Moderator: Moderafo's
Markie schreef:Misschien wil je de onderbouwing niet zien omdat je misschien wel hoopte op een ander antwoord.
Napoleon schreef:Markie schreef:Het valt me op dat er ook mensen zijn die anderen verwijten nogal fel te zijn in het verdedigen van hun standpunt.
Dat mag toch ook imho?
Daar heb je standpunten voor, om ze te verdedigen.
Maar het ergste is dat de mensen die het zeggen zelf ook hun mening vasthouden.
En ja, het is idd vreselijk als er iemand van je vrienden of familie zelfmoord pleegt.
Denk dat met name die mensen zich afvragen of er dan tóch geen mogelijkheid is om toch in de hemel te komen wanneer men zelfmoord pleegt.
Begrijpelijk wel, maar het is echt niet zo.
En dat is mijn menig, en die zie ik als feit.Praat niemand me ook vanaf, want als je dood bent is er geen vergeving meer mogelijk.
Je genadetijd is dan voorbij.
maar ik lees nergens in de Bijbel dat God een wedergeboren persoon zal behoeden voor zelfmoord! helemaal nergens!
en dat als je dood bent, er geen vergeving van zonde is, daar kan ik aardig in meekomen, maar voor je dood is er wel vergeving van zonde, ook van zonden die je nog gaat doen. dat is nou totale genade, dat er niets is waardoor God meer van een mens gaat houden, en niets waardoor God minder van een mens gaat houden.
Markie, als je jouw redenatie volgt, zou iemand die te hard met zijn auto rijdt (wat zonde is, want je overtreedt de wet) en verongelukt, ook niet bekeerd kunnen zijn, want dan zou God hem voor bewaard hebben. volgens mij precies dezelfde redenatie. ook een wedergeboren persoon kan in de zonde vallen, kijk maar naar David, die liet iemand vermoorden omdat hij zijn vrouw wilde hebben. volgens mij is het vermoorden van iemand anders niet minder erg dan het vermoorden van jezelf. en dan kun je bij David nog moeilijk zeggen dat hij niet wist wat hij deed.
Markie schreef:De stelling dat zonden al vergeven zijn voordat je ze begaan hebt is ook niet juist imho, en neigt naar Katholiek.Die kunnen hun zonden ook afkopen voordat ze ze begaan hebben.
Dat neigt dus veel naar jou stelling.
Markie schreef:
Dat is geen goede redenering, want een autoongeluk is geen zelfmoord natuurlijk.
De stelling dat zonden al vergeven zijn voordat je ze begaan hebt is ook niet juist imho, en neigt naar Katholiek.Die kunnen hun zonden ook afkopen voordat ze ze begaan hebben.
Dat neigt dus veel naar jou stelling.
Napoleon schreef:Markie schreef:Misschien wil je de onderbouwing niet zien omdat je misschien wel hoopte op een ander antwoord.
Nee, dat is het niet. Tuurlijk ik hóóp dat mensen die zelfmoord plegen naar de hemel gaan. Toch ben ik op zoek naar wat waar is. En als ik dat dan vraag aan mensen hebben ze wel het antwoord, maar niet de onderbouwing ervan. Dat ik de onderbouwing niet wil zien omdat het antwoord niet volgens mijn geloof is, is een vreemde redenatie. Je geeft me immers wel het antwoord, maar niet de manier waartoe je daar gekomen bent. Terwijl ik juist benieuwd ben waarop je dat baseert, zodat ik er iets zinnigs van kan leren en zo nodig mijn visie bij kan stellen. Dus.. kom maar op met die redenatie.
Markie, ik heb gelukkig niemand in mijn omgeving verloren door zelfmoord. in dat opzicht is het niet zo dat ik hoop op een ander antwoord. maar er is nog nooit iemand geweest, die mij heeft kunnen aanwijzen waar het in de Bijbel staat dat een gelovige geen zelfmoord kan plegen, ook in deze discussie niet. als jij het kunt, ben ik meteen om, maar ik vermoed dat het voor jou ook vrij lastig zal worden.
en met dat bewaard blijven: waarom wel bewaard blijven voor zelfmoord, maar niet voor willekeurig welke andere zonde?
babbeltje schreef:Ik vind dit een moeilijk onderwerp en je mag er niet over oordelen, maar toch geloof ik dat zelfmoord niet bij God vandaan komt en Hij Zijn kinderen daar ook voor bewaart. Zijn kinderen kunnen ook ver gaan en dwalen, maar toch geloof ik dat God het niet toelaat als Zijn kinderen zelfmoord plegen, zover gaat God toch niet? Hij is de enigste die beslist over leven en dood en dat doet niet de mens zelf!!
Markie schreef:Ik zou zelf ook graag willen dat het wel kon, maar ik ben echt overtuigd van niet.
Mariamagdalena schreef:Ik denk dat je van God nooit zelfmoord mag plegen. Maar er zijn denk ik uitzonderingen dat God iemand wel vergeeft. Iemand die zelfmoord pleegt omdat hij werkelijk helemaal radeloos is en totaal in een zwart gat zit, is wat anders dan iemand die euthanasie doet, omdat hij/zij niet langer ziek wil zijn en zelf wil beslissen over leven en dood. Als iemand radeloos is, denk ik, dat zo iemand eerst in een tussenfase komt, waarin hij/zij het goed kan maken met God. Ik denk dat God barmhartig is. En dan komt zo iemand toch inde hemel. Alleen het gemak waarmee tegenwoordig mensen over euthanasie praten, omdat ze op hun eigen moment dood willen, dat mag denk ik niet. Ik zou het zelf niet willen, maar wel sterke pijnstillers, dat mag denk ik wel.
Doortje schreef:Als je bekeert bent, zal God je voor zelfmoord bewaren, daar ben ik van overtuigd. En ik zie zelfmoord wel als iets heel anders dan het stelen van een koekje ofzo. Je hebt je leven niet in eigen hand en je mag het ook nooit in eigen hand nemen. Ik denk niet dat je naar de hemel gaat als je zelfmoord pleegt. Een bekeerd iemand zal nooit zelfmoord plegen, anders istie niet bekeerd, dat is mijn mening.
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 26 gasten