Volgens mij is een kerk altijd mensenwerk. De Kerk met een hoofdletter is een vrome benaming voor iets wat wij op aarde niet zullen begrijpen, omvatten of precies kunnen aanwijzen.
Kerken horen onze Heere Jezus te volgen, en mensen aan te moedigen in Zijn Weg hun leven te vervolgen. Helaas bestaan alle kerken uit mensen, en mensen zullen op aarde nooit perfect zijn. Rangen in de kerk (priester, ouderling, dominee etc.) zijn ten diepste machtsposities. Zolang er veel controle is op mensen in die posities, en vooral zolang alles langs Gods Woord gelegd wordt en daarin de Waarheid en Zijn Wil gezocht wordt, zal het goed gaan. Maar mensen zijn geneigd tot macht, zeker als ze het in handen geworpen krijgen. En mensen willen altijd meer. Dat leidt vanzelf tot het gebruik en uiteindelijk het misbruik van mensen.
Zo is het ook in de rooms katholieke kerk gegaan: de mensen in belangrijke posities kregen meer aanzien en macht, en gingen werken om de posities te behouden en de macht te vergroten. Vaak op subtiele manieren, en uiteindelijk door zaken Gods wil te noemen of door te dreigen met Gods straf.
Maar de slechte eigenschappen van de kerk is van alle tijden en alle plaatsen. Ook nu zijn er (juist ook protestantse) kerken waarin mensen hun machtsposities verzilverd hebben. Alleen zij spreken/kennen de waarheid en ook zij zijn degenen die mensen tot hun groepjes toelaten, om zo hun eigen leer te controleren. Mensen met andere gedachten worden uitgeworpen. En het meerendeel van het kerkvolk volgt.
De enige manier om slechte kerken te voorkomen, is door nederig te blijven. En nederig blijf je door telkens naar Gods Woord terug te gaan. En al helemaal, door niet te zeggen dat je bijbelgetrouwer bent dan een ander. Als een kerk dat zegt, hebben ze over het algemeen een bord voor hun hoofd (waar nauwelijks tegen in te gaan valt).
Maar er is een Troost. God werkt over kerkmuren heen, en ook in "slechte" kerken. (het is de vraag of er wel goede kerken zijn, ik denk het niet, mijn kerk zal het ook niet zijn, ook al sta ik achter mijn kerk). Mensen kunnen slecht doen, maar Gods Genade is niet te stoppen. Hij komt, en pas dan zal Zijn Kerk aan het licht komen

!
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin