schelpje3 schreef:Ik heb hierboven al uitgelegd, het gaat er niet om wat wij wenselijk achten, maar wat eist God van ons!
Mijn precieze standpunt lijkt mij glashelder, als je tenminste mijn reacties hebt gelezen.
Een kind hoort op te groeien in een man-vrouw gezin, vader EN moeder, zo is de scheppingsorde.
Dat er daarna een klad is ingekomen, door allerlei varianten aan te brengen, is dus ONbijbels.
Maar inmiddels zijn we zover met de wereld meegegaan, dat onderdehand niks meer gek wordt gevonden geloof ik.
Ach, maakt het uit, als het kind maar liefde krijgt..
Dus als ik het goed begrijp zijn Samuel, Ruth, Jozef, Jakob, Jezus etc. niet grootgebracht volgens de eis van God? We hebben zo vaak een modern beeld van het huwelijk, dat we vergeten dat het beeld van "het huwelijk" in de bijbel helemaal niet zo uniform is als dat wij denken. Je ziet in de bijbel al een breed scala aan varianten en oplossingen. Ook een scala aan meningen trouwens: zo heeft Jakob er geen moeite mee om meerdere vrouwen te hebben, het was in die tijd een normale en praktische oplossing: een rijke man kon goed zijn voor een groot gezin met veel leden. Terwijl Paulus eigenlijk het huwelijk reduceert tot een blokkade in het geloof. In het OT is de vrouw vooral nog bezit van de vader en de echtgenoot terwijl haar positie in het NT al een beetje beter is geworden. Pas bij Paulus zie je dat polygamie als probleem wordt omschreven terwijl de oudvaders het een prima oplossing vonden.
De doorgaande lijn is dat men volgens de maatstaven van de cultuur zo goed mogelijk invulling probeerde geven aan begrippen als liefde, trouw, barmhartigheid, zorg, verantwoordelijkheid.
De regel kwam voort uit het besef dat er vorm moest worden gevonden voor de positieve kracht van de religieuze geest. Tegenwoordig lijkt het net andersom; De regel is positief en zelfs als dat in de praktijk dan negatieve consequenties heeft voor betrokkenen dan offeren we liever in gehoorzaamheid dan dat we openingen bieden vanuit hoop en vertrouwen. Gruwelijk pijnlijk vind ik dat. Het illustreert de angst waarmee we leven. En angst is altijd al tegengesteld geweest aan vrijheid.