Is Jezus gestorven voor onze zondes?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor

Re: Is Jezus gestorven voor onze zondes?

Berichtdoor xsidd » 10 feb 2013 14:02

@Alexander91

Ik geloof dat je precies zegt waar het op neer komt.

Jezus Zelf volgen! Hoe Hij Zichzelf openbaart is van Hem!

Paulus zag een licht uit de hemel. Arabieren dromen(terwijl ze geen Christen zijn) van de Heere Jezus, en gaan zoeken en komen tot geloof. Vorige week hoorde ik van een meisje dat al tijden topt met zichzelf, en tot geloof mocht komen op een plaats waar je het ook niet verwacht.

Wat ik leer nu is dat God Zichzelf niet in een hokje laat plaatsen, maar wij mensen zitten in hokjes en proberen God af te rasteren.

Van de week las ik het verhaal van Nebukadnezar.

Hij was groot in aanzien, en God vernederde hem.

De uitkomst was dat Nebukadnezar na de 7 tijden God loofde en prees.

Daniel 4 vers 34 en 35 (HS)

34 Na verloop van die dagen sloeg ík, Nebukadnezar, mijn ogen op naar de hemel, want mijn verstand kwam in mij terug, en ik loofde de Allerhoogste en prees en verheerlijkte Hem Die eeuwig leeft.

Zijn heerschappij is immers een eeuwige heerschappij,
en Zijn Koninkrijk is van generatie op generatie.
35 Al de bewoners van de aarde worden als niets geacht.
Hij doet naar Zijn wil met de legermacht in de hemel
en de bewoners van de aarde.
Er is niemand die Zijn hand kan wegslaan
of tegen Hem kan zeggen: Wat doet U?

En om terug te komen op het topic zelf.

Vroeger keek ik oordelend naar mensen.

Maar die goddelozen en zondaren moeten gered worden.

Jezus Christus is gekomen om te zoeken en te redden wat verloren is. Niet wat zichzelf rechtvaardig acht!

Juist hen die in zonden leven wil Hij redden! De hoeren, dealers, pooiers!!

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 16 mar 2013 10:59

xsidd schreef: Mag ik je vragen hoe je gaat geloven?

Persoonlijk geloof ik dat je mag gaan geloven als je Jezus in je leven vraagt. En omdat Hij Leeft, komt ZIjn Geest die ook levens is, in je wonen. Dan word het pas echt levend!

En ik geloof ook dat als je je op Jezus richt, Hij jou en mij zal leren in het hart wat waarheid is.

Hartelijke groet

@xsidd

citaat 1: Persoonlijk geloof ik dat je mag gaan geloven als je Jezus in je leven vraagt.
citaat 2: En ik geloof ook dat als je je op Jezus richt, Hij jou en mij zal leren in het hart wat waarheid is.

Dus je moet zelf een begin maken? Waar lees ik de als-dan constructie in de Bijbel als het om het geloof en de bekering gaat? Nergens toch? Kan een mens iets doen voor zijn eigen zaligheid? "Als" je daarin gelooft, dan geloof je - wellicht onbewust - dat Christus geen volkomen Zaligmaker zou zijn! Ja, het lijkt muggenziften, maar in zulke gevallen is het dringend noodzakelijk om zorgvuldig te formuleren! Lees voor jezelf eens Galaten 2:15-21. In het 16e vers staat dat de mens gerechtvaardigd wordt door het geloof in Jezus Christus. Dat is Bijbels. Niet wij moeten een begin maken voor onze zaligheid, maar alleen door het geloof, zonder onze eigen werken wordt de mens gerechtvaardigd. Lees ook eens Zondag 7, vraag en antwoord 20 van de Heidelberger Catechismus en de verwijsteksten die bij deze vraag en antwoord genoemd worden.

Dit neemt natuurlijk niet weg dan dat we onze plicht hebben om in Jezus Christus te geloven. De oproep tot geloof staat in de gebiedende wijs, enkele voorbeelden: Bekeert u en gelooft het Evangelie (Markus 1:15) en Geloof in de Heere Jezus (Hand. 16:31). En ook Johannes 1:29 is hier een voorbeeld van (gebiedend: Zie het Lam Gods, dat de zonden der wereld wegneemt).

Bij citaat 1 (Persoonlijk geloof ik dat je mag gaan geloven als je Jezus in je leven vraagt.) krijg ik ook de indruk dat je in feite zegt dat je met Jezus verzoend moet worden. Echter: we moeten met God verzoend worden door het bloed van Jezus Christus. Het bloed van Christus reinigt ons van al onze zonden, niet Christus Zelf.

Het feit dat je zegt dat je tot leven komt door het geloof en je dan deel hebt aan Christus' opstanding, daar kan ik wel achter staan.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 mar 2013 11:18

gml schreef:Dus je moet zelf een begin maken? Waar lees ik de als-dan constructie in de Bijbel als het om het geloof en de bekering gaat? Nergens toch? Kan een mens iets doen voor zijn eigen zaligheid? "Als" je daarin gelooft, dan geloof je - wellicht onbewust - dat Christus geen volkomen Zaligmaker zou zijn! Ja, het lijkt muggenziften, maar in zulke gevallen is het dringend noodzakelijk om zorgvuldig te formuleren! Lees voor jezelf eens Galaten 2:15-21. In het 16e vers staat dat de mens gerechtvaardigd wordt door het geloof in Jezus Christus. Dat is Bijbels. Niet wij moeten een begin maken voor onze zaligheid, maar alleen door het geloof, zonder onze eigen werken wordt de mens gerechtvaardigd

Ja, niet de werken en de wet zijn zaligmakend, integendeel.
Heb 11:6
Want die tot God komt, moet geloven dat Hij is een beloner dergenen, die hem ernstig zoeken.
En zou Hij zich niet laten vinden?
Geloof is overgave, gehoorzaamheid en vertrouwen in Hem stellen.
Ten tijde van Abraham was er nog niet eens een wet, maar het geloof van Abraham wordt voortdurend geprezen en aangehaald.

Terug naar “Archief”