Niet meer aankondigen wie er zondags preekt?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Niet meer aankondigen wie er zondags preekt?

Berichtdoor JeeWee » 04 mar 2013 11:41

Op CIP.nl staat een boeiend interview met Ds. W. Dekker. Hij zegt o.a. dat "christenen beter niet kunnen weten wie er zondags preekt om steeds het bewustzijn te houden dat wij hopen op een ontmoeting met God. Hij vindt een kerkpagina, zoals in het RD waar je kunt zien welke dominee waar preekt best aardig, maar het kan gaan afleiden van waar het echt om moet gaan. Hij zegt zelfs dat kerkgangers beter niet kunnen weten welke dominee er preekt. Nu is het zo dat wanneer er een bepaalde dominee preekt, de kerk voller zit dan wanneer er een andere dominee preekt. Dat zou niet mogen.

Wat vind jij: kun je beter en onbevorooordeeld luisteren als je van te voren niet weet wie er preekt?
Of loop je dominees als artiesten achterna?

Lees HIER het hele interview met dominee Dekker.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Faramir

Re: Niet meer aankondigen wie er zondags preekt?

Berichtdoor Faramir » 04 mar 2013 11:52

JeeWee schreef:Op CIP.nl staat een boeiend interview met Ds. W. Dekker. Hij zegt o.a. dat "christenen beter niet kunnen weten wie er zondags preekt om steeds het bewustzijn te houden dat wij hopen op een ontmoeting met God. Hij vindt een kerkpagina, zoals in het RD waar je kunt zien welke dominee waar preekt best aardig, maar het kan gaan afleiden van waar het echt om moet gaan. Hij zegt zelfs dat kerkgangers beter niet kunnen weten welke dominee er preekt. Nu is het zo dat wanneer er een bepaalde dominee preekt, de kerk voller zit dan wanneer er een andere dominee preekt. Dat zou niet mogen.

Wat vind jij: kun je beter en onbevorooordeeld luisteren als je van te voren niet weet wie er preekt?
Of loop je dominees als artiesten achterna?

Ik vind dat er nogal wat stellingen stellig geponeerd worden terwijl ik onderbouwing mis. Een voorganger die inspirerend de boodschap kan overbrengen hoor ik liever dan iemand die daar minder of niet in slaagt.

Daarnaast, hoe ontmoet de protestant in de zondagsdienst God? Ik neem aan dat dat door het woord wat verkondigd ervaren wordt. Juist dan is een goede preker belangrijk.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 04 mar 2013 12:37

Het is me al een aantal keer overkomen dat ik geen 'zin' had in een dominee, en dat het vervolgens honderd procent meeviel. Andersom ook wel trouwens.

Mijn eigen 'strategie' is: gewoon kerken in je eigen gemeente. Niet uit de menukaart gaan zitten kiezen in wie je het meest zin hebt. Als er thuis spruitjes gegeten worden, ga je ook niet bij de buren eten omdat die hachee hebben.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 04 mar 2013 14:03

Het lijkt mij een goede ervaring om ook dominees te horen die niet in je straatje passen. Dan kun je leren met je zondige natuur om te gaan. Dan kun je gaan bedenken waarom je een slecht gevoel bij die dominee hebt. Dan ga je overdenken.
Mensen die alleen maar bevestigd worden en krijgen wat ze willen, raken verwend, gezapig en overmoedig. En overmoed komt voor de val. Beter vallen met tussenpozen dan ineens een grote smakker maken. Je weet dan niet wat er kapot gaat.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 mar 2013 14:22

Het lijkt me wel een goede suggestie. We gaan inderdaad niet naar de kerk om een predikant te beluisteren, maar het Woord van God. Sowieso is het een goed idee om ongeacht de voorganger naar de kerk te komen. De ene predikant kan je uiteraard beter liggen dan de andere, maar ik heb net als Kvinna het meer dan eens meegemaakt dat het honderd procent meeviel, terwijl ik van tevoren er niet zulke hoge verwachtingen van had. Dan blijkt dat uiteindelijk de voorganger niet de doorslaggevende factor is, maar God zelf. En verder ben ik het met alexander91 eens dat we niet naar de kerk komen om dingen te horen die alleen maar mooi in ons straatje passen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 04 mar 2013 14:27

Kvinna schreef:Het is me al een aantal keer overkomen dat ik geen 'zin' had in een dominee, en dat het vervolgens honderd procent meeviel. Andersom ook wel trouwens.

