Heeft God humor?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

blijblij
Kapitein
Kapitein

Re: Heeft God humor?

Berichtdoor blijblij » 25 feb 2013 11:49

rechters 3, 12-30 vind ik zelf erg grappig:
Ehud, de zoon van Gera uit de stam Benjamin, een linkshandige. Deze Ehud ging namens de Israëlieten schatting afdragen aan koning Eglon.

Benjamin betekent: zoon van mijn rechterhand.

En verder:
trok Ehud met zijn linkerhand het zwaard van zijn rechterheup en stak het in Eglons buik. 22 De kling verdween tussen de vetkwabben, die zich daarna ook om het gevest sloten, want Ehud trok het zwaard niet terug maar liep snel de kamer uit, 23 de galerij op, nadat hij de deuren van het vertrek van binnenuit vergrendeld had. 24 Hij was nog niet weg, of de dienaren van de koning kwamen de zaal weer binnen. Ze merkten dat de deuren van het bovenvertrek waren vergrendeld en zeiden tegen elkaar: ‘Hij heeft zich zeker weer afgezonderd om zijn behoefte te doen.’ 25 Ze wachtten een hele tijd, maar de deuren van het vertrek werden niet geopend.

Toch een geniaal verhaal. Wel een beetje Eddy Murphy!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 feb 2013 11:50

coby schreef:God heeft mensen met humor geschapen en Hij is niet religieus, dus Hij heeft wel humor. Een sikkeneur kan geen lolbroeken scheppen.

=D>

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 25 feb 2013 11:51

Lock&Stock schreef:
Mijn vervolgvraag zou dan zijn of er gelachen wordt vanwege humor of het feit dat men in de hemel is. Maar in ieder geval bedankt!

Het gaat over God.
Die in de hemel troont = God

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 feb 2013 11:52

blijblij schreef:rechters 3, 12-30 vind ik zelf erg grappig:
Ehud, de zoon van Gera uit de stam Benjamin, een linkshandige. Deze Ehud ging namens de Israëlieten schatting afdragen aan koning Eglon.

Benjamin betekent: zoon van mijn rechterhand.

En weer een stukje van de puzzel, dank!

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 25 feb 2013 11:53

13 Want wat is er waarin u achtergesteld bent bij de overige gemeenten, dan alleen hierin dat ikzelf u niet tot last geweest ben? Vergeef mij dit onrecht.

Hier maakt Paulus een grapje.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 feb 2013 11:54

elbert schreef:Dit topic mag blijven staan omdat de vraag op zich niet verschrikkelijk of spottend is. De antwoorden kunnen dat wel zijn, maar daar letten we dan op.

En je keurt het ook goed dat de naam van onze Schepper met een kleine letter mag worden geschreven, alsof het een heidense afgod is?
Topic is geopend door iemand die niet in Hem gelooft!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 feb 2013 11:55

refo schreef:13 Want wat is er waarin u achtergesteld bent bij de overige gemeenten, dan alleen hierin dat ikzelf u niet tot last geweest ben? Vergeef mij dit onrecht.

Paulus is God niet.
Het topic heeft een verkeerde titel gekregen, het zou dan moeten zijn: Vind je in de Bijbel ook humor?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 25 feb 2013 11:59

schelpje3 schreef:Paulus is God niet.
Het topic heeft een verkeerde titel gekregen, het zou dan moeten zijn: Vind je in de Bijbel ook humor?

Dat staat toch in de eerste post: "Is dat te vinden in de schrift?"

Als je de Bijbel nu ziet als geïnspireerd heeft God de ruimte gegeven voor grapjes en humorvolle verhalen.
Dus moet Hij ook humor hebben.

Niet zo zuur doen de hele tijd...

@refo: geniale grap van Paulus!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 feb 2013 12:00

refo schreef:13 Want wat is er waarin u achtergesteld bent bij de overige gemeenten, dan alleen hierin dat ikzelf u niet tot last geweest ben? Vergeef mij dit onrecht.

schelpje3 schreef:Paulus is God niet.

