Zelfmoord = verdoemenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mar 2004 23:02

Tuurlijk is er wel verschil, maar geen principieel verschil in de zin van dat het niet vergeven zou kunnen worden en je er altijd door naar de hel zou moeten oid.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 03 mar 2004 23:02

Markie schreef:Misschien wil je de onderbouwing niet zien omdat je misschien wel hoopte op een ander antwoord.

Markie, ik heb gelukkig niemand in mijn omgeving verloren door zelfmoord. in dat opzicht is het niet zo dat ik hoop op een ander antwoord. maar er is nog nooit iemand geweest, die mij heeft kunnen aanwijzen waar het in de Bijbel staat dat een gelovige geen zelfmoord kan plegen, ook in deze discussie niet. als jij het kunt, ben ik meteen om, maar ik vermoed dat het voor jou ook vrij lastig zal worden.

en met dat bewaard blijven: waarom wel bewaard blijven voor zelfmoord, maar niet voor willekeurig welke andere zonde?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 03 mar 2004 23:03

Napoleon schreef:
Markie schreef:Het valt me op dat er ook mensen zijn die anderen verwijten nogal fel te zijn in het verdedigen van hun standpunt.

Dat mag toch ook imho?

Daar heb je standpunten voor, om ze te verdedigen.

Maar het ergste is dat de mensen die het zeggen zelf ook hun mening vasthouden.

En ja, het is idd vreselijk als er iemand van je vrienden of familie zelfmoord pleegt.

Denk dat met name die mensen zich afvragen of er dan tóch geen mogelijkheid is om toch in de hemel te komen wanneer men zelfmoord pleegt.

Begrijpelijk wel, maar het is echt niet zo.

En dat is mijn menig, en die zie ik als feit.Praat niemand me ook vanaf, want als je dood bent is er geen vergeving meer mogelijk.

Je genadetijd is dan voorbij.

maar ik lees nergens in de Bijbel dat God een wedergeboren persoon zal behoeden voor zelfmoord! helemaal nergens!

en dat als je dood bent, er geen vergeving van zonde is, daar kan ik aardig in meekomen, maar voor je dood is er wel vergeving van zonde, ook van zonden die je nog gaat doen. dat is nou totale genade, dat er niets is waardoor God meer van een mens gaat houden, en niets waardoor God minder van een mens gaat houden.

Markie, als je jouw redenatie volgt, zou iemand die te hard met zijn auto rijdt (wat zonde is, want je overtreedt de wet) en verongelukt, ook niet bekeerd kunnen zijn, want dan zou God hem voor bewaard hebben. volgens mij precies dezelfde redenatie. ook een wedergeboren persoon kan in de zonde vallen, kijk maar naar David, die liet iemand vermoorden omdat hij zijn vrouw wilde hebben. volgens mij is het vermoorden van iemand anders niet minder erg dan het vermoorden van jezelf. en dan kun je bij David nog moeilijk zeggen dat hij niet wist wat hij deed.

Dat is geen goede redenering, want een autoongeluk is geen zelfmoord natuurlijk.

De stelling dat zonden al vergeven zijn voordat je ze begaan hebt is ook niet juist imho, en neigt naar Katholiek.Die kunnen hun zonden ook afkopen voordat ze ze begaan hebben.
Dat neigt dus veel naar jou stelling.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mar 2004 23:09

Markie schreef:De stelling dat zonden al vergeven zijn voordat je ze begaan hebt is ook niet juist imho, en neigt naar Katholiek.Die kunnen hun zonden ook afkopen voordat ze ze begaan hebben.

Helemaal niet! Het neigt juist naar katholiek als je zegt dat je na (oke, of voor) elke zonde nog een keer apart vergeving moet krijgen. Daarom hebben ze daar ook de nooddoop en het laatste oliesel. Vooral dat laatste is hier relevant: stel dat je sterft en je laatste zonden zijn nog niet vergeven, dan moet je een poosje langer in het vagevuur....

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 03 mar 2004 23:09

Markie schreef:
Dat is geen goede redenering, want een autoongeluk is geen zelfmoord natuurlijk.