Mijn eigen 'strategie' is: gewoon kerken in je eigen gemeente. Niet uit de menukaart gaan zitten kiezen in wie je het meest zin hebt. Als er thuis spruitjes gegeten worden, ga je ook niet bij de buren eten omdat die hachee hebben.

Wat een logica.
na het vertrek uit de ''moederkerk'' is er een keuze van heb ik jou daar.
En dat je ergens geplaatst zou zijn is onzin.
Is de dwalende jehova getuigen ook geplaatst in die groep die nog maar relatief korte tijd bestaat?
natuurlijk niet.
De bijbel roept vaker op ergens van UIT te gaan, dan je ergens bij aan te sluiten, volgens mij.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 04 mar 2013 14:38

Het lijkt mij een goede ervaring om ook dominees te horen die niet in je straatje passen. Dan kun je leren met je zondige natuur om te gaan. Dan kun je gaan bedenken waarom je een slecht gevoel bij die dominee hebt. Dan ga je overdenken.
Mensen die alleen maar bevestigd worden en krijgen wat ze willen, raken verwend, gezapig en overmoedig. En overmoed komt voor de val. Beter vallen met tussenpozen dan ineens een grote smakker maken. Je weet dan niet wat er kapot gaat.

Een goed spreker is voor mij niet iemand die in mijn straatje past (lees: die een visie heeft waar ik het altijd mee eens ben) maar iemand die op een inspirerende manier het woord van God kan uitleggen.
Als een dominee niet in mijn straatje past, is dat omdat ik dan vind dan hij niet aan bovenstaand criterium voldoet. (Het is mij soms een raadsel hoe sommige predikanten hun opleiding zijn doorgekomen.)

In mijn gemeente zijn veel verschillende sprekers, maar de meesten hoor ik graag. Reden om naar een andere gemeente te gaan heb ik daarom niet. En al is de preek wel eens wat minder, wat gelukkig zelden voorkomt, dan is de rest van de dienst nog altijd de moeite waard. Maar zou de prediking in mijn gemeente regelmatig erg tekort schieten, ben ik weg.
Dat ik vooraf weet wie er preekt beinvloedt niet of ik kom, toch zou ik het jammer vinden wanneer ik dat van te voren niet zou weten, vooral met het oog op meenemen van (nog) niet gelovigen vrienden en kennissen.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 04 mar 2013 14:51

Als een preek niet voldoende voedsel geeft, zouden we daar de predikant op aan moeten spreken.
Er wordt door Paulus niet voor niets over SAMENkomsten gesproken.
Er moet weer eens teruggepraat worden.
Dat zijn we zowiezo verschuldigd, volgens de brief van Paulus aan de Corinthiers.
1Cor 14:29.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 04 mar 2013 15:18

Toen ik lid ben geworden van de gemeente waar ik nu elke zondag de diensten bijwoon, heb ik met mezelf af gesproken om niet meer vreemd te gaan, behoudens doop- of andere bijzondere diensten waar vrienden of familieleden bij betrokken zijn.
Ik ga voor de woordverkondiging, voor de ontmoeting met God en de gemeente.
Wij hebben twee vaste predikanten en vaask gastpredikanten.
Ik geloof dat een predikant door God is geroepen als dienaar van Hem. Dat betekent dus ook dat elke predikant afhankelijk is van de Heilige Geest, net als de mensen in de kerk zelf.
Zonder dat alles kan het wellicht een mooi boeiend verhaal zijn, maar het hoeft dan ook niet verder te gaan.

