Verschil psalmen en spreuken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

alexander91
Majoor
Majoor

Re: Verschil psalmen en spreuken

Berichtdoor alexander91 » 05 mar 2013 15:47

maran schreef:oh ja, natuurlijk. :lol:
het christendom kwam pas veel later aan de orde---door Paulus.
destijds was er nog geen sprake van. :-oo

Een klassiek voorbeeld voor kortzichtigheid.

De Bijbelteksten om het te onderbouwen worden nota bene op dezelfde pagina aangewezen...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 05 mar 2013 15:56

Lezen sommigen nou doelbewust verkeerd of per ongeluk? Ik vind het verdacht. Want: ik schrijf nergens, dat ik de Psalmen uit de bijbel wil verwijderen. 2. Jezus grijpt inderdaad terug op de Psalmen en op andere OT-boeken en Mattheüs ook. Geen wonder: Jezus was voluit Joods en Mattheüs ook. Maar ik had het over het omgekeerde en dan nog alleen over Psalmen en Spreuken. Maar ja, PKN-er, hé, dan ben je bij voorbaat al verdacht.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 05 mar 2013 15:57

jaapo schreef:Lezen sommigen nou doelbewust verkeerd of per ongeluk? Ik vind het verdacht. Want: ik schrijf nergens, dat ik de Psalmen uit de bijbel wil verwijderen. 2. Jezus grijpt inderdaad terug op de Psalmen en op andere OT-boeken en Mattheüs ook. Geen wonder: Jezus was voluit Joods en Mattheüs ook. Maar ik had het over het omgekeerde en dan nog alleen over Psalmen en Spreuken. Maar ja, PKN-er, hé, dan ben je bij voorbaat al verdacht.

Ik ben ook PKN'er hoor :P, dus ik weet maar al te goed hoe het is om verdacht te zijn.

Maar mijn excuses. Ik had je reactie verkeerd opgevat. Je reacties leken voor mij erop te suggereren dat wij de psalmen als christenen niet nodig hebben. Met die stelling ben ik het oneens (Christus en Paulus leerden juist vanuit de OT; het NT moest nog opgeschreven worden ten tijde van de eerste gemeentes). Bovendien zijn de psalmen voor mij als christen onmisbaar in mijn geloofsleven met God. (En zeker, niets komt boven Christus uit, maar we hebben niet voor niets Gods Geschriften gekregen, en Jezus gebruikt de teksten niet voor niets).
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 05 mar 2013 16:07

alexander91 schreef:Een klassiek voorbeeld voor kortzichtigheid.

De Bijbelteksten om het te onderbouwen worden nota bene op dezelfde pagina aangewezen...

oh ja waar precies?

dat de NT-schrijvers geciteerd hebben uit het OT wil nog niet zeggen dat het in het OT ook over christenen ging.
en dat Abraham [ca. 1800 jr.v.Chr.] een christen zou zijn...want dat was hij niet -
het christendom is pas 'ontstaan' in de eerste eeuw na Chr. officieus dan.

officieel - het huidige christendom - pas veel later. .....4e eeuw.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 05 mar 2013 16:30

maran schreef:oh ja waar precies?

dat de NT-schrijvers geciteerd hebben uit het OT wil nog niet zeggen dat het in het OT ook over christenen ging.
en dat Abraham [ca. 1800 jr.v.Chr.] een christen zou zijn...want dat was hij niet -
het christendom is pas 'ontstaan' in de eerste eeuw na Chr. officieus dan.

officieel - het huidige christendom - pas veel later. .....4e eeuw.

Galaten 3:8
En de Schrift, te voren ziende, dat God de heidenen uit het geloof zou rechtvaardigen, heeft te voren aan Abraham het Evangelie verkondigd, zeggende: In u zullen al de volken gezegend worden.

Huh evangelie verkondigd... Aan Abraham?...Waar?.... Wanneer?... Hoe?...

Johannes 8:56
Abraham, uw vader, heeft met verheuging verlangd, opdat hij Mijn dag zien zou; en hij heeft hem gezien, en is verblijd geweest.

Romeinen 4:1
Wat zullen wij dan zeggen, dat Abraham, onze vader, verkregen heeft naar het vlees?

Romeinen 4:2
Want indien Abraham uit de werken gerechtvaardigd is, zo heeft hij roem, maar niet bij God.

Romeinen 4:3
Want wat zegt de Schrift? En Abraham geloofde God, en het is hem gerekend tot rechtvaardigheid.

Abraham heeft ook geloofd en gehoopt op de enige Naam die ons onder de Hemelen gegeven is, waardoor wij zalig kunnen worden.

