Ik heb erg getwijfeld of ik me hierover wel wou uitlaten maar laat ik dat toch maar doen. Na een lange tijd van identiteitsproblemen heb ik het gevoel dat ik mijzelf ergens ben kwijt geraakt. Ik heb mijzelf een tijd sterk sociaal geïsoleerd van de buitenwereld en ben toen met veel vallen en opstaan weer terug in het sociale verkeer gekomen. Het is jammer dat dat destijds niet met de juiste vrienden was. Ik heb meerdere losbandige relaties gehad en heb mij ook ingelaten met (soft) drugs, alcohol en compleet verkeerde muziek. Dit alles met mensen waar ik me eigenlijk voor het meest van de tijd niet eens prettig bij voelde. Meerdere studies heb ik niet afgemaakt en zelfs een tijd heb ik full-time gewerkt zonder startkwalificatie.
Gelukkig heb ik met God mijn weg terug kunnen vinden naar Hem en voel daar al een sterke stabiliteit in.
Het probleem is echter dat ik sociaal behoorlijk instabiel geworden ben. Het ene moment kan ik me prima uiten en is er niets aan de hand. Maar ook veel te veel momenten ervaar ik intense angst voor mensen om mij heen. Een diepe onzekerheid heeft plaats genomen in mijn hart. Het maakt me werkelijk zo onzeker over het leven dat ik er vaak de zin niet meer van in zie. Ergens neem ik het mezelf kwalijk en heb ik het gevoel dat dit het gevolg is van mijn oude leven en dat ik er maar mee moet leren leven. Aan de andere kant ben ik er sterk van overtuigd dat God mij zo niet bedoeld kan hebben.
Ik leg dit probleem vaak bij God en vraag om zijn leiding hier in. Ook heb ik recentelijk professionele hulp gezocht op wekelijkse basis. Hierin wordt ik begeleid dat dagelijkse dingen als fietsen, winkelen, naar school gaan en werken allemaal geen angst hoeven op te leveren. Wat dit dus soms doet.
Rationeel snap ik de belachelijkheid ervan. Wat kan je nou gebeuren? Gevoelsmatig zit ik enkel vast.
Vanuit de psychologie wordt er dan ook gesproken dat er vanuit een situatie een gedachte ontstaat die gevoel en gedrag oplevert. En dat door bepaalde aspecten te ondermijnen de cyclus onderbroken kan worden. Ik heb alleen erg weinig sturing in mijn gedachtegang en mijn gevoelens beheersen lijkt me onmogelijk. Situaties vermijden werkt averechts en je gedrag wordt al zodanig gestuurd door je gedachtegang en gevoelens dat deze ook nauwelijks te beïnvloeden is.
Mijn vraag is dus of er mensen zijn die hier dingen in herkennen of soortgelijke problemen ervaren in het dagelijkse leven. En kan er sprake zijn van een ander soort gebondenheid? Ik ben hier voorzichtig in omdat ik vind dat hier te vaak en te snel mee gesmeten wordt.
Verder hoop ik op serieuze reacties.