Hoe ga jij met prikkels om?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Hoe ga jij met prikkels om?

Berichtdoor mohamed » 26 feb 2013 12:10

meribel schreef:uit dat artikel

Van de mannelijke christelijke studenten doet of deed 94 procent aan zelfbevrediging.

dit is toch pas schokkend als onder niet christelijke studenten 50 % aan zelfbevrediging doet?

coby schreef:Hoezo schokkend? Voor die niet christelijke studenten is het soms, niet altijd, een stuk makkelijker, die kunnen gewoon relaties hebben en doen waar ze zin in hebben, dan is die zelfbevrediging ook niet nodig.

:lol:

Hoe ik omga met prikkels? Gewoon van genieten, want alles wat God geschapen heeft is goed, als het in dank ontvangen wordt en dat wordt het. :)

maaarten

Berichtdoor maaarten » 26 feb 2013 13:03

Mortlach schreef:Het lijkt me prima te gaan met die jeugd die inderdaad geen last heeft van opgelegd schuldgevoel en een vertekend lichaamsbeeld.

Het lijkt me dat het beter gaat met degenen die schuld voelen om de zonde die ze doen, dan met degenen die zonder last van hun geweten schaamteloos door blijven zondigen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 26 feb 2013 13:07

Eigenlijk bedoelde ik echt alle prikkels, dus veel meer dan alleen seksuele prikkels.
En veel prikkels houden je af van God en tijd met God.
TV, radio, krant, nieuws, zorg om werk, winkelen, uitgaan, sociale contacten en nog heel veel meer...
Op zich geen verkeerde prikkels, maar welo heel veel meer prikkels dan vroeger.
Je krijgt keuzestress, want je tijd is beperkt...
Die boer uit de middeleeuwen had geen weet van wat er in de wereld gebeurde.
Die moest alleen maar overleven...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 feb 2013 13:07

maaarten schreef:Het lijkt me dat het beter gaat met degenen die schuld voelen om de zonde die ze doen, dan met degenen die zonder last van hun geweten schaamteloos door blijven zondigen.

Het is dan ook geen zonde, dus geen probleem.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 feb 2013 13:09

JeeWee schreef:Eigenlijk bedoelde ik echt alle prikkels, dus veel meer dan alleen seksuele prikkels.
TV, radio, krant, nieuws, zorg om werk, winkelen, uitgaan, sociale contacten en nog heel veel meer...

Ach, zo nu en dan moet je inderdaad even wat rust inbouwen. Je merkt zelf wel wanneer je daar behoefte aan hebt. Dan leg je je telefoon gewoon even weg en maak je tijd vrij in je agenda.

Wat ouder worden helpt ook, want dan besef je je - ik in ieder geval wel - dat je niet alles hoeft te willen.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 26 feb 2013 13:24

Mortlach schreef:Het is dan ook geen zonde, dus geen probleem.

tsjaa, dat op refoweb daar soms anders over gedacht wordt hoeft natuurlijk niemand te verbazen.

JeeWee schreef:Eigenlijk bedoelde ik echt alle prikkels, dus veel meer dan alleen seksuele prikkels.

Ik denk dat het hierbij vooral goed is omdat het doel voor ogen te houden, zodat we andere activiteiten op de juiste plaats kunnen zetten en geen behoefte hebben daar al te veel tijd aan te verkwanselen. Dat is verder natuurlijk wel makkelijker gezegd dan gedaan....

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 feb 2013 13:51

JeeWee schreef:Die boer uit de middeleeuwen had geen weet van wat er in de wereld gebeurde.

Ja, vroeger toen de kindjes nog gebracht werden met de ooievaar was geluk nog heel gewoon! :mrgreen:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 feb 2013 15:05

maaarten schreef:tsjaa, dat op refoweb daar soms anders over gedacht wordt hoeft natuurlijk niemand te verbazen.

Uiteraard niet. Ik merk slechts op dat de niet-christelijke jeugd het beduidend beter afgaat...

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 26 feb 2013 16:00

Mortlach schreef:
Uiteraard niet. Ik merk slechts op dat de niet-christelijke jeugd het beduidend beter afgaat...

mee eens.
door het als een zonde te zien en het aanpraten van een schuldgevoel ligt juist de verslaving op de loer.
er zijn niet voor niets zoveel christelijke instellingen met pastorale hulp op dit gebied.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 26 feb 2013 16:30

Nu ja, ik heb nog geen onderzoeken gezien waaruit blijkt dat het zowieso onder christenen slechter is dan daarbuiten. Andersom ook niet, maar laat dan eerst de cijfers zien :-). Elke groep zijn eigen problemen
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 26 feb 2013 17:04

alexander91 schreef:Nu ja, ik heb nog geen onderzoeken gezien waaruit blijkt dat het zowieso onder christenen slechter is dan daarbuiten. Andersom ook niet, maar laat dan eerst de cijfers zien :-). Elke groep zijn eigen problemen

Dat zou wel beroerd zijn. Volgende keer met de evangelisatie: Wil je Jezus aannemen? Ehm, er zitten wel wat consequenties aan deze keuze.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

maaarten

Berichtdoor maaarten » 26 feb 2013 18:11

Mortlach schreef:Uiteraard niet. Ik merk slechts op dat de niet-christelijke jeugd het beduidend beter afgaat...

Nouja, dat lijkt me dus een kwestie van perspectief.

coby schreef:Dat zou wel beroerd zijn. Volgende keer met de evangelisatie: Wil je Jezus aannemen? Ehm, er zitten wel wat consequenties aan deze keuze.

Dat er consequenties aan de keuze voor de Heere Jezus zitten lijkt me vanzelfsprekend.......

Terug naar “[Religie] - Open forum”