De laatste tijd komen er heel veel meldingen over seksueel misbruik bij kinderen binnen kerken naar buiten. Hier maak ik me erg zorgen over, ook omdat het het imago van het christendom tot op het bot verziekt!

Moderator: Moderafo's
Diamantje schreef:De laatste tijd komen er heel veel meldingen over seksueel misbruik bij kinderen binnen kerken naar buiten. Hier maak ik me erg zorgen over, ook omdat het het imago van het christendom tot op het bot verziekt!![]()
Wat moeten we daar nou mee, want volgens sommige stromingen (bijv. katholicisme), telt het celibaat heel erg mee. Maar je hebt dan altijd mensen die het dan maar op kinderen botvieren, om het zo maar te zeggen. Zou daar een oplossing voor zijn, om het meer te voorkomen???
Pcrtje schreef:Uit onderzoek blijkt dat het percentueel ongeveer net zoveel voorkomt in de RKK als in andere kerkstromingen, dus wat dat betreft zijn we als christenen allemaal 'even zondig'.
Faramir schreef:Er valt niets goed te praten. Wel kan men het binnen de context zetten. Mensen verstaan dat al snel onder goedpraten.
Wat je er praktisch mee kan is dat je bij je eigen gemeente/parochie nagaat of er protocollen zijn voor het werken met kinderen. Bijvoorbeeld dat een volwassene nooit alleen mag zijn met een kind. Maar ook met protocollen voorkom je niet dat een kwaadwillend persoon vroeg of laat toch kans zal zien.
(Kinder)misbruik is iets wat in de gehele samenleving plaatsvind. Van kinderopvang tot middelbare-school, van voetbal tot scouting en van kerk tot het eigen gezin/familie. Het is gruwelijk en ik zie zo niet wat er gedaan kan worden om dit effectief een halt toe te roepen.
Kvinna schreef:Ik denk dat een groot probleem van mensen die 'op kinderen vallen' is, dat het juist zo ontzettend moeilijk is om er mee naar buiten te komen. Wie kun je genoeg vertrouwen? Het laatste wat je wil, is een stigma als kindermisbruiker. Mensen slaan nu eenmaal op tilt als er een kans is dat iemand aan kinderen zit, dus als jij die neiging heb biecht je dat niet zomaar op.
Stel dat je het aan je huisarts vertelt. Misschien heeft hij wel een meldplicht.
Stel dat je het aan een broer of goede vriend vertelt. Dan mag je misschien niet meer in de buurt van zijn kinderen komen.
Stel dat je het als geestelijke aan een meerdere vertelt. Wat gebeurt er dan?
Pcrtje schreef: Uit onderzoek blijkt dat het percentueel ongeveer net zoveel voorkomt in de RKK als in andere kerkstromingen, dus wat dat betreft zijn we als christenen allemaal 'even zondig'. Wat je ermee moet? Ik probeer in gesprekken waarin dat naar voren komt altijd te benadrukken dat christenen net zo zondig zijn als anderen, en ik laat duidelijk merken dat ik het ook zeer jammer vind. Ga het vooral niet goedpraten...
Diamantje schreef:Eerlijk gezegd dacht ik ook dat het bij die geestelijken ook vaak zo was, dat ze niet écht pedofiele gevoelens hadden. Maar meer dat ze niet mochten trouwen en dat sommigen dan zo slecht waren dat ze het dan maar op kinderen kwijtwilden.
Janvanverweg schreef:de wereld is 'over-sexed' en gefocussed op behoefte bevrediging. de bijbel roept ons op om de naaste lief te hebben. welke Heer dienen we? en wie kunnen we helpen om dat ook te doen?
Floppie schreef:Het probleem is dat de seksuele prikkeling beduidend groter is dan in het verleden. Hoe jammer het misschien ook is, maar daar is erg weinig aan te doen. Het wordt wel geprobeerd, maar de druk is enorm.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten