kind met verstopping van darmen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor

kind met verstopping van darmen

Berichtdoor pol » 18 feb 2013 21:25

Onze dochter van 8 heeft al sinds de kerst veel buikpijn. 3x bij de dokter geweest en nu zijn de darmen geïrriteerd door waarschijnlijk verstoppinkjes. Ze heeft nu movicol voor kids, maar echt helpen doet het niet. We proberen zoveel mogelijk vezels te geven en te drinken, maar niks baat. Wie herkent dit probleem en vooral wie weet de gouden tip!

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Re: kind met verstopping van darmen

Berichtdoor Kvinna » 18 feb 2013 21:37

Veel drinken. Veel bewegen. Geen stoppende dingen eten (witbrood). Vezelrijke voeding, maar hou het wel lekker. Eten moet geen straf worden.
Gebroken lijnzaad door de yoghurt, elke dag.
Kiwi's eten.
Behalve movicolon zijn er meer mogelijkheden uit de apotheek. Magnesium bijvoorbeeld. Bespreek het met de dokter.

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 19 feb 2013 08:15

pol schreef:. Wie herkent dit probleem en vooral wie weet de gouden tip!

Ik denk dat die er niet is.
Maar er zijn meer mensen hoor, waar movicolon niet echt effectief bij is.

Pruimen schijnen goed te helpen.
Groene thee is een probaat middel (elke dag lauw kopje op de nuchtere maag)
Een eetlepel olijfolie elke dag, wil het ook nog wel eens goed doen

Maar heeft je dochter ergens last van, dat de obstipatie zo ineens kwam opzetten?
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 feb 2013 08:52

Onze oudste heeft het niet heel erg, maar wel af en toe gehad dat het een beetje verstopte. Een beker met flink wat roosvicee laxo werkte altijd perfect. Binnen een paar uur ging het weer prima
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 19 feb 2013 09:15

ONze zoon heeft het veel gehad. Ik moest met hem naar een 'poeppoli' van een ziekenhuis waar ze juist specifiek kinderen met dat soort problemen helpen. Bij hem hielp 1x daags een zakje forlax. Pruimen roosvicee laxo en veel vezels eten helpt bij hem ook niet. Hij is nu pas sinds kort van zijn zakjes af, maar soms geeft hij zelf aan dat het moeilijk gaat en dan moet hij er echt de tijd voor nemen. Ik weet dat er in dat ziekenhuis ook een 'poepverpleegkundige' is die meekijkt en samenwerkt met de betreffende artsen. Vaak spelen andere dingen, zoals voeding, stress, beweging nl ook mee bij het 'probleem'.
Laatst gewijzigd door ajl op 19 feb 2013 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 feb 2013 10:50

Heb je al l actulose geprobeerd? Verkrijgbaar op recept van de h.a. Onze oudste had het op basisschoolleeftijd ook heel vaak en dat resulteerde uiteindelijk in een forse verstopping, die d.m.v. een darmspoeling in het ziekenhuis opgelost moest worden.
Als hij het nu aan voelt komen, dat het niet goed gaat, neemt hij B isacodyl tabletten, die we altijd in huis hebben.
Het is een akelige aandoening, zeker voor een kind, heel pijnlijk ook. :-&

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 19 feb 2013 10:58

lactulose mocht zoonlief juist helemaal niet gebruiken van de kinderarts. De kinderarts vond het verbazingwekkend dat dit juist nog steeds zo veel werd voorgeschreven door huisartsen

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 19 feb 2013 11:22

Als niets helpt zijn het mogelijk geen 'verstoppinkjes'. Wat wel weet ik natuurlijk ook niet.

Er zijn zoveel problemen die tot pijn in de buik kunnnen leiden, tot 'niet lekker in je vel' toe.
Niet te snel in de psychologie duiken, vind ik, maar ook niet veronachtzamen. Ik had ook buikproblemen, vooral in de weekenden. Tot ik van baan veranderde. Had ik nooit van mezelf gedacht.

