Mocht de gewone man de Bijbel lezen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Re: Mocht de gewone man de Bijbel lezen?

Berichtdoor hubert » 11 feb 2013 14:43

Daar bij komt dat het Latijn helemaal weer terug is en de Tridentijnse Mis altijd in het Latijn is de Parochie die dat weer ingevoerd hebben zitten barstende vol.Gode zij dank.

Op de totale catholica een hand vol inderdaad!

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 11 feb 2013 21:31

Lichtzwaard schreef:Tot 1965 waren allen Missen en Getijden in het Latijn de taal van de Kerk tot op de dag vandaag;de mensen konden het perfect volgen en als je een Missaal ter hand neemt zie twee talen het Nederlands en het Latijn.

En je hebt latijn en Latijn maar het Kerklatijn was voor iedereen te volgen en hen die elke dag naar de Kerk gingen verstonden het ook tot op de dag van vandaag zeer zeker de oudere generaties.

Daar bij komt dat het Latijn helemaal weer terug is en de Tridentijnse Mis altijd in het Latijn is de Parochie die dat weer ingevoerd hebben zitten barstende vol.Gode zij dank.

Zelden zoveel onzin bij elkaar gezien.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 11 feb 2013 21:48

Zelden zoveel onzin bij elkaar gezien----------citaat
Voor jou als nepdiaken en niet katholiek is dat onzin ja weet jij veel [-( :neeschudden: :neeschudden: uhhh-smile
VERITAS VOS LIBERABIT.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 feb 2013 21:58

Lichtzwaard schreef:Zelden zoveel onzin bij elkaar gezien----------citaat
Voor jou als nepdiaken en niet katholiek is dat onzin ja weet jij veel [-( :neeschudden: :neeschudden: uhhh-smile

Ik kan je garanderen dat hij echt diaken is. Ik was namelijk bij zijn inwijding.

En hij heeft wel een puntje. Ik heb enkele katholieken geïnterviewd die die tijd bewust hebben meegemaakt maar bij wijze van geen woord Latijn spraken, dat blijkt verder ook uit de gesprekken die ik met broeders en zusters heb gehad. Dat het voor iedereen te volgens was betwijfel ik dus ten zeerste. Verder ben ik als iemand van na Vat. II bijzonder blij dat de Mis nu opgedragen kan worden in de volkstaal. Alhoewel ik een oude Latijnse Mis zo nu en dan ook wel kan waarderen. Het Latijn is niet helemaal terug, het is nog veruit in de minderheid en ik ken maar 1 kerk/parochie in Nederland waar het echt succesvol is.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 12 feb 2013 11:00

@Faramir wij weten wat je wil zeggen en inderdaad voor de Katholiek die af en toe maar is in de Kerk kwam ja wist die veel gelovigen op grote wielen heb je altijd al gehad bij elke denominatie.
Maar de Katholiek die echt belijdend was en is wist het wel integenstelling wat de modernisten de mensen willen doen geloven.

En de parochie,s waar alles voor een groot deel in het Latijn gaat zitten goed vol.

Voorts zijn wij een voorstander van de Heilige Mis en de Getijden in de landstaal dus voor ons het prachtig Nederlands.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 12 feb 2013 11:13

Lichtzwaard schreef:...prachtig Nederlands.

Aan je gebruik, of misbruik van het Nederlands is niet te zien dat je het prachtig vindt.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 12 feb 2013 11:47

LOL pollewop! :lol:

vooral deze vinden wij erg leuk:
Lichtzwaard schreef:En de parochie,s waar alles voor een groot deel in het Latijn gaat zitten goed vol.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 12 feb 2013 12:05

Laten we positief blijven, met quoten is ook goed gekomen, uiteindelijk...
@Lichtzwaard weet je waarom Mozes het beloofde land niet in mocht!?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 12 feb 2013 15:06

Moeten we de diensten in de prot. kerk wellicht ook in het Latijn gaan doen.
Dan zitten ze misschien ook weer barstensvol.
Wat een onzin allemaal.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2013 20:51

Uit oogpunt van esthetiek kun je best liederen in het Latijn zingen, ik vind Latijn een prachtige taal, maar het is wel zaak dat men weet wat men zingt/hoort.

Volgens mij zijn er in Nederland twee kerken die terecht de naam katholiek dragen: de Rooms-Katholieke Kerk en de Oud-Katholieke Kerk van Nederland. De diverse protestantse kerken die de drie oude geloofsbelijdenissen aanvaarden (naast de Formulieren van Enigheid) zijn in wezen ook katholiek (want: algemeen).

Verder schijn je nog wat verwilderde katholieken te hebben, zoals vrij-katholieken, maar ik vraag me af in hoeverre die nog echt christelijk te noemen zijn. Verder heb je nog wat verdwaalde katholieken die zich oud-katholiek noemen, maar niet bij de Unie van Utrecht horen en derhalve wannabe's in kazuifel zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 feb 2013 20:59

Optimatus schreef:Verder schijn je nog wat verwilderde katholieken te hebben, zoals vrij-katholieken, maar ik vraag me af in hoeverre die nog echt christelijk te noemen zijn.

De vrij-katholieke kerk is een gnostisch genootschap en dus niet christelijk te noemen. Wel hebben ze veel uiterlijke kenmerken overgenomen van de rooms-katholieke Kerk waardoor het voor een buitenstaander op het eerste gezicht waarschijnlijk christelijk lijkt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2013 21:03

Dat ze zich dan katholiek noemen...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 feb 2013 21:08

Het staat een ieder vrij om zich katholiek te noemen. Er zit geen handelsmerk op geloof ik. :)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2013 21:11

Perkouwsch Katholiek... snel een patent aanvragen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 feb 2013 21:15

Of voortgezette nederlands oud katholieke vrijgemaakt in hersteld verband gemeente in Nederland en Noord-Amerika.
Het kan allemaal.

Terug naar “[Religie] - Open forum”