Sinds ik altijd naar dezelfde kerk ga, is het ook een stuk rustiger voor me geworden dan in de tijd dat ik alle kerken en gemeenten af liep en me nergens thuis voelde.
Uiteraard luister ik thuis of in de auto tussendoor ook naar anderen.

Ga je voor de verkondiging of ga je voor het smakelijke eten?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 04 mar 2013 15:25

JeeWee schreef:Toen ik lid ben geworden van de gemeente waar ik nu elke zondag de diensten bijwoon, heb ik met mezelf af gesproken om niet meer vreemd te gaan, behoudens doop- of andere bijzondere diensten waar vrienden of familieleden bij betrokken zijn.
Ik ga voor de woordverkondiging, voor de ontmoeting met God en de gemeente.
Wij hebben twee vaste predikanten en vaask gastpredikanten.
Ik geloof dat een predikant door God is geroepen als dienaar van Hem. Dat betekent dus ook dat elke predikant afhankelijk is van de Heilige Geest, net als de mensen in de kerk zelf.

Totaal onmogelijk, want elke predikant die namens de Heilige Geest preekt, kan nooit tegenspreken wat zijn collega leert en leest, ook namens de Heilige Geest.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 04 mar 2013 16:23

Ik vraag mij af wie er voor kerk scheuringen gezorgd hebben.
Mijn mening in deze is ‘predikanten’ en de schaapjes zijn hem gevolgd.
Onlangs nog deze predikant http://www.refdag.nl/boeken/recensies/d ... e_1_701649
Met alle goede bedoelingen van zo’n predikant natuurlijk maar zulke zorgen wel voor kerkscheuringen en moet je daar dan blijven zitten?
Ik ben blij dat er aangekondigd wordt welke predikanten er voor gaan want dat kan ik selecteren naar welke ik ga luisteren en dus echt niet naar hier verwezen predikant, hoe goed hij ook kan aantonen van God geroepen te zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 mar 2013 16:31

Kvinna schreef:Het is me al een aantal keer overkomen dat ik geen 'zin' had in een dominee, en dat het vervolgens honderd procent meeviel. Andersom ook wel trouwens.

Dat herken ik, eigenlijk tot schande. Want er is altijd wel iets goeds uit te halen om mee te nemen, ter overdenking, ter bemoediging.
Ik vind dat hele relishoppen trouwens vreselijk. In onze kerk, die vacant is, is het smorgens best vol en smiddags kun je een kanon afschieten, dan zijn ze allemaal elders.
En dat is niet alleen bij ons, ik hoor dat van anderen ook.
Als je szondags niet genoeg geestelijk voedsel krijgt, kun je dat doordeweeks ruimschoots inhalen, desnoods savonds via internet.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 04 mar 2013 18:27

Wat is er mis mee, om , met de Schrift ernaast, de gehele week bezig te zijn met het Woord, ipv slechts een paar uur op zondag?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 04 mar 2013 20:19

Niks mis mee. Vooral doen en dat doen we bij ons in de gemeente ook.
En ook met vrienden.
Maar onze God is ook een God van orde. Dus regelmaat in de samenkomsten is een goeie zaak.

En verder ging dit topic ergens anders over...

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 04 mar 2013 20:33

JeeWee schreef:Niks mis mee. Vooral doen en dat doen we bij ons in de gemeente ook.
En ook met vrienden.
Maar onze God is ook een God van orde. Dus regelmaat in de samenkomsten is een goeie zaak.

En verder ging dit topic ergens anders over...

Dat is bijna altijd de hekkesluiter wanneer iemand geen passend antwoord heeft.
Zo ook nu.
Zolang er verbaal slechts eenrichtingverkeer is vanaf de hoog verheven kansel, meen ik dat mijn accusatie wat betreft kerkshoppen bij ontevredenheid over de predikant wel degelijk on-topic is.

Terug naar “[Religie] - Open forum”