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 05 mar 2013 17:09

alexander91 schreef:
En de Schrift, te voren ziende, dat God de heidenen uit het geloof zou rechtvaardigen, heeft te voren aan Abraham het Evangelie verkondigd, zeggende: In u zullen al de volken gezegend worden.

Johannes 8:56
Abraham, uw vader, heeft met verheuging verlangd, opdat hij Mijn dag zien zou; en hij heeft hem gezien, en is verblijd geweest.

Romeinen 4:1
Wat zullen wij dan zeggen, dat Abraham, onze vader, verkregen heeft naar het vlees?

Romeinen 4:2
Want indien Abraham uit de werken gerechtvaardigd is, zo heeft hij roem, maar niet bij God.

Romeinen 4:3
Want wat zegt de Schrift? En Abraham geloofde God, en het is hem gerekend tot rechtvaardigheid.

Abraham heeft ook geloofd en gehoopt op de enige Naam die ons onder de Hemelen gegeven is, waardoor wij zalig kunnen worden.

het christendom behoort tot de Abrahamitische religies, net zoals het jodendom en de islam.
Abraham geloofde in God -dat klopt - maar niet in een tot God komen via een bemiddelaar [Jezus]
dat wordt nergens in het OT over gesproken.

verder kan ik niets halen uit de opgegeven teksten wat zou kunnen verwijzen naar het [of toen reeds aanwezige] christendom [evangelie]

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 05 mar 2013 19:11

maran schreef:verder kan ik niets halen uit de opgegeven teksten wat zou kunnen verwijzen naar het [of toen reeds aanwezige] christendom [evangelie]

Ik herhaal:

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 05 mar 2013 21:07

Evangelie=Goede boodschap. De Goede Boodschap voor Abraham was: in u zullen alle volken gezegend worden. Waaruit haal je, dat dit over Jezus gaat?

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 06 mar 2013 12:48

maran schreef:verder kan ik niets halen uit de opgegeven teksten wat zou kunnen verwijzen naar het [of toen reeds aanwezige] christendom [evangelie]

Ik herhaal:

ik zie daar geen enkele verwijzing naar het christendom
kan net zo goed een verwijzing zijn naar aanhangers van de islam, het hindoeïsme, het pantheïsme...etc.enz.

het gaat over alle volken.
hier wordt Jezus [of het christendom] niet specifiek genoemd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 mar 2013 13:46

Ach maran toch, je lijkt wel kippig, hoe kan het nou niet zien als Lex het nota bene heeft vet gemaakt? :mrgreen:

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 06 mar 2013 14:06

alexander91 schreef:

ook @Jaapo

Galaten 3;16, 17, 18

ZAAD : ENKELVOUD, IN CHRISTUS alleen dus.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 06 mar 2013 15:53

Tegen mijn gewoonte in de geleverde bijbelteksten uit Galaten even opgezocht. Voor de veiligheid maar even in de SV. Ja, Paulus noemt één zaad: Christus. Dus Christus is volgens Paulus uit Abraham voortgekomen. Ja, natuurlijk, Jezus was voluit het Joodse geloof toegedaan, alleen anders dan de leidslieden wensten. Vergelijk maar een vrijzinnig christen die anders christen is, dan de refo's wensen. Overigens beweren de islamieten ook terecht, dat Mohammed, de Profeet, uit Abraham is voortgekomen. Verder ben ik zo vrij, hier nog eens te herhalen, dat Paulus mij geen geboden oplegt, hoe te geloven. Ik ben christen (dat probeer ik althans) en Christus is mijn richtsnoer, Paulus niet. In de genoemde teksten heeft hij het ook nog over na 430 jaar is het tot ons gekomen. Snap ik even niet. Kortom: geen aanleiding om mijn mening te herzien.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 06 mar 2013 16:34

jaapo schreef:Tegen mijn gewoonte in de geleverde bijbelteksten uit Galaten even opgezocht.

Tegen je gewoonte in om de Bijbel erbij te pakken?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 mar 2013 18:40

jaapo schreef:Verder ben ik zo vrij, hier nog eens te herhalen, dat Paulus mij geen geboden oplegt, hoe te geloven. Ik ben christen (dat probeer ik althans) en Christus is mijn richtsnoer, Paulus niet. In de genoemde teksten heeft hij het ook nog over na 430 jaar is het tot ons gekomen. Snap ik even niet. Kortom: geen aanleiding om mijn mening te herzien.

Dus omdat jij iets niet snapt weiger je je mening te herzien? Dat is niet vrijzinnig maar vrij onzinnig. Ook vergis je je zeer als je denkt door Paulus te verwerpen jij Christus dient, lees 1 Thes 4,8 (klik) in dit verband.

Terug naar “[Religie] - Open forum”