@ schelpje3, ik dacht dat zwarte kous gereformeerden zoals jij geloofden dat de Bijbel het geïnspireerde woord van God was, van a tot z. :mrgreen:

@ refo, ben het met je eens en het mooie aan zijn humor is dat je onder het lachen nog wat leert ook. :)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 feb 2013 12:04

mohamed schreef:@ schelpje3, ik dacht dat zwarte kous gereformeerden zoals jij geloofden dat de Bijbel het geïnspireerde woord van God was, van a tot z. :mrgreen:

@ refo, ben het met je eens en het mooie aan zijn humor is dat je onder het lachen nog wat leert ook. :)

Ik zei hierboven, ik behoor niet tot die doelgroep! Lezen!
En jouw sarcastische posting en de opmerking van blijblij, bewijzen dat het alleen maar gaat om de LOL en het schurkt nu al tegen het spottende aan.
Ik vind het niet kunnen, en als dat dan zuur gevonden wordt :-&
Refoweb heet het hier toch? Fijn dat we dan allemaal onze mening mogen geven.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 feb 2013 12:06

schelpje3 schreef:Ik zei hierboven, ik behoor niet tot die doelgroep! Lezen!
En jouw sarcastische posting en de opmerking van blijblij, bewijzen dat het alleen maar gaat om de LOL en het schurkt nu al tegen het spottende aan.
Ik vind het niet kunnen, en als dat dan zuur gevonden wordt :-&

Zie je wel, ook jij kan anderen aan het lachen maken als je maar graag genoeg wilt! :lol:

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 25 feb 2013 12:07

Kan je ook aangeven waar je op basseert dat dit humor van Paulus is?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 25 feb 2013 12:26

Lock&Stock schreef:Volgens de bijbel zijn we geschapen naar het beeld van god, wij hebben humor, heeft god dat dus ook? En zo ja; is dat ergens te zien in de bijvoorbeeld de bijbel?

Ik geloof niet in god, maar vraag me af of hier iets over te zeggen is vanuit de schrift of een andere bron.

Kwam op deze vraag tijdens het kijken van Eddie Murphy - Delirious :D

Wel grappig dat je zo op deze vraag kwam. De oom van Eddie Murphy is een christelijke muzikant of spreker, ben daar zo'n 20 jaar terug eens bij in een dienst geweest, dat was net zo'n figuur. Moeilijk om voorbeelden te bedenken, weet er wel een.
Sarah kon geen kinderen krijgen en toen kreeg ze op 90 jarige leeftijd Isaac, die naam betekent gelach. En ze zei: een ieder die het hoort zal om mijnentwil lachen. Yes, God heeft humor, gelukkig.
Oh ja lachen, ze moest lachen toen ze hoorde dat ze een kind zou krijgen en was toen bang dat het niet mocht. Toen zei ze: Ik heb niet gelachen. Neen, gij hebt wel gelachen. Humor vind ik dat van God.
Laatst gewijzigd door coby op 25 feb 2013 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 25 feb 2013 12:30

JHM schreef:Volgens mij vormt leed of spot vaak de basis van humor, en zowel leed als spot zijn de Heer een gruwel.

Dat leed of spot vaak de basis vormt geef ik je groot gelijk in. Maar bijvoorbeeld Mr. Bean, of de shows van Toon Hermans, zou dat ook een gruwel zijn volgens God?

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 25 feb 2013 12:35

Speedy schreef:Kan je ook aangeven waar je op basseert dat dit humor van Paulus is?

Als je een grap uit moet leggen gaat dat meestal ten koste van de humor.

Paulus zegt: ik heb u, Korintiërs, met niets achtergesteld t.o.v. de andere gemeenten. Wat zij kregen hebt u ook gehad. Hoewel er toch een verschil is: de andere gemeenten ben ik tot last geweest, u niet.
In plaats dat hij zegt dat ze daardoor bij andere gemeenten zelfs voorgetrokken zijn (de klacht van K was dat ze achtergesteld waren), biedt hij zijn excuses ervoor aan dat hij ze niet tot last is geweest.

Terug naar “[Religie] - Open forum”