Heeft God humor?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Heeft God humor?

Berichtdoor schelpje3 » 25 feb 2013 17:46

SPREEK VRIJMOEDIG OVER GOD, maar misbruik Zijn Naam niet.
Wanneer we eenmaal een echte indruk hebben gekregen wie Hij is, zul je nooit meer op een dergelijke manier over God durven spreken of schrijven.
Ik begrijp werkelijk deze hele "discussie" niet, noch de joligheid hiervan.
Dan ben ik maar op kruistocht, ben ik nu werkelijk de enige forummer die zich hier over verbaast??? Of zwijgt de rest gewoon maar, wetende dat het toch niet helpt.
Ik heb me i.i.g. "vrijgemaakt", zoals dat heet.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 25 feb 2013 17:56

of

Spreuken 25,24
Je kunt beter in een hoekje op het dak wonen dan in één huis met een vrouw die ruzie zoekt.

Spreuken 27,15
Als een dak dat altijd lekt wanneer het regent, zo is een vrouw die steeds weer ruzie zoekt.

Ben het overigens zeer eens met Schaapje. Als je naar de schepping kijkt, sommige dieren zitten zo ongelooflijk humoristisch in elkaar, dat zegt al genoeg.

Daarnaast, wat is humor? Is dat dat je een grapje maakt of dat je om grapjes kan lachen? Ik moet zelf regelmatig glimlachen of schaterlachen om de onbevangenheid van het geloof van mijn kleine kinderen. Zou de Here God niet glimlachen om sommige gebeden en opmerkingen die kinderen maken?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 feb 2013 18:37

schelpje3 schreef:Dan ben ik maar op kruistocht, ben ik nu werkelijk de enige forummer die zich hier over verbaast??? Of zwijgt de rest gewoon maar, wetende dat het toch niet helpt.

De discussie loopt als een trein, gezwegen wordt er duidelijk niet. Kortom, je bent inderdaad de enige en als dat je niet tot nadenken stemt zal je dat ook blijven.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 25 feb 2013 18:39

schelpje3 schreef:SPREEK VRIJMOEDIG OVER GOD, maar misbruik Zijn Naam niet.
Wanneer we eenmaal een echte indruk hebben gekregen wie Hij is, zul je nooit meer op een dergelijke manier over God durven spreken of schrijven.
Ik begrijp werkelijk deze hele "discussie" niet, noch de joligheid hiervan.
Dan ben ik maar op kruistocht, ben ik nu werkelijk de enige forummer die zich hier over verbaast??? Of zwijgt de rest gewoon maar, wetende dat het toch niet helpt.
Ik heb me i.i.g. "vrijgemaakt", zoals dat heet.

Tuurlijk. Daar komt de claim weer. Als je zus dan ben je geen echte chris...

@meribel: helemaal eens met je laatste alinea.

Ken nog een mooie spreuk, volgens mij uit Jezus Sirach:
Een praatzieke vrouw is als een berg zand op het pad van een grijsaard.
(nou moet niet iedereen hier die meteen op zichzelf gaan betrekken.....)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 feb 2013 18:57

blijblij schreef:Ken nog een mooie spreuk, volgens mij uit Jezus Sirach:
Een praatzieke vrouw is als een berg zand op het pad van een grijsaard.
(nou moet niet iedereen hier die meteen op zichzelf gaan betrekken.....)

Inderdaad Sirach maar de tekst is als volgt:

Als een zanderige helling voor de voeten van een grijsaard, zo is een praatzieke vrouw voor een rustige man.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 25 feb 2013 20:51

Ikzelf zie de humor van God vooral in de schepping.
Waarom heeft Hij de olifant gemaakt? Dat verzin je toch niet?
Of de giraf, de zebra, de pinguïn, de stokstaartjes. ga zo maar door...
The solution to a problem lies in finding the Solver...

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 26 feb 2013 10:02

egbert schreef:Ikzelf zie de humor van God vooral in de schepping.

Vooral die stokstaartjes ja. Doet me denken aan Bamboo Bill van de dierentuin. http://www.youtube.com/watch?v=Ra59m2F2IG8
Wat ik ook humor vind is die uitspraak van Jezus over die kameel door het oog van de naald, maar misschien heb ik een apart soort humor. En vooral dat Zacheus dan daarna alles viervoudig gaat vergoeden en dat het dus wel mogelijk is. En dat ie in die boom ging zitten vind ik ook wel humor.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 26 feb 2013 10:35

egbert schreef:Ikzelf zie de humor van God vooral in de schepping.

Dit is niet echt de plek om de discussie over evolutie aan te zwengelen, dus dat doe ik dan ook niet ;)

Maar als ik mee moet gaan in bovenstaande weet ik er ook nog wel één; het vogelbekdier :D

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 26 feb 2013 11:34

Nice @Lock :-)

en wat dacht je van het pantoffeldiertje :P

In de hemel wordt is er eeuwig geluk en wordt er eeuwig gelachen. Als je hier op aarde onschuldig kunt lachen, dan is dat toch alleen maar mooi :-).

