JANVV
de kritiek op de rkk is niet dat ze de bijbel niet hebben of niet leren, maar dat ze er heel veel naast hebben dat er mee in strijd is! Jezus zei al dat je geen twee heren kan dienen. de rkk doet dat wel. voor sommigen is dat onder de bottomline.
Allereerst, ik zou mij willen beperken tot het christendom. De islam is wat anders. Vooropgesteld dat ik persoonlijk nooit lid zou kunnen zijn van een instituut zoals de RKK of de jehova's. Ik ben het met veel denkbeelden oneens en veel ervan zijn niet terug te voeren op de Bijbel. Nu weer met de nieuwe paus. Het is mooi en indrukwekkend om te zien, toch heb ik de indruk dat deze kerk een doel op zichzelf is geworden, waar het doel zou moeten zijn Christus de Gekruisigde. Een organisatie waar het gaat over schoonheid van de liturgie, mooie gewaden, choreografie etc. Bijzaken. Het staat ver af van een eenvoudig figuur als Jezus van Nazareth. Die had aan het woord genoeg, net als veel andere christenen.
Krijgt een buitenstaander zo een goede indruk van het christendom en wat de kern is. Dat betwijfel ik.
Maar toch,
met het oog op de buitenstaander, degene die nog gewonnen moet worden voor het Evangelie, ben ik ook van mening dat we de verschillen niet moeten uitvergroten. Er zijn genoeg goede zaken binnen de RKK. Christus staat nog steeds centraal, al rukt Maria weer op. De bijbel wordt nog voorgelezen. De gebeden gezegd. Als je bv in Mexico een RKK bezoekt zie je dat het voor 90% gaat om Maria. Dat is natuurlijk doorgeschoten. In Nederland is dat toch anders.
Verder valt mij op dat je een tekst uit zijn verband haalt. 2 heren dienen. Dat moeten we niet doen. Dat ging niet over de PKN en de RKK. Altijd uitgaan van de de context. Voor dat je het weet laat je de Bijbel buikspreken. Dat heeft al genoeg schade aangericht.
Het kan echter nooit kwaad intern de verschillen te bespreken, in de hoop dat er een wending ten goede optreedt. Maar zolang de één zich beter weet dan de ander, wordt het niks. Dan is er dus geen "wij". En dan heb ik nog niet eens over het gekibbel tussen protestanten. Dat is natuurlijk helemaal het heidendom ten top. Heel bedroevend. Laten we daar eerst aan gaan werken. De PKN heeft al een uitnodiging voor een gesprek gestuurd.