Ook is het bekend dat bij kinderen 'buikpijn' ook een symptoom van hoofdpijn kan zijn, hoe gek het ook klinkt.
Ik zou nog maar een paar keer naar de huisarts gaan. Een kind is oneindig veel complexer dan een volwassene. En op een forum los je het zonder een goeie diagnose niet op, hoe goed we het ook bedoelen met je dochter.

jaantje74
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jaantje74 » 19 feb 2013 11:27

pol schreef:Onze dochter van 8 heeft al sinds de kerst veel buikpijn. 3x bij de dokter geweest en nu zijn de darmen geïrriteerd door waarschijnlijk verstoppinkjes. Ze heeft nu movicol voor kids, maar echt helpen doet het niet. We proberen zoveel mogelijk vezels te geven en te drinken, maar niks baat. Wie herkent dit probleem en vooral wie weet de gouden tip!

Onze zoon van 9 heeft het vorig voorjaar ook gehad. Uiteindelijk ook van de huisarts movicolon gekregen, wat na een paar dagen wel wat deed, maar niet genoeg.( en je wilt niet weten wat er in die medicijnen zit!) Hij was er gewoon ziek van, echt zielig.
Uiteindelijk ten einde raad mijn natuurterapeut gebeld. Zij heeft hem doorgemeten en er bleek een parasiet in z'n darmen te zitten. Medicijnen gekregen en hij was er zo vanaf. Vanaf die tijd ook nooit geen problemen meer gehad.

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 19 feb 2013 11:57

Eén ding moet je echt nooit doen: je kind door laten meten. Dat is zo'n onzin.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 feb 2013 12:00

ajl schreef:lactulose mocht zoonlief juist helemaal niet gebruiken van de kinderarts. De kinderarts vond het verbazingwekkend dat dit juist nog steeds zo veel werd voorgeschreven door huisartsen

Kinderartsen vinden dit idd alleen zinvol als het tijdelijk gebruikt moet worden, dus bijv. voor of na een onderzoek/operatie.
Onze h.a. schrijft het ook niet meer voor inmiddels.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 feb 2013 12:02

jaantje74 schreef:
Onze zoon van 9 heeft het vorig voorjaar ook gehad. Uiteindelijk ook van de huisarts movicolon gekregen, wat na een paar dagen wel wat deed, maar niet genoeg.( en je wilt niet weten wat er in die medicijnen zit!) Hij was er gewoon ziek van, echt zielig.
Uiteindelijk ten einde raad mijn natuurterapeut gebeld. Zij heeft hem doorgemeten en er bleek een parasiet in z'n darmen te zitten. Medicijnen gekregen en hij was er zo vanaf. Vanaf die tijd ook nooit geen problemen meer gehad.

Ik zou hier toch terughoudend in zijn. Want is er een röntgenfoto van de buik gemaakt? Eerst moet vastgesteld worden of er geen lichamelijke afwijkingen zijn. En pas als het hele reguliere traject is doorlopen en er wordt niets gevonden en het wordt een kwestie van "mee leren leven", zou ik naar een therapeut gaan. Maar bij kinderen zeggen ze dat niet, het is een probleem dat zeer serieus genomen wordt, anders zou er geen poeppoli opgericht zijn. Daar zit de know how en zou ik meer vertrouwen in hebben dan in het "doormeten".
Je kind is toch geen accu? :wink:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 feb 2013 12:09

Tuurlijk.... :wink: Zodra er alternatieve geneeswijze om de hoek komt kijken is het ineens allemaal niet zuiver. Nee, de pillenfabriek is betrouwbaar. :wink:

Van kinds af aan heb ik al buikpijn (gehad). Afgelopen week bij de natuurarts geweest waar heel veel puzzelstukjes op z'n plek werden gelegd. Ben heel benieuwd wat er uit de lab.onderzoeken komt (bloed en ontlasting).

Pol, ik zou om wat onderzoeken (zoals bloed en ontlasting) vragen.

Röntgenfoto's maken van een buik? hmm volgens mij gebeurd dat eerder dmv een echo.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 feb 2013 12:13

refo schreef:Eén ding moet je echt nooit doen: je kind door laten meten. Dat is zo'n onzin.

Leg uit.

jokesloten
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jokesloten » 19 feb 2013 14:08

Mijn dochter gebruikt forlax (zakjes poeder)
Als je 's avonds niet kunt slapen moet je geen schaapjes tellen maar de Herder zoeken. drs. Els van Dijk

Terug naar “Archief”