Jezus afstammeling van David?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: Jezus afstammeling van David?

Berichtdoor Cicero » 12 feb 2013 17:09

hubert schreef:Alle belangrijke mensen werden destijds toch uit een maagd geboren? Die Griekse gedachte werd dus ook op Jezus toegepast, toen (lang) na zijn dood zijn belang erkend werd.
M.i. werd Jezus bij Maria verwekt door Jozef. De verhalenvertellers hebben er iets goddelijks van gemaakt om (achteraf) de importantie van Jezus te benadrukken.
Het blijft een mooi verhaal, maar nogmaals geen gynaecologie, maar theologie.

Uiteraard, behalve dat "uit een maagd geboren" beter vervangen kan worden door "op een bijzondere wijze verwekt."

Maar er is natuurlijk een verschil tussen wat de evangelisten willen zeggen en wij op grond van kritisch onderzoek beweren over wat er 'echt' aan de hand is.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 12 feb 2013 17:22

Cicero schreef:Uiteraard, behalve dat "uit een maagd geboren" beter vervangen kan worden door "op een bijzondere wijze verwekt."

Maar er is natuurlijk een verschil tussen wat de evangelisten willen zeggen en wij op grond van kritisch onderzoek beweren over wat er 'echt' aan de hand is.

Wat val jij giga door de mand.
Wel weer hetzelfde nivo als waarmee je destijds je zondag/sabbat justificatie staafde.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 12 feb 2013 17:26

hubert schreef:Alle belangrijke mensen werden destijds toch uit een maagd geboren? Die Griekse gedachte werd dus ook op Jezus toegepast, toen (lang) na zijn dood zijn belang erkend werd.
M.i. werd Jezus bij Maria verwekt door Jozef. De verhalenvertellers hebben er iets goddelijks van gemaakt om (achteraf) de importantie van Jezus te benadrukken.
Het blijft een mooi verhaal, maar nogmaals geen gynaecologie, maar theologie.

Maar geloof je dan ook niet dat Jezus van Nazareth God is? Dat lijkt me een logisch gevolg van stellen dat Hij op een puur natuurlijke wijze biologisch door Jozef en Maria verwerkt is. Is Jezus dan enkel een mens en gewoon een voorbeeld ofzoiets? Geen Heiland, geen Heere, etc?

Je ze nogal wat op het spel door de maagdelijke geboorte van de Heere Jezus te verwerpen......

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 12 feb 2013 17:47

Maar geloof je dan ook niet dat Jezus van Nazareth God is? Dat lijkt me een logisch gevolg van stellen dat Hij op een puur natuurlijke wijze biologisch door Jozef en Maria verwerkt is. Is Jezus dan enkel een mens en gewoon een voorbeeld ofzoiets? Geen Heiland, geen Heere, etc?

Je maakt hier een redenatiefout. Jezus is niet Zoon van God wegens de maagdelijke conceptie, maar dat laatste is wegens zijn Zoon-zijn. Volgens de huidige paus, en die beroept zich weer op allerlei oude theologen, zou Jezus ook zoon van God zijn als hij uit een normaal huwelijk zou zijn gekomen. (Wat de paus overigens niet denkt.)

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 12 feb 2013 20:10

In het Nieuwe Testament vinden wij twee geslachtsregisters van Jezus, een in Matteüs 1 en in Lucas 3 een andere.
Mattheüs 1 laat de stamboom zien van Jozef; in Lucas 3 vinden wij de stamboom van Maria. De vader van Maria heette Heli, hij was de schoonvader van Jozef. (Luc.3:23) De naam van de vader van Jozef was Jacob.

De biologische stamboom van Jezus bestond uit 77 generaties.
De menselijke natuur erfde Jezus van Maria; Hij was volledig mens. Jezus had vlees en bloed net als de hele mensheid. (Hebr.2:14) Zijn menselijke afstamming is de reden dat Hij onderworpen was aan verzoeking. Het volgende bijbelvers zegt dit: "Jezus nu, vol van de Heilige Geest, keerde terug van de Jordaan en werd door de Geest geleid in de woestijn, waar Hij veertig dagen verzocht werd door de duivel." (Lucas 4: 1-2)

