Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
elbert schreef:Het gaat in dit topic niet om de persoonlijke motivatie, maar om de vraag of de Bijbel het zweren van een eed toelaat/goedkeurt.
boer schreef:Laat uw ja ja zijn en uw nee nee, is voor mij voldoende bewijs, daar hoeft helemaal geen catechismus uit Heidelberg meer bij
En trouw zweren aan een mens, ook al is het een ''koning'' , is m.i. helemaal uit den boze.
Vestig op prinsen geen betrouwen.
(laat staan eeuwige trouw aan een feilbaar mens)
boer schreef:Wat zijn we dan, joden?
Paulus heeft het in zijn brieven toch echt over heidenen, waarmee hij niet-joden bedoelt.
Maar ja, dat klopt.
Vraag het de religieuze jood, en zelfs die zal beamen dat de heiden zich aan de noachitische wet dient te houden, niet de wet aan israel die het bij Sinai kreeg, die was slechts tijdelijk en voor hen alleen, opdat ze tot de komst van Christus zouden weten wie het vleesgeworden Woord zou zijn.
Hand 15:19,20,28,29.
Galaten 3;15-22
Optimatus schreef:
Wij zijn christenen.
boer schreef:ja, blijft staande.
Is God als getuige oproepen niet iets heel anders als zweren bij God?
boer schreef:Ik hou me aan wat Jezus en zijn broeder zei, als je het niet erg vindt.
Het gefarizee over woorden, wetten en ander gemuggezift is niet echt stichtend.
Maar in grote lijnen, (nog maar een keer) denk ik dat wij altijd de waarhied zouden moeten spreken en de wereld van ons zou moeten zeggen, als hij of zij (als christen) ja zegt is het ook ja.
Dat we er op die manier uitspringen, door onze eerlijkheid en in naleving van Hem
Nee, dat is niet iets anders.boer schreef:ja, blijft staande.
Is God als getuige oproepen niet iets heel anders als zweren bij God?
Jazeker, maar Hem als getuige aanroepen betekent dat je onderstreept dat Hij dat is en van jou ook mag zijn. Daarmee onderstreep je ook dat je de volle consequentie voor je uitspraak aanvaardt.boer schreef:En wanneer we iets zeggen of beloven, (al iets sterker) is God geen getuige?
Mee eens, want een eed is sowieso niet iets alledaags. Dat is iets wat een officieel gewicht heeft en dus een uitzondering is en ook zou moeten zijn. Zoals bijvoorbeeld bij een ambt voor de overheid, die Gods dienares is.boer schreef:In de alledaagse omstandigheden dienen wij dus niet de naam van God te gebruiken als Getuige .
2 opmerkingen:benefietdiner schreef:@elbert,
Bij Mattheus 5 :34 staat ‘zweert ganselijk niet’. Dat zijn toch geen misverstane woorden vooral met het uitdrukkelijk woord ‘ganselijk’ er bij. De statenvertalers zeggen dat het woord ganselijk moet zijn ‘lichtvaardig, onnodig of bedrieglijk’. Welke Bijbel vertaling je er ook op nakijkt geen één verzwakt het woord ganselijk ze gebruiken wel andere woorden maar zeggen toch allemaal uitdrukkelijk dat Jezus gezegd heeft niet te zweren. Als het zo uitdrukkelijk door Jezus gezegd is is het dan wel juist van de kanttekenaren om te zeggen dat het waarschijnlijk iets anders betekent als wat er staat om dat andere in de Bijbel, waar de kanttekenaren naar verwijzen, dit gebod van Jezus -- waarschijnlijk? -- overtreden. Want zo kan je het dan toch ook stellen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten