Is het een probleem voor de zondvloed

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JHM
Kapitein
Kapitein

Re: Is het een probleem voor de zondvloed

Berichtdoor JHM » 22 mar 2013 15:43

Lock&Stock schreef:Wees dan consequent en hecht ook geen waarde aan elke andere wetenschappelijke uitspraak of toepassing. Maw, waarom gebruik je dan nog internet?

Schijft de atheist op een christelijk forum, over consequent gesproken :mrgreen:
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

antoon

Berichtdoor antoon » 22 mar 2013 15:45

Dat is onzin en dat weet je.

Om in de sfeer van je naam te blijven, je kan niet afsluiten met een dooddoener, oa de geschreven historie geeft veel bevestigingen voor tijdschema van 6000 jaar

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 22 mar 2013 15:46

JHM schreef:Om diezelfde reden hecht ik persoonlijk geen enkele waarde aan dateringen en uitspraken die de moderne wetenschap doet over ontstaan van leven en oudheid van objecten. Voor mij is er namelijk geen enkele twijfel dat de God van Israel, de Enige; heelal, aarde en mens schiep. Hoe Hij dat deed en binnen welk tijdsbestek is voor mij irrelevant aan het waarom.

Nou spreek je jezelf tegen. Aan de ene kant vertrouw je op wetenschappelijke dateringen die aangeven dat schrift slechts 6000 jaar bestaat. Aan de andere kant wantrouw je diezelfde methodes als ze bevestigen dat er beschavingen hebben bestaan van ouder dan 6000 jaar. Zodra het niet meer overeenkomt met jouw interpretatie van de bijbel hecht je er ineens geen waarde meer aan. Oftewel je twijfelt nooit aan je eigen interpretatie van de bijbel. Onterecht trouwens, want als er een heilig boek is zonder fouten betekent niet direct dat jouw interpretatie direct heilig en zonder fouten is.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 22 mar 2013 15:48

JHM schreef:Schijft de atheist op een christelijk forum, over consequent gesproken :mrgreen:

Sorry maar die vergelijking snap ik niet. Daarnaast ben ik helemaal geen atheist...

Kan ik uit deze reactie op maken dat je niet inhoudelijk op die van mij kan of wil ingaan?

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 22 mar 2013 15:49

antoon schreef:Om in de sfeer van je naam te blijven, je kan niet afsluiten met een dooddoener, oa de geschreven historie geeft veel bevestigingen voor tijdschema van 6000 jaar.

Nogmaals, als er schrift bestaat van ongeveer 6000 jaar oud dan betekent dat per definitie dat de aarde ouder is dan 6000 jaar.

antoon

Berichtdoor antoon » 22 mar 2013 15:53

ou spreek je jezelf tegen. Aan de ene kant vertrouw je op wetenschappelijke dateringen die aangeven dat schrift slechts 6000 jaar bestaat. Aan de andere kant wantrouw je diezelfde methodes als ze bevestigen dat er beschavingen hebben bestaan van ouder dan 6000 jaar. Zodra het niet meer overeenkomt met jouw interpretatie van de bijbel hecht je er ineens geen waarde meer aan. Oftewel je twijfelt nooit aan je eigen interpretatie van de bijbel. Onterecht trouwens, want als er een heilig boek is zonder fouten betekent niet direct dat jouw interpretatie direct heilig en zonder fouten is.

De beschaving begon in de halve maan (Mesopotamië) en daar omheen rond 6000 jaar geleden, dat bevestigen van oudere beschavingen nemen we maar met een grote korrel zout.

