Optimatus schreef:Ook de oude concilies niet, zoals Nicea en zo?
Waarschijnlijk niet. De volgende stap moet welhaast zijn dat hij ook alle roomsche boeken in de ban doet, waaronder het NT.

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Faramir schreef:Waarschijnlijk niet. De volgende stap moet welhaast zijn dat hij ook alle roomsche boeken in de ban doet, waaronder het NT.
Faramir schreef:Het NT is joods? Weer wat geleerd vandaag!
Faramir schreef:Heel simpel. Het katholieke geloof bestond. Aan de hand van het katholiek geloof hebben bischoppen een selectie uit boeken gemaakt en een setje gebundeld.
De Bijbel is niet de basis van het geloof, het geloof is de basis voor de Bijbel.
Faramir schreef:Heel simpel. Het katholieke geloof bestond. Aan de hand van het katholiek geloof hebben bischoppen een selectie uit boeken gemaakt en een setje gebundeld.
mohamed schreef:Hoe je het ook wendt of keert, de RKK heeft geen invloed gehad op de inhoud van de boeken in de Bijbel, enkel invloed op welke boeken er in de Bijbel zijn gekomen.
Dat maakt de boeken echter nog niet rooms-katholiek.
mohamed schreef:Hoe je het ook wendt of keert, de RKK heeft geen invloed gehad op de inhoud van de boeken in de Bijbel, enkel invloed op welke boeken er in de Bijbel zijn gekomen.
Faramir schreef:Hier valt ook nog wel een mouw aan te passen. De vroege kerk was katholiek, de vroege gelovigen waren katholiek. En dus waren ook de schrijvers, of beter gezegd een deel daarvan katholiek.
mohamed schreef:Dat maakt de boeken echter nog niet rooms-katholiek.
Faramir schreef:Dat maakt de bewuste verzameling echter wel katholiek. Het staat je vrij om een andere samenstelling van het NT aan te houden aangezien je alles afwijst wat katholiek inclusief de eerste concilies. Ik had van jou dan wel een beetje consequentie verwacht maar schijnbaar ben je geschrokken van de consequenties van je eigen uitspraak.
Faramir:
Heel simpel. Het katholieke geloof bestond. Aan de hand van het katholiek geloof hebben bisschoppen een selectie uit boeken gemaakt en een setje gebundeld.
mohamed:
Hoe je het ook wendt of keert, de RKK heeft geen invloed gehad op de inhoud van de boeken in de Bijbel, enkel invloed op welke boeken er in de Bijbel zijn gekomen.
Faramir:
Hier valt ook nog wel een mouw aan te passen. De vroege kerk was katholiek, de vroege gelovigen waren katholiek. En dus waren ook de schrijvers, of beter gezegd een deel daarvan katholiek.
mohamed
Dat maakt de boeken echter nog niet rooms-katholiek.
Faramir:
Dat maakt de bewuste verzameling echter wel katholiek. Het staat je vrij om een andere samenstelling van het NT aan te houden aangezien je alles afwijst wat katholiek inclusief de eerste concilies. Ik had van jou dan wel een beetje consequentie verwacht maar schijnbaar ben je geschrokken van de consequenties van je eigen uitspraak.
mohamed
... maakt de boeken echter nog niet rooms-katholiek. Nee, dat zou pas zo zijn als ze geschreven waren door rooms-katholieken en dat is simpelweg niet het geval.
Trajecto schreef:@ mohamed
Jij hebt wel een erg groot vertrouwen erin dat er nooit wat gewijzigd is; dat het Comma Johanneum origineel is geloof jij ook.
Nee, ik ben daar kritischer en denk dat waar de moderne wetenschap bijvoorbeeld stijlbreuken herkent in teksten er best weleens sprake kan zijn van latere toevoegingen en redigeren van teksten. (Overigens kunnen er ook dingen weggelaten zijn. Bij het samenstellen van het "setje" zoals Faramir zegt gebeurt dat dus (want kiezen voor bepaalde boeken betekent ook het niet-kiezen voor andere boeken), maar zou dat niet eventueel zelfs ook door weglaten van tekstgedeelten van wel-opgenomen boeken die niet goed past bij het geloof zoals het al bestaat, kunnen zijn gebeurd? Of dat gebeurd is weet ik niet, maar enige skepsis, een met de mogelijkheid rekening houden, lijkt me toch niet verkeerd.)
Trajecto schreef:Ik vind wel dat je het NT een katholiek geschrift zou kunnen noemen (misschien enigszins chargerend, maar toch...) en geef Faramir gelijk.
jaapo schreef:Wat een onnodig geruzie. En met het oorspronkelijke onderwerp heeft het ook niets te maken.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 67 gasten