Trouwen vanuit 2 verschillende religies

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Re: Trouwen vanuit 2 verschillende religies

Berichtdoor Tante Pollewop » 05 mar 2013 08:30

Wat heeft het homohuwelijk hier nu weer mee te maken?

Ik ken ook een stel dat naar de PKN wil overgaan, maar wordt tegengehouden door de baan in het refo-onderwijs van de jongen in kwestie. Zij wachten met overgaan tot hij een nieuwe baan gevonden heeft, maar ondertussen komen ze al nooit meer in de kerk van herkomst.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 05 mar 2013 08:33

Ik dacht trouwens dat in de meeste reformatorsiche scholen PKN'ers gewoon welkom zijn, zowel leerlingen als leerkrachten. Misschien alleen niet in de scholen die echt van een kerkverband uitgaan?

lekkerbek
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor lekkerbek » 05 mar 2013 08:38

Ik neem inderdaad aan dat de school vanuit het kerkverband werkt, dat is bij onze school ook zo, in de vacature staat ook altijd dat de sollicitant lid moet zijn van de gereformeerde gemeente. Daar kun je over van mening verschillen, maar als het zwart op wit staat en je hebt er zelf naar gesolliciteerd dan neem ik aan dat je het hier ook achter staat (in ieder geval stond).

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 05 mar 2013 10:16

jaapo schreef:De vraagstelling alleen al geeft een hernieuwde inkijk in het uiterst verdeelde en daardoor in-droevige refo/prot-landschap.

In die kringen wordt je de vrijheid van een persoonlijk geloof ontnomen en moet men zich onderwerpen aan door mensen bedachte dogma's en kerkelijke regeltjes. Kan niet goed zijn. De vraag zou geen vraag moeten zijn. Enig goede antwoord: kan altijd.

ik verbaas me in hoge mate over deze pietluttigheid.
is dat nu christelijk te noemen? :shock:
wat een kortzichtigheid.

helemaal eens met jaapo.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 05 mar 2013 11:09

Anders zeg je toch dat je zo een lichtend licht kunt zijn in de PKN.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 mar 2013 11:14

Kvinna schreef:Ik dacht trouwens dat in de meeste reformatorsiche scholen PKN'ers gewoon welkom zijn, zowel leerlingen als leerkrachten. Misschien alleen niet in de scholen die echt van een kerkverband uitgaan?

In principe wel, bij onze oudste zoon zaten diverse kinderen uit andere kerkgenootschappen dan de bekende, omdat de school goed bekend staat vanwege discipline, orde en regel.
Maar ik denk dat veel PKNers ( en anderen trouwens ook) de regels veel te streng zullen vinden en wellicht onbegrijpelijk. Want als je op zondag met een broek aan in de kerk mag zitten, waarom mag ik hem dan op maandag niet aan naar school? Zo krijg je pubers in verwarring.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 05 mar 2013 11:42

schelpje3 schreef: Want als je op zondag met een broek aan in de kerk mag zitten, waarom mag ik hem dan op maandag niet aan naar school? Zo krijg je pubers in verwarring.

Of aan het nadenken

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 05 mar 2013 11:53

boer schreef:Of aan het nadenken

van nadenken is nog nooit iemand slechter geworden.
het is zelfs een vereiste als je wijzer wilt worden. :)

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 05 mar 2013 12:08

schelpje3 schreef:Maar ik denk dat veel PKNers ( en anderen trouwens ook) de regels veel te streng zullen vinden en wellicht onbegrijpelijk. Want als je op zondag met een broek aan in de kerk mag zitten, waarom mag ik hem dan op maandag niet aan naar school? Zo krijg je pubers in verwarring.

Mijn (nu) PKN-, toen Hervormde (niet GB)-ouders hebben mij ook op een refoschool geplaatst. Zij kozen bewust voor een dergelijke school, en na onderschrijving van de drie formulieren mocht kleine blijblij daar zijn onderwijs genieten. Het is niet zo dat ouders na verloop van tijd tegen de regels aanlopen, zij kiezen bewust voor een dergelijke school en zullen dan ook de regels accepteren.
(Maar gelukkig heb ik op geen enkele dag de neiging om een rok aan te trekken.... :lol: )

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 05 mar 2013 12:13

schelpje3 schreef:In principe wel, bij onze oudste zoon zaten diverse kinderen uit andere kerkgenootschappen dan de bekende, omdat de school goed bekend staat vanwege discipline, orde en regel.
Maar ik denk dat veel PKNers ( en anderen trouwens ook) de regels veel te streng zullen vinden en wellicht onbegrijpelijk. Want als je op zondag met een broek aan in de kerk mag zitten, waarom mag ik hem dan op maandag niet aan naar school? Zo krijg je pubers in verwarring.

Nu ja, als de refo-scholen straks gesloten worden omdat ze te weinig leerlingen hebben, dan is het aan dit soort gedachten te danken. Niet de "gemene" buitenwereld.

Waarom mogen PKN'ers die mening niet hebben? Een discussie is toch goed? Als ze zich wel aan de bepaalde normen houden maar ze ondertussen ter discussie stellen, is er toch niets aan de hand. Of zijn refo-scholen bang dat ze de discussie inhoudelijk zullen verliezen? Als je Gods Woord met je mee hebt, dan heb je toch niets te vrezen? Of denken mensen dat ze zelf Gods Woord moeten verdedigen omdat ze denken dat God dat niet kan?