De stelling dat zonden al vergeven zijn voordat je ze begaan hebt is ook niet juist imho, en neigt naar Katholiek.Die kunnen hun zonden ook afkopen voordat ze ze begaan hebben.

ik weet ook wel dat een auto-ongeluk geen zelfmoord is. daarom zei ik ook een auto-ongeluk als gevolg van te hard rijden. je doodsoorzaak is dan in feite een zonde, net zoals met zelfmoord.

de stelling dat je zonden vergeven zijn voordat je ze begaan hebt, is volgens mij juist een uitermate protestantse en orthodoxe stelling. juist het tegendeel is Katholiek, namelijk dat je zonden pas vergeven kunnen worden nadat je ze gedaan hebt. een katholiek die sterft moet het laatste oliesel bedient zijn, anders zijn zijn laatste zonden niet vergeven. in de protestantse theologie werkt dat net wat anders: Op het moment van wedergeboorte zijn alle zonden, zowel erfzonde als dadelijke zonde, zowel de zonde die je al gedaan hebt als die je nog gaat doen, vergeven. je kunt m.i. toch moeilijk stellen dat een wedergeboren persoon nog zonden aangerekend zullen worden, dat lijkt me absoluut niet Bijbels.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 03 mar 2004 23:10

Napoleon schreef:
Markie schreef:Misschien wil je de onderbouwing niet zien omdat je misschien wel hoopte op een ander antwoord.

Nee, dat is het niet. Tuurlijk ik hóóp dat mensen die zelfmoord plegen naar de hemel gaan. Toch ben ik op zoek naar wat waar is. En als ik dat dan vraag aan mensen hebben ze wel het antwoord, maar niet de onderbouwing ervan. Dat ik de onderbouwing niet wil zien omdat het antwoord niet volgens mijn geloof is, is een vreemde redenatie. Je geeft me immers wel het antwoord, maar niet de manier waartoe je daar gekomen bent. Terwijl ik juist benieuwd ben waarop je dat baseert, zodat ik er iets zinnigs van kan leren en zo nodig mijn visie bij kan stellen. Dus.. kom maar op met die redenatie. :roll:

Markie, ik heb gelukkig niemand in mijn omgeving verloren door zelfmoord. in dat opzicht is het niet zo dat ik hoop op een ander antwoord. maar er is nog nooit iemand geweest, die mij heeft kunnen aanwijzen waar het in de Bijbel staat dat een gelovige geen zelfmoord kan plegen, ook in deze discussie niet. als jij het kunt, ben ik meteen om, maar ik vermoed dat het voor jou ook vrij lastig zal worden.

en met dat bewaard blijven: waarom wel bewaard blijven voor zelfmoord, maar niet voor willekeurig welke andere zonde?

Hier ben ik het mee eens, en daarom vraag ik ook aan de mensen hier of ze kunnen vertellen waarom ze beamen wat Markie zegt. Mijn interesse is oprecht en ik sta open voor andere meningen dan die van mijzelf. Men moet namelijk weten dat ik al meer dan 3 mensen verloren heb aan zelfmoord, waarvan 1 christen was. Zelf heb ik ook 2 pogingen tot zelfmoord gedaan. Het is geen onbekend onderwerp, en ik weet er ook genoeg vanaf. Dus kom maar met uw bijbelteksten of anderzins inspiratiebronnen die gebruik hebben gemaakt van de Bijbel, en waardoor u overtuigd bent van uw gelijk.

Eq.

joepie

Berichtdoor joepie » 03 mar 2004 23:30

babbeltje schreef:Ik vind dit een moeilijk onderwerp en je mag er niet over oordelen, maar toch geloof ik dat zelfmoord niet bij God vandaan komt en Hij Zijn kinderen daar ook voor bewaart. Zijn kinderen kunnen ook ver gaan en dwalen, maar toch geloof ik dat God het niet toelaat als Zijn kinderen zelfmoord plegen, zover gaat God toch niet? Hij is de enigste die beslist over leven en dood en dat doet niet de mens zelf!!

Zover gaat God ook niet, maar de mens zelf!

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 03 mar 2004 23:33

Ik heb al zitten zoeken in de vragenrubriek hier, maar helaas niks kunnen vinden erover.
Volgens mij heb ik er echt weleens wat over gelezen hier.

