Christus als Mens

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gml
Luitenant
Luitenant

Christus als Mens

Berichtdoor gml » 28 feb 2013 07:31

Met Kerst denken we aan het feit dat de Heere Jezus naar de aarde is gekomen. Hij kwam naar deze lage aarde om Zijn leven te geven tot een rantsoen voor velen.

Op aarde was de Heere Jezus volledig Mens. Toch was Hij zonder zonde. Omdat Hij Mens was, wist Hij op aarde niet alles. De Alwetende werd beperkt in Zijn gedachten. Dit alles omdat Hij Mens wilde worden. Maar er ontstond toch geen lege plaats in de hemel? Daar ben ik niet van overtuigd. Of zit ik nu verkeerd met mijn gedachten? Graag jullie visie hierop.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Re: Christus als Mens

Berichtdoor Kvinna » 28 feb 2013 08:02

Is dat niet erg aards gedacht? Als wij ons huis verlaten om elders te verblijven, is onze plaats leeg inderdaad. Maar God is toch niet zo beperkt?
Je kunt toch ook niet zeggen dat na Pinksteren er een lege plaats in de hemel is omdat de Heilige Geest toen op aarde was uitgestort?

(ik moet zeggen dat ik de Drieëenheid toch al heel moeilijk vind)

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 28 feb 2013 08:55

Ja, Christus was ook volledig Mens gelukkig.

Als Christenen nu eens uit die hoek met de mede mensen zouden omgaan, i.p.v. het vrijwel alleen richten op de Godheid dan zou het misschien een stuk begrijpelijker worden voor hen die nog niet van Hem gehoord hebben.

Ben blij dat dit topic geopend is:-)

Groet

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 10 apr 2013 20:17

Voor mij is de vleeswording de kern van het christelijk geloof. Dat God Zich buigt naar de wereld. Dat Hij in een Mensenzoon naar ons toekomt. Een mensenzoon die tegelijkertijd Gods Zoon is, de geliefde bij uitstek.

Heel het Oude Testament spreekt van de onlosmakelijke band van liefde die God speciaal voor de mens heeft, Zijn schepping. Steeds weer daalt Hij af om het verbond te sluiten of te vernieuwen. Alle zonde, tegenwerking , haat van de mens trotseert Hij keer op keer. Nooit is het afgelopen, altijd overwint Zijn barmhartigheid, Zijn liefde. Steeds weer daalt Hij af, vergeeft, wacht en is geduldig. Hij wil Zijn schepping, de mens, die op hem lijkt ontmoeten. Daarom de tabernakel, daarom de tempel. Een ontmoetingsplaats. Een plaat van liefde en gemeenschap, een plaats van het huwelijk tussen God en mens.

Daarom is het zo schrijnend als Jezus zegt: "breek deze tempel af". Hiermee komt de ontmoeting en de liefde van God en mens op het spel te staan. De tempel weg, alles weg. Geen verbond, geen contact, geen vergeving, geen verzoening, geen herstel, geen gemeenschap, geen liefde meer.
Maar Jezus zegt er iets achteraan: "...en ik zal Hem in drie dagen weer opbouwen". Toch weer een herstel, toch is de liefde niet verloren, toch blijven God en mens met elkaar in contact en kan er gemeenschap zijn.
Hoe dan? Heel vreemd, maar dit is mogelijk, precies door de menswording, plastischer nog: de vleeswording van God in Christus. Toen Jezus sprak over de tempel, sprak Hij over Zijn lichaam! Dus de vleeswording, het lichaam worden, dat is de ultieme daad van God om de liefde tot de mensen te kunnen onderhouden. De tempel, Jezus' lichaam, zal weer worden opgebouwd.

Dat is ook wat we in brood en wijn herdenken. Dat de tempel, ontmoetingsplaats voor God en mensen, weer is opgebouwd. Dat het lichaam weer opstaat uit de dood (de dood van zonde, haat, afstand, eenzaamheid, verlorenheid). Die dood wordt teniet gedaan. God en mens ontmoeten elkaar weer, herkennen elkaar weer bij het breken van het brood.

Daarom is de eucharistie / het avondmaal het heiligste sacrament van de Kerk: hier wordt zichtbaar dat God en mens definitief aan elkaar verbonden zijn. God komt naar de mensen en voedt de mensen. Dit is Mijn lichaam, dit is Mijn bloed. Zonder vleeswording, zonder ons in alles gelijk te worden, zou er geen gemeenschap zijn tussen God en mens.

De kern van het christelijk geloof is de tastbaarheid van God, de lichamelijke vereenzelviging van God met Zijn schepping, het is de menselijkheid van God. De afstand tussen God en mens wordt opgeheven. Door Jezus is er geen enkele drempel meer. Iedereen kan vrijelijk tot God gaan, de poorten staan open. Een open uitnodiging ligt klaar voor elk mens: God is niet meer onbenaderbaar, Gods tempel, Gods paradijs is niet langer gesloten voor de mens. Er is één voorwaarde: zoek het niet buiten Jezus om. Hij is namelijk de enige Deur, de enige Weg, de enige Poort. Want in Hem woont de volheid van God lichamelijk! Via Jezus. God is geen verterend vuur, geen toornige Vader, geen oordelende Rechter, geen afwezige God, wanneer we ons concentreren op de ultieme liefdesdaad die Hij verricht heeft: Hij gaf Zijn Zoon in het vlees. Laat iedereen die het gehoord heeft onbevangen, zonder angst komen. Wie wil neme het water des levens om niet (gratis). Er is gegarandeerd een weg tot God geopend. Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven.