Waarom zie ik op refo-scholen eigenlijk geen mannen en jongens in lakens lopen, zoals men dat vroeger in de tempel deed? Had Lydia ook een rok aan?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 mar 2013 12:24

blijblij schreef:
Mijn (nu) PKN-, toen Hervormde (niet GB)-ouders hebben mij ook op een refoschool geplaatst. Zij kozen bewust voor een dergelijke school, en na onderschrijving van de drie formulieren mocht kleine blijblij daar zijn onderwijs genieten. Het is niet zo dat ouders na verloop van tijd tegen de regels aanlopen, zij kiezen bewust voor een dergelijke school en zullen dan ook de regels accepteren.
(Maar gelukkig heb ik op geen enkele dag de neiging om een rok aan te trekken.... :lol: )

Dat is niet helemaal waar, dan heb jij verstandige ouders. Want zoals altijd en overal zijn er mensen die de regels toch te belachelijk gaan vinden en ze trachten te veranderen. Dus dochterlief komt wel in een rokje, maar dat mag de naam niet meer hebben, meer een soort brede ceintuur :?
Ze komen met een lange broek aan op school, zogenaamd voor de kou, maar ze doen het in augustus en mei ook. Toch bepaalde merken die not done zijn, of uitdagende prints, zodat al de andere ouders ook een brief thuis krijgen met aanscherping van de regels.
En dat pubers tegen grenzen aanschoppen is begrijpelijk, maar dat ouders hierin meegaan vind ik erg.
Ben je het niet eens met de regels? Prima, dan naar een andere school.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 05 mar 2013 12:33

schelpje3 schreef:Ze komen met een lange broek aan op school, zogenaamd voor de kou, maar ze doen het in augustus en mei ook.

om die reden zijn de meidentoiletten toch zo ruim opgezet op refoscholen? Ik geloof niet dat het alleen de PKN-ers zijn. (tenminste, in mijn tijd niet)

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 05 mar 2013 12:36

Precies, je kiest voor een school of niet. Ik zat gisteren te kijken voor een basisschool voor die kabouter van me, en een van de scholen was een reformatorische basisschool. Ik heb de reglementen eens doorgelezen en ben tot de conclusie gekomen dat het een school is waar mijn kind niet naartoe gaat. Het zal wel de openbare basisschool worden. Maar ik ga niet mijn kind op een refo school doen, om er daarna steen en been over te klagen. Doe dan je kind ergens anders op school. Daarnaast, ik kies voor de kwaliteit van onderwijs, niet voor een gezindte.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 05 mar 2013 12:40

Ik weet niet wat me het meest verontrust: Het beschrevene of dat ger-gem en pkn als twee verschillende religies worden gezien.

Ik kan de school begrijpen, als ze als eis stellen aan leerkrachten dat ze meelevend lid zijn van een reformatorische kerk (al zou ik pkn daar niet perse van uitsluiten). Echter ik denk dat in veel gevallen een schoolbestuur toch echt zou doen alsof de neus bloed en ze niets weten van de verandering van kerk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 05 mar 2013 13:26

@Schelpje De Bijbelse principe van kleding is niet alleen zedelijkheid, maar je mag er ook niet mee pronken. Laat nu juist de refo-cultuur bepaalde kleding tot pronk-kleding hebben verheven. Daar wordt niets van gezegd.

Je zegt "Ben je het niet eens met de regels? Prima, dan naar een andere school." Gebruik je dat principe ook in je eigen kerk? Met een dergelijke redenatie verhef je de eigen mening tot maatstaf. Gelukkig deed Jezus dat niet bij de tollenaar die in zn vuile kleding in de synagoge kwam bidden. Hij zei andere dingen over de farizeer die er degelijk bij liep, als een "echte". Onze kleding is niet de maatstaf. Refo-kleding is zelfs een prestige-middel geworden. Draag je degelijke kleding of een zwart pak, nou...oh... dan moet je wel een "echte" zijn. Terwijl de kleding oorspronkelijk bedoelt was als soberheid, maar is het nu echt niet meer. Hetzelfde geldt voor de dure schuiten die je zondags ziet. Wat een geestelijke leegte als je daar je heil in zoekt!

Dit soort regulering binnen de refo-kring is absoluut niet Bijbels te noemen. Het komt daar in zijn oorsprong immers niet vandaan. De regulering is een symptoom van angst om de identiteit van de eigen sociale kring te verliezen. Die angst was er al in de 18e en 19e eeuw binnen de orthodoxe kringen, en die is er nu nog steeds. En het ergste is dat hier Bijbelteksten bij gezocht zijn om het te onderbouwen. Niet de Bijbel is de bron, de menselijke angst. Wat een fundament heb je dan.

Wees blij dat mensen de regels trachten te veranderen. Dat is heus niet om te pesten en belachelijk te maken. Dat wordt ingeprent, maar de realiteit is anders. Mensen doen dat uit een drang om zaken te verbeteren, Bijbelser te maken. De kwestie rond de HSV is hier tekenend voor: iedere gemeentelid van de orthodoxe gemeentes kreeg een folder thuis waarin alle duivelse eigenschappen van de HSV breed uitgemeten werden. De HSV werd gepropagandeerd als een enkeltje naar de brede weg.

Terug naar “[Religie] - Open forum”