Nogmaals, als er schrift bestaat van ongeveer 6000 jaar oud dan betekent dat per definitie dat de aarde ouder is dan 6000 jaar.

inderdaad maar dan zal men met bewijzen moeten komen
Laatst gewijzigd door antoon op 22 mar 2013 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 22 mar 2013 15:53

antoon schreef:Om in de sfeer van je naam te blijven, je kan niet afsluiten met een dooddoener, oa de geschreven historie geeft veel bevestigingen voor tijdschema van 6000 jaar

Dus de steentijd, de bronstijd, etc hebben niet bestaan? Ook al zijn daar bergen, maar dan ook bergen archeologisch bewijs voor? Je slaat gewoon alle vroege beschavingen over omdat die niet in je straatje passen?

http://en.wikipedia.org/wiki/Civilizati ... ilizations

antoon

Berichtdoor antoon » 22 mar 2013 15:57

Vanaf welk tijdstip in de geschiedenis is Wiki ineens geheel betrouwbaar, iedereen kan daar wat schrijven, harde bewijzen daar gaat het om en geen halfzachte verhaaltjes als met de evolutie theorie.

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 22 mar 2013 16:01

antoon schreef:inderdaad maar dan zal men met bewijzen moeten komen[.

Ow die zijn er ook genoeg, maar zelfs die bewijzen heb je dus niet eens nodig om te kunnen bedenken dat de mensheid ouder dan 6000 jaar moet zijn. Je zegt 'inderdaad' maar wat volgt staat er dan weer compleet haaks op. Wat snap je nou niet aan het feit dat als geschriften 6000 jaar oud zijn de mensheid sowieso een stuk ouder moet zijn? Denk je dat hele talen en grammatica afspraken direct geopenbaard werden aan de mensheid?

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 22 mar 2013 16:02

Lock&Stock schreef:Sorry maar die vergelijking snap ik niet.

Ik begrijp jouw vraag evenmin. Ik heb het over de uitspraken die moderne wetenschap doet over het ontstaan van leven en oudheid van objecten en jij begint over internet.

Lock&Stock schreef:Daarnaast ben ik helemaal geen atheist...

Wat hang jij aan?

Lock&Stock schreef:Kan ik uit deze reactie op maken dat je niet inhoudelijk op die van mij kan of wil ingaan?

Ik wil wel ingaan op je vraag maar ik begrijp het vergelijk niet dat je trekt.

antoon

Berichtdoor antoon » 22 mar 2013 16:12

Ow die zijn er ook genoeg, maar zelfs die bewijzen heb je dus niet eens nodig om te kunnen bedenken dat de mensheid ouder dan 6000 jaar moet zijn. Je zegt 'inderdaad' maar wat volgt staat er dan weer compleet haaks op. Wat snap je nou niet aan het feit dat als geschriften 6000 jaar oud zijn de mensheid sowieso een stuk ouder moet zijn? Denk je dat hele talen en grammatica afspraken direct geopenbaard werden aan de mensheid?

Nogmaals bewijzen zijn nodig geen verhalen ophangen op christelijke fora omdat men de bijbel niet wil vertrouwen of nu eenmaal zoekende is, er zijn er minstens 3/4 hier op het forum die je netjes te woord willen staan maar ik helaas niet, ik verbeuzel mijn tijd hier niet aan, ik heb nu al zoveel van die wilde varianten gelezen, ik word er een beetje moe van.
Alleen maar herhalen is geen argument Harmonica laat staan een bewijs die zijn er gewoon niet, niet eentje, of je moet het als bewijs zien als men van een tand en een botje een mensaap maakt of een of ander gedrocht tekent op de werktafel, laat mij niet hard lachen, wil je het werkelijk wetenschap noemen dan raken we mogelijk uitgepraat
ik heb belangrijker dingen te doen.

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 22 mar 2013 16:14

antoon schreef:De geschiedenis gaat gewoon niet verder terug dan ongeveer 6000 jaar, dat is allemaal te traceren schrift, genees kunst, volkeren, verslagen en noem maar op zodra men begint over iets wat ouder zou zijn is het allemaal even vaag en warrig.
Wat ik wel geloof is dat de aarde opzich ouder, God schiep de aarde, in overeenstemming ook met de wetenschap dat de aarde een begin gehad heeft, dan begint de menselijke geschiedenis te beginnen met Adam en Eva
Echter tussen het formeren van de aarde, en het begin van de schepping van mens en dier kan er een behoorlijke ruimte zitten. ik spreek dienaangaande de wetenschap daarover niet meteen tegen.

Dat is dus gedateerd met dezelfde methodes die aangeven dat er beschavingen zijn van 10.000 jaar oud. Je kan niet wetenschap gebruiken om aan te tonen dat de aarde 6000 jaar oud is als exact dezelfde wetenschap concludeert dat er beschavingen zijn ouder dan 6000 jaar. Wat je eigenlijk nu zegt is, ik vertrouw dateringsmethodes met uitkomsten tot 6000 jaar, maar als diezelfde dateringsmethodes uitkomsten hebben ouder dan 6000 jaar dan vertrouw ik ze niet meer. Hoe inconsequent. Oprechte vraag trouwens, zou je dezelfde overtuigingen hebben als je er niet heilig overtuigd van was dat de bijbel leert dat de aarde 6000 jaar oud is?

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 22 mar 2013 16:18

antoon schreef:Nogmaals bewijzen zijn nodig geen verhalen ophangen op christelijke fora omdat men de bijbel niet wil vertrouwen of nu eenmaal zoekende is, er zijn er minstens 3/4 hier op het forum die je netjes te woord willen staan maar ik helaas niet, ik verbeuzel mijn tijd hier niet aan, ik heb nu al zoveel van die wilde varianten gelezen, ik word er een beetje moe van.
Alleen maar herhalen is geen argument Harmonica laat staan een bewijs die zijn er gewoon niet, niet eentje, of je moet het als bewijs zien als men van een tand en een botje een mensaap maakt of een of ander gedrocht tekent op de werktafel, laat mij niet hard lachen, wil je het werkelijk wetenschap noemen dan raken we mogelijk uitgepraat
ik heb belangrijker dingen te doen.
[/quote]

Nee, het is jouw interpretatie van de bijbel en daarmee stel je dat jouw visie heilig is en niet de bijbel zelf. Maar prima als je er verder niet op in wilt gaan en vooral nooit aan je eigen interpretaties durft te twijfelen...

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 22 mar 2013 16:24

antoon schreef:Vanaf welk tijdstip in de geschiedenis is Wiki ineens geheel betrouwbaar, iedereen kan daar wat schrijven, harde bewijzen daar gaat het om en geen halfzachte verhaaltjes als met de evolutie theorie.

Het gaat niet om Wikipedia, het gaat om de bronnen die Wikipedia zelf gebruikt. Daar zit de echte wetenschap. Wikipeia is gewoon een makkelijke referentiebron.

Maar kom op antoon, elke archeoloog zal je vertellen en onderbouwen dat er overal ter wereld bergen aanwijzingen voor de steen-, brons- en ijzertijd alsmede de aller eerste beschavingen te vinden zijn.

En harde bewijzen? Hahaha, ooooh de ironie....

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 22 mar 2013 16:25

Harmonica schreef:Nou spreek je jezelf tegen. Aan de ene kant vertrouw je op wetenschappelijke dateringen die aangeven dat schrift slechts 6000 jaar bestaat. Aan de andere kant wantrouw je diezelfde methodes als ze bevestigen dat er beschavingen hebben bestaan van ouder dan 6000 jaar.

Daar heb je gelijk in, maar als de mens 6.000> jaar oud verbaast dat me helemaal niets. Dat is ook de reden waarom ik meer waarde hecht aan het waarom dan het hoe, het hoe voegt namelijk niets toe aan het waarom.

Harmonica schreef:Zodra het niet meer overeenkomt met jouw interpretatie van de bijbel hecht je er ineens geen waarde meer aan.

Hoe kom je daar zo bij?

Harmonica schreef:Oftewel je twijfelt nooit aan je eigen interpretatie van de bijbel.

Leg eens uit dat ik niet twijfel aan mijn eigen interpretatie?

Harmonica schreef:Onterecht trouwens, want als er een heilig boek is zonder fouten betekent niet direct dat jouw interpretatie direct heilig en zonder fouten is.

Heb ik ergens gesteld dat wat is schrijf keiharde waarheid is?

Terug naar “[Religie] - Open forum”