"Dit is Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik al Mijn welbehagen heb, hoort Hem".

Hier geeft God alle initiatief uit handen en wijst alleen nog maar op Jezus. Hij is de toegang, vervoeg je bij Hem. Geloof en je zult zalig worden. mysterium fidei.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

maaarten

Berichtdoor maaarten » 12 apr 2013 10:20

xsidd schreef:Ja, Christus was ook volledig Mens gelukkig.

Als Christenen nu eens uit die hoek met de mede mensen zouden omgaan, i.p.v. het vrijwel alleen richten op de Godheid dan zou het misschien een stuk begrijpelijker worden voor hen die nog niet van Hem gehoord hebben.

Ben blij dat dit topic geopend is:-)

Groet

Ja ik ben het wel met je eens dat het accent soms verkeerd kan liggen, en dat beide aspecten van de twee naturen leer benadrukt moeten worden; zowel de menselijkheid als de goddelijkheid van Jezus.

Het is overigens wel begrijpelijk hoe in veel Evangelische/orthodoxe Protestantse kerken het accent naar de goddelijkheid van Jezus is verschoven. Vanaf eind 19e eeuw zijn er verscheidene meer liberale theologieën ontstaan, waar men de godheid van Jezus verwierp, daar tegenover werd dan in orthodoxere kringen veel de goddelijkheid benadrukt. Dat lijkt me in die context dan ook wel gepast, maar aangezien de vrijzinnigheid een gelukkig een beetje op zijn retour lijkt tegenwoordig, is wat meer aandacht voor de menselijkheid van Jezus absoluut op zijn plaats.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 12 apr 2013 12:08

gml schreef:Met Kerst denken we aan het feit dat de Heere Jezus naar de aarde is gekomen. Hij kwam naar deze lage aarde om Zijn leven te geven tot een rantsoen voor velen.

Op aarde was de Heere Jezus volledig Mens. Toch was Hij zonder zonde. Omdat Hij Mens was, wist Hij op aarde niet alles. De Alwetende werd beperkt in Zijn gedachten. Dit alles omdat Hij Mens wilde worden. Maar er ontstond toch geen lege plaats in de hemel? Daar ben ik niet van overtuigd. Of zit ik nu verkeerd met mijn gedachten? Graag jullie visie hierop.

God de Zoon kwam naar de aarde toe om mens te worden. God de Vader was nog altijd in de hemel (God de Zoon bidt tot Zijn Vader). Gods verschijning gaat ons verstand te boven. Het makkelijkste voor ons is om Hem als een mens voor te stellen, maar dat betekent niet dat God beperkt is zoals wij mensen beperkt zijn. God weet alles. Jezus wist alles. Jezus wist wat komen moest. Als mens stond Hij ook bloot aan verleiding (verzoeking in woestijn als heel duidelijk en leerzaam voorbeeld: Hij had de macht om alles in 1 oogwenk of minder te veranderen, maar Hij koos ervoor mens te zijn, en dus gebruikte Hij die macht niet).

Jezus wist alles, kijk bijvoorbeeld naar de roeping van Nathanael (niet Filippus :P). Christus had Nathanael al onder de boom gezien eer ze elkaar zagen.

De Zoon was afgedaald, maar de Vader en de Geest(?) waren nog in de hemel. Maar zowieso moeten we ons afvragen of God als god (niet als mens dus) ergens te lokaliseren was. Volgens mij is dat een (logische) menselijke beperking.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 13 apr 2013 18:18

alexander91 schreef: God de Zoon kwam naar de aarde toe om mens te worden. God de Vader was nog altijd in de hemel (God de Zoon bidt tot Zijn Vader). Gods verschijning gaat ons verstand te boven. Het makkelijkste voor ons is om Hem als een mens voor te stellen, maar dat betekent niet dat God beperkt is zoals wij mensen beperkt zijn. God weet alles. Jezus wist alles. Jezus wist wat komen moest. Als mens stond Hij ook bloot aan verleiding (verzoeking in woestijn als heel duidelijk en leerzaam voorbeeld: Hij had de macht om alles in 1 oogwenk of minder te veranderen, maar Hij koos ervoor mens te zijn, en dus gebruikte Hij die macht niet).

Volgens mij stroken de vetgedrukte zinnen niet met elkaar. Het een is wel juist, maar het ander niet.

Als Mens stond Jezus inderdaad bloot aan de verleiding, maar hoe rijm je Zijn Mens-zijn met de alwetendheid? Dat is toch onmogelijk? Hij wist inderdaad wel dat Hij moest lijden en ten derde dagen zou opstaan uit de dood.

Ik onderwaardeer hiermee zeer zeker niet de goddelijkheid van de Zoon van God. Hij werd Mens om de verzoening tussen God en de mens te bewerkstelligen, door Zijn sterven en Zijn opstanding.

Ik kan me overigens wel vinden in een van de reacties, we moeten het richten op het Mens-Zijn van Christus niet onderwaarderen aan Zijn goddelijkheid.

Terug naar “Archief”