De genealogische lijn van Jezus Christus
De stamboom in Mattheüs 1 vertoont een heel verschillende geslachtslijn.
Die toont aan dat Jezus de wettige erfgenaam is van de troon van David. In Lucas 3 loopt de geslachtslijn via David en zijn zoon Nathan.
Er is nog één speciaal punt; beide lijnen zijn gedurende de Babylonische gevangenschap identiek. (Zie Luc.3:27 en Matt.1:12)
Wat gebeurde er? Jechonia is de vader van Salathiel en hij kreeg Zerubbabel. Volgens Jeremia zou deze Jechonia niet voorkomen in de geslachtslijn van de Messias. Hij zei:.. ."want het zal aan geen van zijn nakomelingen gelukken om te zitten op de troon van David en weer over Juda te regeren." Jer.22: 30. Dit was volgens het woord des Heren aan Salomo, l Kon.9: 4-6.

De koninklijke lijn - de wettelijke erfgenaam van de troon van David, waarop Jezus zal gaan regeren - wordt voortgezet in de lijn van Nathan.
Dit betekent dat de koninklijke lijn van Salomo verworpen was en was doorgegeven via de lijn van Nathan.
Jezus was niet de biologische zoon van Salomo. Toen Israël in gevangenschap ging, werd de lijn via Salomo afgesneden en overgebracht op Nathan, Davids zoon, via Salathiel en Zerubbabel.
Dit was mogelijk omdat de troon niet wordt geërfd door genen en chromosomen, maar door de wet. Hetzelfde gebeurt als door de laatste wilsbeschikking, (de wet) eigendom (zoals een huis) wordt vermaakt door middel van een notaris.

Wie was Christus dan?
Hij is de zoon van David. De Joden die in Hem geloofden noemden Hem "De Zoon van David." Over de Messias was aan David verteld: "Wanneer uw dagen vervuld zijn en gij bij uw vaderen te ruste zijt gegaan, dan zal Ik uw nakomeling, uw eigen zoon, na u doen optreden, en Ik zal zijn koningschap bevestigen. Die zal Mijn naam een huis bouwen, en Ik zal zijn koninklijke troon voor immer bevestigen." 2 Sam.7: 12 en 13.
In Jesaja 9 lezen wij dat Jezus voor alle eeuwigheid zal zitten op de troon van David.
In het Nieuwe Testament zegt Jezus dit: "Hoe kan men zeggen, dat de Christus een zoon van David is?" (Luc.20: 41)
Paulus identificeert Christus als mens ".. .uit het geslacht van David naar het vlees." (Rom. l: 3) In Galaten 3:16 wordt Jezus "zaad van Abraham"
genoemd.
De menselijke natuur van Christus werd niet geschapen in de baarmoeder; nee, die werd aangenomen op dezelfde wijze als bij ons. (Hebr.2:14)
Als de menselijke natuur van Jezus een nieuwe schepping was geweest, zou Hij geen nakomeling van Abraham, of David hebben kunnen zijn, en dan zou Zijn stamboom een leugen zijn geweest.
"Schepping" in de gebruikelijke zin zou hier "niet mens" betekenen. Was Jezus in de baarmoeder een schepping zoals Adam in Eden was? Nee, dat was Hij niet.
Was Maria Zijn biologische moeder, of was zij maar alleen een "draagmoeder?" Hoe identificeren wij Jezus als mens? Hij was de zoon van David!
Jezus' identiteit als mens kan alleen door Zijn stamboom worden vastgesteld. Hij had volledig deel aan het zondige vlees - maar Hij zondigde niet.

bron:Wim Wiggers
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 12 feb 2013 20:58

Cicero schreef:Je maakt hier een redenatiefout. Jezus is niet Zoon van God wegens de maagdelijke conceptie, maar dat laatste is wegens zijn Zoon-zijn. Volgens de huidige paus, en die beroept zich weer op allerlei oude theologen, zou Jezus ook zoon van God zijn als hij uit een normaal huwelijk zou zijn gekomen. (Wat de paus overigens niet denkt.)

Tsja, misschien trek ik inderdaad wat al te vlug allerlei conclusies. Als Jezus de eeuwige Zoon van God is, dan doet een andere manier van incarnatie daar niets aan af, daar heb je helemaal gelijk in. Toch voelt het voor mij wel aan als een stap in die richting, wanneer men zich blijkbaar genoodzaakt ziet dergelijke bovennatuurlijke aspecten te verwerpen.