Het zou mi een goede vraag zijn voor die rubriek.

Maar elke predikant zal het wel anders vertalen ook.Die ene persoon die een antwoord plaatste van die dominee die op de begrafenis van iemand die zelfmoord gepleegd had in zijn toespraak zei, dat de Heere zei, dat hij vroeger gekomen was dan de bedoeling was vind ik echt grof ook.

Voor God staat alles al vast namelijk.Ook iemand zijn sterfdag.Ik ben dan ook blij dat ik niet in de schoenen sta van die predikant om eerlijk te zijn.

Ik zou zelf ook graag willen dat het wel kon, maar ik ben echt overtuigd van niet.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 03 mar 2004 23:37

Markie schreef:Ik zou zelf ook graag willen dat het wel kon, maar ik ben echt overtuigd van niet.

Ja, dat weten we nu wel. Maar zeg eens waarom! Nu word ik wel nieuwsgierig!

EQ.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 03 mar 2004 23:40

Markie schreef:Ik zou zelf ook graag willen dat het wel kon, maar ik ben echt overtuigd van niet.

ja maar waarom ben je dan zo overtuigd? dat vraag ik me af, want volgens mij staat hier niets over in de Bijbel, en bij mijn weten heeft ook geen enkele kerk dit als officieel leerpunt. wel merk ik dat dit iets is wat blijkbaar vrij diep ingesleten is in de reformatorische gezindte, want heel veel mensen denken er zo over. ik heb alleen geen idee waarom.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

joepie

Berichtdoor joepie » 03 mar 2004 23:49

Er is al eens (meerdere keren) een onderwerp over geweest. Misschien handig om dat erbij te lezen?
En ik weet dat je dan een link naar dat onderwerp hier moet kunnen neerzetten, maar daar ben ik dus te dom voor :oops:
Het heet Zelfmoord en geloven. Staat in het archief.

Maar Markie ik zou toch niet zo graag in jou schoenen staan, want je durft zo maar op de rechterstoel van God te gaan zitten en te zeggen wie wel wie niet in de hemel mogen komen.
Ik zou dat niet durven zeggen, en hoef dat ook niet. Gelukkig!

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 04 mar 2004 01:58

Mariamagdalena schreef:Ik denk dat je van God nooit zelfmoord mag plegen. Maar er zijn denk ik uitzonderingen dat God iemand wel vergeeft. Iemand die zelfmoord pleegt omdat hij werkelijk helemaal radeloos is en totaal in een zwart gat zit, is wat anders dan iemand die euthanasie doet, omdat hij/zij niet langer ziek wil zijn en zelf wil beslissen over leven en dood. Als iemand radeloos is, denk ik, dat zo iemand eerst in een tussenfase komt, waarin hij/zij het goed kan maken met God. Ik denk dat God barmhartig is. En dan komt zo iemand toch inde hemel. Alleen het gemak waarmee tegenwoordig mensen over euthanasie praten, omdat ze op hun eigen moment dood willen, dat mag denk ik niet. Ik zou het zelf niet willen, maar wel sterke pijnstillers, dat mag denk ik wel.

Iemand met dwalingen kan ook in de hemel komen hoor, dus ik zou voorzichtig wezen met euthanasie...

Luther had een [verschrikkelijke] anti-semitische inslag, die op zich te verklaren valt, maar dat maakt het niet minder fout. Wie tegen God's volk is is tegen God kun je stellen. Betekent dat Luther dan niet in de hemel is gekomen? Dat lijk mij niet...

Mensen die zeggen dat je met zelfmoord automatisch naar de hel gaat kunnen dit niet op Bijbelse gronden beweren, want dat staat werkelijk nergens. Mocht men dat toch beweren, dan zal niemand meer zalig worden, want dan is de Borg niet voldoende voor de toorn van God.

Overigens is zonde tegen de Heilige Geest onvergeeflijk omdat je dan namelijk niet meer om vergeving vraagt omdat de Heilige Geest weg is.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 04 mar 2004 02:00

Doortje schreef:Als je bekeert bent, zal God je voor zelfmoord bewaren, daar ben ik van overtuigd. En ik zie zelfmoord wel als iets heel anders dan het stelen van een koekje ofzo. Je hebt je leven niet in eigen hand en je mag het ook nooit in eigen hand nemen. Ik denk niet dat je naar de hemel gaat als je zelfmoord pleegt. Een bekeerd iemand zal nooit zelfmoord plegen, anders istie niet bekeerd, dat is mijn mening.