Liefde en blijdschap (daar zit lachen in) zijn de manieren om mensenharten te openen. Niet voor niets! Met een zuur gezicht en afkeurende woorden kom je niet ver, dan verbitter je jezelf (bestrijd kwaad met goed, niet met nog meer kwaad; of zie je boosheid en woede alleen nog maar als een vorm van liefde!?). In mijn overtuiging gaat het vooral om liefde voor God en liefde voor de medemens, zoals God ook bewogen is over ieder mens. We kunnen het niet evenaren, maar we zijn verplicht om het te proberen.

Sommige christenen hebben de neiging om juist de zaken die het meest teruggaan naar het paradijs en naar Gods schepping, te verafschuwen omdat die zaken ook zo misbruikt kunnen worden (wat ook logisch is als je erover nadenkt). Zo is het met de taboe-sfeer rond seksualiteit, als ook met blijdschap en (naasten)liefde. In sommige christelijk kringen is het woord seks al zondig en blijdschap wordt al heel snel tot eigengerechtigheid, leegheid en wereldgelijkvormigheid gereduceerd. In de christelijke overtuiging zijn dit juist zaken van God! Ben het dus helemaal met Coby eens.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 26 feb 2013 13:24

In de bijbel staat ook hier en daar wel humor.
Door de deftige bijbeltaal ontgaat ons dat echter wel eens.
En mogelijk missen we veel Joodse humor, omdat we het niet snappen als westerlingen.

Een rabbijn wees mij eens op het verhaal van Abraham en Sara dat God (met alle eerbied gesproken) op ziekenbezoek bij Abraham na diens besnijdenis. God belooft Abraham daar wederom de geboorte van een zoon, en Sara vraagt zichzelf af of ze nog sex zal hebben met Abraham nu Abraham en zij oud geworden zijn. God, die heel beslist haar gedachten goed kende, vraagt dan waarom Sara bij zichzelf lachtte en dacht: 'Zou ik nog een kind krijgen nu ik oud geworden ben?' God laat dus heel tactvol het noemen van de gedachte dat Abraham toch ook wel erg oud was, achterwege.
Dat vind ik nou wijs en humoristisch...

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 26 feb 2013 13:34

Boaz schreef:
Een rabbijn wees mij eens op het verhaal van Abraham en Sara dat God (met alle eerbied gesproken) op ziekenbezoek bij Abraham na diens besnijdenis. God belooft Abraham daar wederom de geboorte van een zoon, en Sara vraagt zichzelf af of ze nog sex zal hebben met Abraham nu Abraham en zij oud geworden zijn. God, die heel beslist haar gedachten goed kende, vraagt dan waarom Sara bij zichzelf lachtte en dacht: 'Zou ik nog een kind krijgen nu ik oud geworden ben?' God laat dus heel tactvol het noemen van de gedachte dat Abraham toch ook wel erg oud was, achterwege.

nou, een man kan nog een kind verwekken als hij 90 is.
maar een vrouw kan niet meer zwanger worden als zij ca. 50 of 51 is.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 26 feb 2013 13:57

Boaz schreef:

Maran schreef:
nou, een man kan nog een kind verwekken als hij 90 is.
maar een vrouw kan niet meer zwanger worden als zij ca. 50 of 51 is.

Sara menstrueerde niet meer toen ze zwanger werd van Izak, (ze was rond de 90) maar dat is mijn punt hier helemaal niet..

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 26 feb 2013 14:01

Boaz schreef:
Sara menstrueerde niet meer toen ze zwanger werd van Izak, (ze was rond de 90) maar dat is mijn punt hier helemaal niet..

wat is je punt dan wel?

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 26 feb 2013 14:20

In de NBG vond ik 'm altijd wel lollig, maar door de oubollige tekst snap je in eerste instantie niet wat er bedoeld wordt.
Dus lachte Sara in zichzelf, denkende: Zal ik wellust hebben, nadat ik vervallen ben, terwijl mijn heer oud is? Dat hele verhaal is leuk. Ook:
En Sara zeide: God heeft gemaakt, dat ik lach; ieder die het hoort, zal om mijnentwil lachen. 7 En zij zeide: Wie had aan Abraham durven toezeggen: Sara zoogt kinderen? Want ik heb een zoon gebaard in zijn ouderdom.
En Isaac betekent gelach.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Diamantje » 28 feb 2013 15:44

In de Bijbel staat ook een verhaal over een tijd waarin de... Hebreeërs, geloof ik dat het waren, de hele tijd aan het klagen waren dat er geen vlees meer was. Toen wist God het goedgemaakt: 'Dan zullen ze vlees eten ook, en niet twee dagen, niet drie of zes of tien, nee een hele maand! Dan komt het ze vanzelf hun neus uit!' :-& Dat vond ik wel een goeie en eerlijk gezegd ook wel leerzaam: als ik te klagen heb over het eten, denk ik altijd daaraan... :lol:

Terug naar “[Religie] - Open forum”