Ik loop sowieso nog steeds aan tegen hoe men, wanneer de maagdelijke geboorte ontkent wordt, omgaat met de Schrift, maar dat is een andere zaak.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 12 feb 2013 21:53

maaarten schreef:Tsja, misschien trek ik inderdaad wat al te vlug allerlei conclusies. Als Jezus de eeuwige Zoon van God is, dan doet een andere manier van incarnatie daar niets aan af, daar heb je helemaal gelijk in. Toch voelt het voor mij wel aan als een stap in die richting, wanneer men zich blijkbaar genoodzaakt ziet dergelijke bovennatuurlijke aspecten te verwerpen.

Ik loop sowieso nog steeds aan tegen hoe men, wanneer de maagdelijke geboorte ontkent wordt, omgaat met de Schrift, maar dat is een andere zaak.

Zij die dat ontkennen, kunnen hun Bijbel beter weggeven, het is een van de peilers van het christendom.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 feb 2013 22:24

maaarten schreef:Tsja, misschien trek ik inderdaad wat al te vlug allerlei conclusies. Als Jezus de eeuwige Zoon van God is, dan doet een andere manier van incarnatie daar niets aan af, daar heb je helemaal gelijk in. Toch voelt het voor mij wel aan als een stap in die richting, wanneer men zich blijkbaar genoodzaakt ziet dergelijke bovennatuurlijke aspecten te verwerpen.

boer schreef:Zij die dat ontkennen, kunnen hun Bijbel beter weggeven, het is een van de peilers van het christendom.

Jezus noch een van zijn apostelen heeft het er ooit nog over gehad, lijkt me een beetje vreemd voor een van de zogenaamde pijlers. Eigenlijk denk ik dat je je een katholiek rad voor ogen laat draaien.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 12 feb 2013 22:54

Nog maar een keer:
Lucas 1:35 “En de engel antwoordde en zeide tot haar: De heilige Geest zal over u komen
en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom zal ook het
heilige, dat verwekt wordt, Zoon Gods genoemd worden.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 feb 2013 23:04

boer schreef:Nog maar een keer:
Lucas 1:35 “En de engel antwoordde en zeide tot haar: De heilige Geest zal over u komen

Zegt niks over de maagdelijke geboorte.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 13 feb 2013 09:00

Ik zie niet in waarom een niet-maagdelijke geboorte van Jezus ook maar iets aan de boodschap van de Bijbel zou kunnen veranderen.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 13 feb 2013 09:35

In Lukas 1:34 lezen we:..."En Maria zeide tot de engel: Hoe zal dat wezen, daar ik geen man beken?"...

h.g.
Learsi

antoon

Berichtdoor antoon » 13 feb 2013 10:44

Ik zie niet in waarom een niet-maagdelijke geboorte van Jezus ook maar iets aan de boodschap van de Bijbel zou kunnen veranderen.

Adam was volmaakt en zondigde, er moest een volmaakt mens zijn die de losprijs verschafte de enig geboren zoon van God was de juiste persoon volmaakt en schuldeloos.
Bij een gewone normale bevruchting zou er geen volmaakt mens zijn, natuurlijk zou God dat dan weer door een wonder kunnen bewerkstelligen maar dat is niet de bedoeling

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 feb 2013 10:48

learsi schreef:In Lukas 1:34 lezen we:..."En Maria zeide tot de engel: Hoe zal dat wezen, daar ik geen man beken?"...

h.g.
Learsi

Ja, die tekst gaat over een maagdelijke geboorte evenals Mat 1,18 maar het gaat mij specifiek om de opmerking van boer dat dit een van de pijlers van het christendom zou zijn. Dat kan ik er nog niet van maken.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 13 feb 2013 10:52

antoon schreef:Adam was volmaakt en zondigde, er moest een volmaakt mens zijn die de losprijs verschafte de enig geboren zoon van God was de juiste persoon volmaakt en schuldeloos.
Bij een gewone normale bevruchting zou er geen volmaakt mens zijn, natuurlijk zou God dat dan weer door een wonder kunnen bewerkstelligen maar dat is niet de bedoeling

Ja, bij een letterlijke zondeval zijn er dit soort constructies nodig.

Maar ook al zou je het zo bekijken, dan nog doet het niets af aan de boodschap van de Bijbel.

Terug naar “[Religie] - Open forum”