Ten eerste: Waar haal jij die gradatie uit de Tien geboden vandaan?

Ten tweede een bekeerd mens zondigt nog steeds, dus dat kan ook moord/zelfmoord zijn. Zulke dingen gebeuren echt niet bij iemand zijn volle verstand.

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 04 mar 2004 02:22

Ik lees met stijgende verbazing de bijdragen van mensen hier over het onderwerp.

Christus is een Borg, die Borg doet alleen (!!!) zijn werk, wij hebben daar geen inbreng in. Wij kunnen alleen (!!!) maar fout doen, grote en kleine fouten.

Mensen die zelfmoord plegen zijn geestelijk niet meer 100%. Ze vallen net als iedereen in de zonde, echter een hele zware, een onomkeerbare zonde. Jezus is ook hier Borg voor! Of... is Jezus geen borg voor geestelijk zieke mensen? Is zijn offer niet groot genoeg, moeten geestelijk zieke mensen ook nog een deel van de verlossing zelf verzorgen?

Satan kan met ziekte's slaan, dat zien we bij Job. De vorst der duisternis is machtig, en kan ook met depressiviteit slaan. Sommigen bezwijken hieraan met het gevolg dat men zichzelf van het leven berooft.

Nu beweren mensen hier dat deze zieke mensen maar op hun eigen benen moeten blijven staan om zo de satan te weerstaan [terwijl mensen dus mentaal een wrak zijn, ook nog eens de aanvallen van de boze weerstaan].

God redt niet altijd in dit leven ondanks noodkreten van Zijn kinderen. Steden zijn verwoest waarbij Christenen zijn om gekomen, Christenen zijn vermoord, Christenen krijgen erge ziekten waaraan ze doodgaan. Depressieve mensen bidden om verlossing, maar God geeft die niet altijd net als in de andere gevallen... Depressieve mensen slaan zo de hand aan zichzelf vanwege hun ziekten en mensen beweren dat ze dat aan hun zelf te danken dan hebben dat ze verloren gaan, dit is regelrecht absurd!!!

Depressiviteit is niet moedewillig zonde doen, maar dan ben je ziek! De zelfmoord staat niet gelijk aan de zonde van diefstal als je in de winkel staat om te kijken of ze wel of niet die make-up gaat betalen. Depressiviteit los je niet met een gebedje op. Daar staan behandelingen bij een psycholoog voor en heel veel medicijnen.

Mocht het wel onvergeefbaar zijn, dan heb je zelfs een zaak om God in de beklaagdenbank te zetten... Zucht. Dan gaan mensen met de ziekte van Gilles de la Tourette zeker ook naar de hel vanwege hun gevloek?

Vin

Berichtdoor Vin » 04 mar 2004 02:52

Weet je waar ik zo KOTSMISSELIJK, in en in VERDRIETIG, en ontzetten KWAAD om kan worden? Dat hoe zwaarder de kerk hoe is MINDER menselijkheid er te vinden is! Ja! Ik ben ECHT BOOS! :x Wat een walgelijke reacties hier. Wat typisch ook weer. Wat een God hebben sommigen onder jullie zeg, vreselijk triest gewoon.

En dan nog farizeeers zónder met teksten te kunnen gooien, dat is helemaal zwak. Job z'n vrienden hadden tenminste nog iets te vertellen in plaats van alleen maar veroordelende KUL.

Als jullie nou eens de bijbel gingen lezen, misschien vind je dan God, in plaats van het monster wat voor je gecreerd is.

Ook God's kinderen doen wanhoopsdaden, ook God's kinderen moorden. God's kinderen krijgen vergeving.

En WAAROM word hier op zo'n weinig pastoraal verantwoorde manier met het onderwerp omgegaan? Omdat het stoer is om te kunnen zeggen wie er allemaal naar de hel gaat zeker. Bah, wat zijn we dan diep gezonken als Christenen. :x :cry:

Terug naar “Archief”