden zei Paulus niet - net als Jezus tegen de rijke jongeling - verkoop alles wat je heb, geef het de arme en je zult een schat hebben in de hemel. Nee het werd: geloof in de Heere Jezus Christus, en je zult zalig worden .... Verschillende situaties al is het dezelfde vraag.
Nou ja, zo kan ik nog wel even door gaan. Het lijkt me vrij duidelijk dat we de zaken moeten onderscheiden, en ook dat alles in de eerste plaats de primaire betekenis moet houden.
Dan kun je idd wel vaak lijnen trekken, maar dat moet zorgvuldig gebeuren.